Body & Fit
Hoewel Body & Fit in 1995 startte met twee fysieke winkels, zijn ze sinds 2007 een pure online speler. Sindsdien zijn ze marktleider geworden op het gebied van sportvoeding, voedingssupplementen en dieetproducten in Nederland. Maar daar wilden ze het niet bij laten: "Uiteindelijk willen we de hele wereld veroveren als The Fit People's Supermarket", zegt ICT-manager Fritjof Haalboom. Aangezien ongeveer 15% van de bestellingen uit België, Frankrijk en Duitsland kwamen, was de focus op het binnenhalen van meer internationale klanten duidelijk.
Al bijna tien jaar maakte Body & Fit gebruik van een maatwerkoplossing, die met de tijd niet schaalbaar bleek te zijn. Zo kwamen ze bij Youwe terecht - voor een schaalbare oplossing die perfect paste.
Terwijl de eigen producten van het merk in Nederland als warme broodjes over de toonbank gaan, verkoopt het bedrijf in het buitenland relatief veel externe merken. Dit komt doordat Body & Fit ervoor kiest om marktaandeel en naamsbekendheid op te bouwen in nieuwe markten alvorens een eigen assortiment te presenteren. "Buitenlandse consumenten zijn niet per se moeilijker te overtuigen, maar in Nederland hebben we gewoon vooruitgang geboekt. Gelukkig merken we dat buitenlandse consumenten die al meerdere keren bij ons besteld hebben ook benieuwd zijn naar de Body & Fit-producten. We verwachten dat ons merk ook in het buitenland snel goed zal lopen."
+40%
Mobiele conversie
6000+
Dagelijkse bestellingen
+15%
Totale conversie
Onze oplossing
Body & Fit zocht een flexibel platform met een snelle time-to-market en met de mogelijkheid om tienduizenden producten te presenteren. Vanwege de flexibiliteit van het platform, de snelle time-to-market en de mogelijkheid om tienduizenden producten te presenteren, koos Body & Fit voor Magento Commerce. De goede reputatie van de software en de mogelijkheid om meerdere winkels te creëren die eenvoudig vanuit één database kunnen worden bediend, waren belangrijke kenmerken.
De resultaten
Met globale ambities hebben Youwe en Magento Body & Fit kunnen helpen met opschalen om de Belgische, Duitse en Franse markten te bedienen. Het assortiment van Body & Fit bestaat uit vele duizenden producten. En als het om eten gaat, is dit vaak ook verkrijgbaar in verschillende smaken of variaties. "Al met al zorgt dit voor een enorme berg aan data, die zo gestructureerd mogelijk gebruikt moet worden, wat mogelijk is in Magento." Daarnaast verhoogde het nieuwe platform de mobiele conversies van Body & Fit met 40% en hun totale conversie met 15%.
"Op een gewone dag verwerken we 6.000 bestellingen, afgelopen maandag hebben we er met Magento Commerce 7.500 kunnen verwerken. Dat klinkt als veel en dat is het ook. Maar als je ervoor zorgt dat je processen gestroomlijnd zijn, is het allemaal heel erg goed beheersbaar", zegt Fritjof Haalboom
Fritjof Haalboom, ICT Manager Body & Fit