Webwinkel beginnen

Ok. Je wilt een webwinkel beginnen. Maar waar begin je? Wat heb je nodig? Waar moet je om denken? En wat kost zoiets? Dit zijn vragen die we bij mediaCT regelmatig krijgen. In dit artikel lees je een aantal zaken waar je rekening mee wilt houden als je een webwinkel wilt beginnen. We vertellen je waar kansen liggen en hoe je uiteindelijk een succesvolle webshop opzet.

Wat ga je verkopen?

Je hebt misschien al een idee wat voor producten je ongeveer wilt verkopen in de webwinkel die je wilt beginnen. Kristalliseer je ideeën. Wat worden je primaire producten? Hoe breed kun je gaan in je aanbod? Denk ook na over potentiële producten die je erbij kunt verkopen. In vakjargon noemen we dit ook wel cross-selling. Heb je bijvoorbeeld een webwinkel in fietsen? Verkoop dan ook fietsbellen, kilometertellers en losse zadels. Deze producten zijn namelijk perfect te cross-sellen, maar ook zullen mensen bij je terugkomen als ze weten dat jij ook de accessoires aanbiedt.

Waar ga je inkopen?

Het succes van je te beginnen webwinkel valt of staat met het inkoopbeleid. Heb je al een partner? Heb je ook alternatieve partners voor de inkoop? Kun je goedkoop genoeg inkopen om voldoende competitief te zijn ten opzichte van je concurrentie? Hoe zit het met de levertijd van je leverancier(s)? Ben je zeker van snelle levering?

Wat doet je concurrentie?

Als je een webwinkel begint, kijk dan ook eens naar je concurrentie. Heb je veel concurrentie, of juist weinig? Wat is de kwaliteit van de concurrentie? Denk je dat er voldoende ruimte is voor een nieuwe webwinkel?

Hoe ga je je onderscheiden van je concurrentie?

Net als in echte winkels zullen je bezoekers gaan vergelijken. Het kost maar een paar klikken om de webwinkels van je concurrenten te bekijken. Hoe zorg jij dat je je onderscheidt?

Wat voor prijsbeleid ga je voeren?

Ga je concurreren op prijs? Zorg dan ook dat je webwinkel een voordelige uitstraling heeft. Wil je niet concurreren op prijs? Geef je bezoekers dan andere redenen om in jouw webwinkel te kopen. Je wilt in ieder geval vertrouwen uitstralen. Zorg ten eerste dat de algehele vormgeving van de webwinkel professioneel is en daarmee vertrouwen uitstraalt. Communiceer daarnaast voordelen voor bezoekers om bij jou te kopen. Reken je geen verzendkosten? Bezorg je binnen 24 uur? Krijg je een cadeau bij je bestelling? Laat het je bezoekers weten!

Wat voor service bied je?

Heb je een professionele uitstraling? Redelijke prijzen? Dan zal een deel van je bezoekers spontaan bij je kopen. Maar houd er rekening mee dat veel bezoekers meer zekerheid en informatie nodig hebben. Communiceer wat je service is. Zijn bestellingen te retourneren? Zo ja: binnen hoeveel dagen? Wat zijn de condities? Wat zijn de retourkosten? Ben je telefonisch bereikbaar voor vragen? Of via Live Chat? Communiceer dit alles op je webwinkel! Zorg voor duidelijkheid en creëer vertrouwen.

Voorraad en verzending van producten

Bedenk voor je te beginnen webwinkel hoe je voorraadbeheer er gaat uitzien en hoe de verzending gaat plaatsvinden. Wil je zelf alles op voorraad hebben? Ga je vertrouwen op snelle levering van je levaranciers? Ga je zelf verzenden? Of ga je een zogenaamde fulfillment partij inschakelen die je bestellingen verzendt?

Welke ecommerce software wil je gebruiken?

Er zijn verschillende softwarepakketten op de markt om je webwinkel mee te beheren. Onderzoek welke er zijn en welke bij je wensen aansluiten. MediaCT werkt voornamelijk met Magento. Magento is open source e-commerce software. Magento is geschikt voor zowel kleine als grote webwinkels. Ook zijn er Magento partners voor elk budget.

Welke features moet je webwinkel bevatten?

