Doelen instellen in Google Analytics – E-commerce training

Het meten van doelen is een essentieel en handig hulpmiddel binnen Google Analytics. De doel-metingen geeft je als e-commerce manager of marketeer veel inzicht in de resultaten van je inspanningen. Maar hoe stel je deze doelen in? In dit artikel leg ik stap voor stap uit hoe je zelf eenvoudig doelen aan je Google Analytics account kunt toevoegen.

Doelen in Analytics

Doelen instellenEen doel in Google Analytics staat volgens Google voor ‘een voltooide activiteit die bijdraagt aan het succes van je site’. De doelen worden ook wel de conversiepunten van je site genoemd. Het meten van de verkoop van je producten vormt voor webshophouders het primaire doel en wordt vaak al door de e-commerce ontwikkelpartij ingericht. Echter, hoe zit het met de resultaten van je marketing inspanningen op je site? Denk bijvoorbeeld aan een voltooide aanmelding voor je nieuwsbrief, een contactaanvraag of een pdf-download.

Zonder informatie geen effectiviteitsmeting

Nu denk je, mijn backoffice toont toch al het aantal verkochte producten en het aantal nieuwsbrief inschrijvingen zie ik toch in mijn email marketingtool? Juist, maar deze resultaten worden niet vergeleken met het aantal websitebezoeken die je op je shop ontvangt en maakt het ook niet mogelijk verschillende doelen met elkaar te vergelijken. Hierdoor mis je essentiële inzichten voor je e-commerce business.

Om echt inzicht te hebben in je ‘successen’ gaat het om het leggen van verbanden. Welk percentage van je bezoekers schrijft zich in voor je nieuwsbrief of vraagt het pdf-download aan? En welke marketingactie converteert ten opzichte van anderen het beste? Door de conversiepunten als doelen in te stellen maak je het succes en de verbanden inzichtelijk zodat je hier op in kunt spelen. Zonder deze informatie is het bijna onmogelijk om de effectiviteit van je conversiepunten te evalueren.

Belangrijk om te weten

Het aantal doelen per onderneming verschilt maar het is altijd goed om minstens 2 of 3 doelen in je Google Analytics account op te nemen. Let er daarbij op dat elk profiel maximaal 20 doelen kan instellen. Verder is het ook niet mogelijk om aangemaakte doelen te verwijderen. Wel kun je bepaalde doelen ‘uitschakelen’. Er worden geen gegevens vastgelegd wanneer een doel is uitgeschakeld. Definitief verwijderen is niet mogelijk, waarschijnlijk om te voorkomen dat er lukraak doelen worden aangemaakt en/of verwijderd.

Bepaal welke conversiepunten zich binnen jouw webshop bevinden. Je kunt doelen op twee verschillende niveau’s indelen; op macro- en op microniveau. Macrodoelen komen overeen met de primaire doelen van je site. In het geval van webshops zijn dit de online verkopen. Microdoelen komen overeen met de secundaire activiteiten die bezoekers voor een aankoop voltooien en worden vaak gezien als relatie-opbouwende activiteiten die tot een primaire conversie kunnen leiden. Zorg ervoor dat je doelen instelt voor alle belangrijke activiteiten binnen je shop en evalueer hoe effectief de activiteiten bijdragen aan het succes van je bedrijf.

Maar hoe doe je dit precies?

Doelen zelf in Google Analytics instellen

Doelen zijn zoals gezegd een veelzijdige manier om te meten hoe goed je site aan de verschillende doelstellingen voldoet. Je kunt afzonderlijk doelen instellen voor het bijhouden van afzonderlijke acties. Enkele voorbeelden van doelen kunnen zijn;

  • het inschrijven voor een nieuwsbrief
  • het aanvragen van een offerte
  • het submitten van het contactformulier
  • het aantal transacties met een minimum aankoopbedrag
  • of de tijd die er op een scherm is doorgebracht.

Voor dit artikel nemen we als voorbeeld het meten van de nieuwsbrief inschrijvingen.

Log in met je Google Analytics account en ga naar de > Beheerder tab rechtsboven in je scherm.

Google Analytics Beheerder tab

Afbeelding 1: Ga in Google Analytics naar de beheerder-tab

Kies het gewenste profiel en vervolgens het onderdeel > Doelen en maak een nieuw doel aan > Doel aanmaken.

