amac-interior.jpg
amac-education-2.jpg
amac-header2.jpg
amac_staff_small.jpg
amac_appleproducts.jpg
amac-interior.jpg

Amac


'Dankzij omnichannel kunnen we iedereen optimaal bedienen'

SCROLL DOWN

Amac


'Dankzij omnichannel kunnen we iedereen optimaal bedienen'

Met de fysieke winkel op de Mariastraat in Utrecht werd in 2005 de basis gelegd voor Amac. Inmiddels heeft het bedrijf 46 winkels door heel Nederland en is het de snelst groeiende Apple Premium Reseller van ons land.

 
amac-michaeldekker.png

"Door MediaCT kunnen wij continu een volgende stap maken. Dat de dingen die je bedenkt ook technisch kunnen worden gerealiseerd, geeft veel vertrouwen."

-- Michael Dekker, marketing- en e-commerce manager Amac

 

Dat Amac met zo veel winkels bij vrijwel elke Apple-fan om de hoek zit, betekent niet dat het online kanaal van ondergeschikt belang is. Hoewel het gros van de verkopen nog altijd verloopt via één van de fysieke verkooppunten, is de wisselwerking tussen online en offline groot. "De webshop trekt veel bezoekers en is hierdoor een zeer bepalende verbindende factor", zegt marketing en e-commerce manager Michael Dekker.

Waar het online kanaal voorheen voornamelijk gebruikt werd om zich te oriënteren en de openingstijden te zoeken, merkt Michael dat er tegenwoordig steeds meer orders via de webshop worden geplaatst. "Of mensen nu online of offline willen bestellen, bij Amac nemen we graag uitgebreid de tijd om hen te adviseren." Hierbij is het niet de ambitie om iemands (virtuele) winkelwagen vol producten te stoppen, maar om het product te verkopen dat het beste past bij de werkzaamheden waarvoor het gebruikt gaat worden. "Maar er is ook een steeds grotere doelgroep die zelf al heel goed weet wat hij wil en het alleen nog maar hoeft te bestellen. Het lukt je alleen om deze mensen aan je te binden wanneer je erin slaagt om ook online een autoriteit te zijn."

amac-education-2.jpg

Van offline naar omnichannel


Om de verschillende doelgroepen optimaal te kunnen bedienen, heeft Amac in 2012 de transformatie ingezet van pure offline speler naar omnichannel-bedrijf. Maar voordat de eerste stappen richting een omnichannel-benadering gemaakt konden worden, moest eerst de webshop grondig onder handen worden genomen. De toenmalige functionaliteiten van de webwinkel waren verouderd en ook het design voldeed niet meer aan de uitstraling die Amac als Premium Reseller nastreeft.

Van offline naar omnichannel


Om de verschillende doelgroepen optimaal te kunnen bedienen, heeft Amac in 2012 de transformatie ingezet van pure offline speler naar omnichannel-bedrijf. Maar voordat de eerste stappen richting een omnichannel-benadering gemaakt konden worden, moest eerst de webshop grondig onder handen worden genomen. De toenmalige functionaliteiten van de webwinkel waren verouderd en ook het design voldeed niet meer aan de uitstraling die Amac als Premium Reseller nastreeft.

Voor het selecteren van nieuwe webwinkelsoftware waren een aantal zaken essentieel. Amac werkte al naar tevredenheid met het ERP-systeem van SAP en zocht een platform dat daarmee gekoppeld kon worden. Voornamelijk vanwege de mogelijkheid om meerdere winkelzichten te kunnen beheren, viel de keuze uiteindelijk op Magento Commerce.

 

"Omdat we de verschillende doelgroepen nu heel gericht kunnen bedienen, zorgt dit voor een grote relevantie en tevredenheid."

- Michael Dekker, marketing- en e-commerce manager Amac

 

Sinds de introductie van de nieuwe site werkt Amac met verschillende portalen. Naast de reguliere consumentensite is er een apart portaal voor bedrijven en eentje gericht op educatie. Via een speciale inlog krijgen studenten en medewerkers van een onderwijsinstelling toegang tot een webshop met een volledig op maat samengesteld assortiment tegen een gereduceerd tarief. En ook ouders van kinderen die iPad-onderwijs volgen kunnen via Amac de benodigdheden via een gereduceerd tarief aanschaffen. "Via een eigen inlog komen zij direct in het juiste winkelzicht terecht, dat is ingericht naar het design van de school waar hun kind onderwijs volgt." Het andere portaal is voor grootzakelijke klanten, waarvan alleen de inkopers een inlog hebben. "Omdat we de verschillende doelgroepen nu heel gericht kunnen bedienen, zorgt dit voor een grote relevantie en tevredenheid."

amac-header2.jpg

Voorraden overal inzichtelijk


Een ander belangrijk uitgangspunt was het inzichtelijk maken van de voorraad. "Nieuwe producten zijn veelal schaars. Heb jij ze op voorraad, dan is dit al een USP. En als je dan ook nog eens kunt aangeven hoeveel items je hebt en op welke locatie, dan maak je het de consument helemaal makkelijk", vertelt Michael.

