‘Groei door focus op lange termijn’ op Webwinkel vakdagen 2012

Tijdens de 6de editie van de Webwinkel Vakdagen die door meer dan 10.000 bezoekers werd bezocht gaven Justus Bijlsma (Tas.nl) en Alex van Ginneken gezamenlijk een presentatie.

Logistiek en assortiment

Justus nam het woord tijdens het eerste deel van de presentatie. Hij vertelde over alles wat er komt kijken voor het starten van de organisatie achter een professionele webwinkel. Justus deelde voor het eerst in het openbaar hoe hij de grote merken al voordat de webwinkel gestart was aan zich kon binden en welke problemen hij tijdens de groei moest oplossen. Ook vertelde Justus over de logistieke processen van zowel de producten als de informatie stromen. Hij vertelde dat hij om alle processen goed te laten werken, elk op zichzelf staand proces op een A4′tje schreef. Vervolgens legde hij de tientallen A4′tjes in de juiste volgorde. Old-school business design!

Daarnaast vertelde Justus over de uitdagingen die hij tegenkwam met de inkoop (assortimentsbepaling is een van de belangrijkste keuzes die je maakt bij de start van een webshop). Tassen zijn trend- en seizoensgevoelig. Een slim en goed inkoopbeleid is noodzakelijk. Bij het beginnen van een webshop een breed en diep assortiment inkopen met alle mogelijke merken zou een enorme impact hebben op de liquide middelen. Daarom was het vooral in het begin belangrijk om goede keuzes te maken met betrekking tot het assortiment. Zo is er in 2009 gestart met 15 merken en worden er inmiddels meer dan 40 merken gevoerd.

Internet Marketing

In het tweede deel van de presentatie vertelde Alex hoe hij samen met Justus de internet marketing van Tas.nl heeft aangepakt. Toen de shop in 2009 live ging zijn ze meteen gestart met het ‘vol open’ zetten van Google Adwords. Zo stroomden in de daarop volgende uren de eerste orders binnen en deden zij snel ervaring op waar mensen op reageren en hoe bezoekers zich gedroegen binnen de shop. Met deze inzichten werd er snel geoptimaliseerd. De afgelopen jaren heeft Tas.nl voornamelijk ingezet op SEO en affiliate marketing. Vooral affiliate marketing zorgde in het begin voor wat problemen. Tas.nl bleek te klein om de nodige aandacht te krijgen van het affiliate netwerk wat toen werd ingezet. Medio 2010 kon er worden overgestapt naar Cleafs.nl. Het netwerk leverde goede ondersteuning voor de campagnes en inmiddels zorgt het voor structurele verkopen. Het komende jaar zal de focus vooral liggen op het uitbreiden van SEO door middel van content marketing (waardevolle inspirerende content voor de doelgroep) en op strategische samenwerkingen.

Over Tas.nl

De webwinkel Tas.nl is gelanceerd in oktober 2009 en al vanaf de eerste dag dat de webwinkel live was begon deze te groeien. Inmiddels is de webwinkel ook actief in België en Duitsland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>