Google Analytics Doel aanmaken

Afbeelding 2: Maak een doel aan 

Op het volgende scherm maak je een doel aan en stel je deze in. Dit gaat in drie stappen;

  1. Doelconfiguratie
  2. Doelbeschrijving
  3. Doeldetails

Stap 1. Doelconfiguratie

Analytics geeft je de mogelijkheid om gebruik te maken van kant en klare doelsjablonen. Je kunt hier voor kiezen in stap 1: Doelconfiguratie. De sjablonen helpen je bij het instellen van de doelen. Zijn deze in jouw account niet zichtbaar? Schrik niet. Doelsjablonen zijn afgestemd op de behoefte van bedrijven in specifieke branches. De functionaliteit is alleen beschikbaar wanneer je voor je account ook de branche van je shop hebt geselecteerd. Meer over dit onderwerp lees je hier.

Wat je wilt is dat Google Analytics het succes van een nieuwsbrief inschrijving meet. Dit doel is niet in ons sjabloon overzicht opgenomen. Daarom kiezen we er voor om een aangepast doel aan te maken. Kies > Aangepast en ga verder met de volgende stap.

Google analytics doel instellen sjablonen

Afbeelding 3: Vul je doelconfiguratie in

Stap 2: Doelbeschrijving

In stap twee geef je het doel een naam en kies je welk type doel het is. Je hebt vier typen doelen; ‘Bestemming’, ‘Duur’, ‘Pagina’s/Schermen per bezoek’ en ‘Gebeurtenis’.
Voor het meten van het aantal nieuwsbrief inschrijvingen kiezen we de naam ‘Nieuwsbrief inschrijving voltooid’. Hoe kun je het succes van een nieuwsbrief inschrijving via Google Analytics meten? Juist, via de bestemming die achter de inschrijving hangt. Na inschrijving landt de bezoeker op een ‘bevestiging-van-uw-nieuwsbrief-inschrijving’ pagina. Het doeltype dat dus voor dit doel geselecteerd dient te worden is > Bestemming. Meer informatie over de verschillende doeltypen vind je overzichtelijk op de Google support pagina.

Google Analytics Doelbeschrijving

Afbeelding 4: Doelbeschrijving invoeren

Stap 3: Doeldetails

Voor het meten van het succes voeg je de URL van je speciale ‘bevestiging-van-uw-nieuwsbrief-inschrijving’ pagina toe. In ons voorbeeld zou dit zijn http://www.mediact.nl/bevestiging-van-uw-nieuwsbrief-inschrijving/. Let op! Het is niet nodig de gehele URL in te voeren. De bestemming is hierbij voldoende > /bevestiging-van-uw-nieuwsbrief-inschrijving/

Google Analytics Doeldetails

Afbeelding 5: Doeldetails invullen 

Elke keer dat een bezoeker zich inschrijft komt de bezoeker op de geselecteerde URL bestemming terecht en wordt dit gemeten door Google Analytics. Op deze manier heb je inzichtelijk hoeveel nieuwsbrief inschrijvingen je over een bepaalde periode ontvangt en maakt Google Analytics ook de doelconversieratio inzichtelijk. In deze stap is het ook mogelijk het doel eerst te ‘verifiëren’. Hier wordt de conversie getoond die gegenereerd zou zijn op basis van de gegevens van de afgelopen zeven dagen.

doelen overzicht analyticsMission complete

Door te klikken op > Doel maken is het doel actief en worden de gewenste resultaten gemeten. Het kan even duren voordat de eerste inschrijving getoond wordt. Zelf zien wij dat er na 24 tot 28 uur de eerste doelvoltooiingen zichtbaar zijn in Google Analytics. Hou hier ook rekening mee als wilt testen of het doel wel naar behoren functioneert.
De resultaten vind je terug in de navigatie onder Conversies > Doelen. Onder Conversies vind je ook de ingestelde e-commerce doelen terug.

Tip: Schakel automatisch bevestigingsbericht emailmarketing tool uit

Indien je werkt met een extern email marketingtool dan kan het zijn dat de tool beschikt over een automatisch pop-up venster die de nieuwsbrief inschrijving voor de bezoeker bevestigd. In dit geval komt de bezoeker dus niet op de ‘bevestiging-van-uw-nieuwsbrief-inschrijving’ pagina en zie je geen resultaat in je doelenoverzicht. Schakel de optie uit en leidt de bezoeker direct naar de je eigen gewenste pagina.

Afbeelding 6: Conversie overzicht – Doelen


1 reactie op “Doelen instellen in Google Analytics – E-commerce training

  1. Helder en bruikbaar artikel.
    Had bijvoorbeeld al nieuwsbrief doel aangemaakt maar heb nu meer doelen ingesteld. Deze worden echter niet in de rapporten weergegeven (bij doel urls). Ben ik een instelling vergeten?


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>