Voorraden overal inzichtelijk


Een ander belangrijk uitgangspunt was het inzichtelijk maken van de voorraad. "Nieuwe producten zijn veelal schaars. Heb jij ze op voorraad, dan is dit al een USP. En als je dan ook nog eens kunt aangeven hoeveel items je hebt en op welke locatie, dan maak je het de consument helemaal makkelijk", vertelt Michael.

Met behulp van een E-store Locator is er een verbinding gemaakt tussen de webshop en alle fysieke winkels. Het enige wat de potentiële klant nog hoeft te doen, is het invullen van zijn postcode. Het systeem toont vervolgens welke winkels beschikken over het gewenste product.

Amac E-store Locator

Amac E-store Locator

Maar ook de webshop-klant wordt door de E-store Locator niet vergeten, want de koppeling laat tevens zien wat er online beschikbaar is. Is de webshop-voorraad op, dan kan Amac ervoor kiezen om het artikel uit één van de winkels te halen en vanuit daar te versturen naar de klant. Daarnaast kiest zo'n 30 procent van de online klanten ervoor om de bestelling af te halen in de winkel.

amac_staff_small.jpg

MediaCT voor de techniek


Met de introductie van Magento Commerce werd er ook meteen een Magento-specialist ingeschakeld. "We hebben overwogen om het in eigen beheer te doen, maar dit vonden we te risicovol. Gezien de grootte van ons bedrijf hebben we aan enkele developers eigenlijk wel genoeg, maar hiermee zouden we de flexibiliteit en het specialisme missen dat een bureau met tientallen Magento-specialisten wél zou kunnen bieden.”

MediaCT voor de techniek


Met de introductie van Magento Commerce werd er ook meteen een Magento-specialist ingeschakeld. "We hebben overwogen om het in eigen beheer te doen, maar dit vonden we te risicovol. Gezien de grootte van ons bedrijf hebben we aan enkele developers eigenlijk wel genoeg, maar hiermee zouden we de flexibiliteit en het specialisme missen dat een bureau met tientallen Magento-specialisten wél zou kunnen bieden.”

Net als bij de keuze voor de webwinkelsoftware werden ook hier meerdere bureaus grondig met elkaar vergeleken. "Bij MediaCT hadden we meteen een goed gevoel. Waar Amac is opgericht vanuit een passie voor Apple-producten, heeft MediaCT dit voor Magento. Ook vonden we het een pre dat de bedrijven waarvoor zij al werkten qua grootte vergelijkbaar zijn met Amac, zodat je je aan elkaar kunt optrekken. Daarnaast is MediaCT als één van de weinige Magento-specialisten volledig binnen Nederland gevestigd, wat zorgt voor veel voordelen omtrent de communicatie en reactiesnelheid. Niemand zit erop te wachten om in gebrekkig Engels via een Skype-verbinding met een onbekende te moeten communiceren.”

Sinds de transformatie naar een omnichannel-onderneming wist Amac zowel offline als online te groeien. "Het streven is om online jaarlijks 20 tot 30 procent te groeien, maar dit wordt momenteel ruimschoots overtroffen. De winkels waren al in volwassen staat, waardoor de webshop-orders een mooie kers op de taart vormen."

amac_appleproducts.jpg

"Waar Amac is opgericht vanuit een passie voor Apple-producten, heeft MediaCT dit voor Magento"


- Michael Dekker, marketing- en e-commerce manager Amac

"Waar Amac is opgericht vanuit een passie voor Apple-producten, heeft MediaCT dit voor Magento"


- Michael Dekker, marketing- en e-commerce manager Amac

Met zo veel succes in eigen land, zou je denken dat het buitenland lonkt. Maar zover is het volgens Michael nog niet. "We hebben hier nog genoeg te doen. En je moet niet vergeten dat we een omnichannel-onderneming zijn. Het is niet moeilijk om orders naar het buitenland te versturen, maar om het écht goed te doen moet je ook vestigingen openen. België en Duitsland zijn al aardig verzadigd. Ik werk dan liever samen met gevestigde spelers dan dat we zelf de markt proberen te bestormen. In België werken we bijvoorbeeld samen met Switch, dat met 30 fysieke winkels daar de grootste Apple Premium Reseller is. Door de krachten te bundelen hebben we vrijwel een complete dekking in de gehele Benelux.”

Waar Michael zich liever over buigt, is hoe Amac zich online nog meer kan profileren als Apple specialist. "Ondanks dat je de klant met blogs, instructiefilmpjes en de mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken al aardig op weg kunt helpen, blijft het lastig om online net zo sterk te zijn als offline. We willen daarom op termijn een goede online keuzehulp implementeren."

Ook qua diensten wordt het online aanbod steeds groter. Zo was het voorheen uitsluitend mogelijk om een verzekering in een Amac Store af te sluiten, maar dat kan nu ook online. "Door MediaCT kunnen wij continu een volgende stap maken. Dat de dingen die je bedenkt ook technisch kunnen worden gerealiseerd, geeft veel vertrouwen."

 

 

Heeft u een e-commerce vraagstuk?