Wil je een webwinkel beginnen, dan moet je weten welke features je wenst te hebben. Heb je specifieke wensen voor productenbeheer of het aanbieden van coupons? Misschien wil je wel verschillende beheerders met verschillende rechten kunnen aanmelden voor je webwinkelbeheer. Inventariseer je wensen.

Tip: deel de features voor je webwinkel op in prioriteit. Zo kun je later eventueel schrappen of zaken op lange termijn zetten als ze in het eerste stadium te duur zijn of teveel ontwikkeltijd kosten.

Hoe kies je een webbureau voor de ontwikkeling van je webwinkel?

Als je een webwinkel wilt beginnen, heb je goede partners nodig. Niet onbelangrijk is het bureau dat je webwinkel gaat ontwikkelen. Maak een lijst van mogelijke partners. Onderzoek welke partijen je aanspreken, wat de kwaliteit van het portfolio is en eventueel wat de prijsstelling is. Maak een selectie van drie tot vijf bureau’s en vraag hier offertes aan. Leg uit dat je een nieuwe webwinkel wilt beginnen en wees specifiek in je vragen. Beoordeel de offertes op professionaliteit, de mate waarin de oplossing aansluit bij je wensen en de prijs.

Hoe zorg je voor optimale conversie?

Misschien ken je de term conversie, misschien niet. In de wereld van e-commerce betekent conversie: hoeveel procent van je bezoekers daadwerkelijk een aankoop doet. Dus met de vraag ‘Hoe zorg je voor optimale conversie?’, wordt bedoeld: ‘Hoe zorg je dat het maximale aantal van je bezoekers een aankoop doet?’. Hier wil je voor je start met je webwinkel al over nadenken. Er zijn veel factoren die de conversie beïnvloeden. Hier een aantal zaken waar je rekening mee kunt houden:

  • Het algemene design. Is het design van je webwinkel professioneel? Dan zal ongeveer 50 procent van je bezoekers je meer vertrouwen dan wanneer het design niet professioneel oogt.
  • Webteksten. De teksten op je te beginnen webwinkel zijn ontzettend belangrijk. Spreek de taal van je doelgroep. Gebruik korte, behapbare zinnen. Benadruk vooral de voordelen van je producten en niet alleen de eigenschappen.
  • Communiceer acties. Mensen zijn gevoelig voor acties. Bedenk kortingsacties, geef korting bij aankoop van meerdere producten, etc.
  • Gebruik goede productfoto’s. Laat op foto’s zien wat de voordelen zijn van je producten. Geef mensen het gevoel dat ze het product kunnen aanraken.
  • Schrijf goede call-to-actions. Call-to-actions stimuleren je bezoek om daadwerkelijk actie te ondernemen. Voorbeeld “Fietst je fiets net niet meer lekker? Remmen kapot, altijd een lekke band? Koop vandaag een citybike bij webwinkel.nl en ontvang 15% korting! Bestel nu”
  • Zet reviews in. Bied je op webwinkel de mogelijkheid voor klanten om hun mening te geven over je producten. De beste manier om bezoekers te overtuigen, is door jouw eigen klanten je te laten promoten!
  • Communiceer met je bestaande klanten. Iemand die al eens iets bij je heeft gekocht, zal dat ongetwijfeld weer doen. zorg dat je klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief en houdt ze op de hoogte van nieuwtjes, acties en speciale evenementen.

Hoe ga je scoren in zoekmachines?

Goed. Je hebt nagedacht over hoe je jouw bezoekers gaat converteren op de webwinkel die je gaat beginnen. Je wilt natuurlijk ook zoveel mogelijk bezoekers. Adverteren is een manier. Maar op lange termijn wil je optimaal scoren in de niet-betaalde resultaten van Google. Heb je al nagedacht over hoe je dit gaat bereiken? Hier een paar belangrijke tips:

  • Zorg voor nette URL’s. Een nette URL is bijvoorbeeld: goedkopefietsen.nl/damesfietsen/damesfiets_wit
  • Doe een keywordanalyse. Gebruik bijvoorbeeld de keywordtool van Adwords. Vul hier termen in die aansluiten bij je webwinkel. De tool vertelt je vervolgens welke zoektermen mensen gebruiken in Google. Zorg dat je de zoektermen die veel worden gebruikt verwerkt in je webwinkel. Verkoop je bijvoorbeeld tassen op je webwinkel? Dan loont het om te weten of je categorie ‘rugtassen’ of ‘rugzakken’ moet heten. Verwerk relevante keywords in URL’s, categorieën, productteksten en landingspagina’s.
  • Schrijf relevante content. Meestal zijn categorieën interessant om te laten scoren in Google. De content van je categorieën bepaalt voor een groot deel hoe goed je scoort. Zorg dat je de mogelijkheid hebt om een introtekst te schrijven in je categorieën. Gebruik hierin relevante keywords.
  • Optimaliseer je afbeeldingen. Een afbeelding die ‘IMG12tg2.jpg’ heet kan Google niet lezen of indexeren. Een afbeelding die ‘gazelle-damesfiets.jpg’ heet zal beter geïndexeerd worden door Google.
  • Maak een linkbuilding plan. Linkbuilding is het proces van het verzamelen van links vanaf externe websites naar die van jou. Heb je links vanaf gerelateerde websites naar jouw webwinkel? Dan zal Google je hoger waarderen. En elke link zal natuurlijk nieuwe bezoekers naar je webwinkel brengen.

Wat kost dan een webwinkel?

Dat is een lastige vraag. Maar wel een belangrijke. De investering voor een webwinkel verschilt enorm per webbureau. Als je wilt, heb je al een webwinkel voor onder de 3000 euro. Wil je een beetje kwaliteit, een zoekmachine vriendelijke opzet en maatwerk om je te beginnen webwinkel aan je wensen te laten voldoen? Ga uit van 10.000 tot 40.000 euro investering. Hiervoor ontvang je dan een technisch geïnstalleerde webwinkel, vormgeving en maatwerk.

Wat kun je doen voor de marketing van je webwinkel?

Is je webwinkel klaar? Dan is het tijd om keihard te werken aan je marketing. Een aantal tips:

  • Stel eerst Google Analytics en Google Webmaster tools in. Zorg in Google Analytics dat je ecommerce tracking inschakelt. Hiermee volg je precies de bestellingen, omzet en de bronnen die voor omzet van je webwinkel zorgen. Met Google Webmaster tools meet je o.a. hoe vaak je op welk woord wordt getoond in Google en wat het doorklikpercentage is op jouw links. Je ziet ook of er crawlfouten zijn en hoe snel je webwinkel is.
  • Optimaliseer je categorieteksten. Zorg voor relevante content voor bezoekers en houd rekening met zoekmachines. Schrijf overtuigende teksten en verwerk keywords slim in je teksten.
  • Schrijf sterke meta-titels en meta-descriptions. Dit zijn de titels en zinnetjes tekst die je ziet in de zoekresultaten in Google. Verwerk hierin relevante keywords. De meta-title is van invloed op je score in Google. De meta-description niet, maar een goede description zorgt er wel voor dat zoekers op jouw link klikken.
  • Ga aan de slag met linkbuilding. Nu je webwinkel online staat, wil je dat er naar wordt gelinked. Zorg dat je links krijgt vanaf relevante websites. Zo ontvang je meer bezoekers en Google waardeert je site hoger als er naar je wordt gelinked vanaf hoog gewaardeerde websites.
  • Begin met Google AdWords. Google AdWords is het advertentieprogramma van Google. Je kunt al met kleine budgetten testen voor het adverteren voor je webwinkel. Een groot voordeel is dat je de resultaten van je campagnes terugziet in Google Analytics. Je meet precies hoeveel je uitgeeft en hoeveel je campagnes opleveren.

‘Marketing is never done’

Wanneer je al deze zaken hebt uitgezocht en toegepast heb je een hele goede basis staan. Houd er rekening mee dat de marketing van je webwinkel vrijwel dagelijks aandacht vraagt. Denk daarbij ook aan internet marketing methoden zoals; affiliate marketing, e-mail marketing en social media marketing.

Heb je vragen? Stel ze hieronder!


4 reacties op “Webwinkel beginnen

  1. Mooie posting, jammer dat de link naar de voorbeeld url van de goedkope fietsen site niet werkt?

    PS. Je kan ook kiezen voor een FulFillment oplossing zoals wij hebben, hoef je van bovenstaand het grote deel niet meer zelf te doen. ;-)

  2. Dat komt omdat die link een voorbeeldlink is. Het CMs maakt er automatisch een klikbare URL van. Is aangepast! :)


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>