body&fit-shake-cover-woman.jpg
body-fit-gym.jpg
body-fit-smart-bar-quote.jpg
body-fit-man-whey-perfection.jpg
492517266
body&fit-shake-cover-woman.jpg

Body & Fit


The Fit People's Supermarket

Lees de case

SCROLL DOWN

Body & Fit


The Fit People's Supermarket

Lees de case

Bij de start richtte Body & Fit zich met bodyenfitshop.nl op bodybuilders en actieve fitness-beoefenaars, maar inmiddels is het een begrip voor alle mensen met een gezonde levensstijl. De totale doelgroep is de afgelopen jaren dan ook aanzienlijk vergroot. Middels de pijlers duursport, weight care, voeding en lifestyle-producten richt het bedrijf zich op iedereen die bewuster wil leven.

 

 
Fritjof haalboom body & fit

Hoewel Body & Fit in 1995 begon met twee fysieke winkels, is het sinds 2007 een pure online player. En niet zomaar één: de webwinkel met sportvoeding, voedingssupplementen en dieetproducten is uitgegroeid tot marktleider in Nederland. Als het aan de Friese speler ligt, blijft het daar niet bij. "We willen uiteindelijk de hele wereld veroveren als The Fit People's Supermarket", zegt ICT-manager Fritjof Haalboom.

 

'Op een doorsnee dag verwerken we 6000 bestellingen'

 

Awards & nominaties

 
 
Website van het jaar 2017

Website van het jaar 2017

Winnaar Shopping Award 2017

Winnaar Shopping Award 2017

 
body-fit-gym.jpg

Een kijkje achter de schermen


De nichemarkt waarin Body & Fit opereert groeit al jaren op rij exponentieel. Hetzelfde geldt voor de orders die binnenkomen. Het bedrijf verwerkt gemiddeld 6000 bestellingen per dag. "Afgelopen maandag hadden we er 7500", zegt Fritjof nuchter. "Dit klinkt enorm, en dat is het ook, maar wanneer je ervoor zorgt dat je alle processen goed hebt gestroomlijnd, is de operationele invloed van deze extra bestellingen goed te overzien."
 

Een kijkje achter de schermen


De nichemarkt waarin Body & Fit opereert groeit al jaren op rij exponentieel. Hetzelfde geldt voor de orders die binnenkomen. Het bedrijf verwerkt gemiddeld 6000 bestellingen per dag. "Afgelopen maandag hadden we er 7500", zegt Fritjof nuchter. "Dit klinkt enorm, en dat is het ook, maar wanneer je ervoor zorgt dat je alle processen goed hebt gestroomlijnd, is de operationele invloed van deze extra bestellingen goed te overzien."
 

Van de ruim 200 medewerkers zijn er zo'n 160 fulltime bezig met het logistieke proces. Dit komt omdat de levering van de producten, zowel in binnen- als buitenland, geheel gebeurt vanuit de eigen voorraad. Het bedrijf beschikt over een distributiecentrum van ruim 6000 vierkante meter, waar meerdere keren per dag vrachtwagens van verschillende logistieke partijen de orders komen ophalen.

Het assortiment is groot en bevat naast de eiwitshakes, superfoods en vitamines ook verantwoorde maaltijden en snacks. Zelfs pizza's maken deel uit van het assortiment. Ruim de helft van het aanbod bestaat uit producten van het eigen merk, daarnaast verkoopt het bedrijf zo'n driehonderd merken van andere voedingsspecialisten.

body-fit-smart-bar-quote.jpg

"Als puur technische speler weet MediaCT waar het goed in is"


"Als puur technische speler weet MediaCT waar het goed in is"


Naast de Nederlandse shop heeft Body & Fit een Belgische, Franse en Duitse webshop, die gezamenlijk zorgen voor zo'n 10 tot 15% van de orders. In ons land is de voedingsspecialist marktleider, maar in het buitenland valt nog een heleboel te winnen. "In Nederland hebben we veel vaste klanten, waardoor onze conversie zeer hoog is. Kijk bijvoorbeeld maar eens in de sportschool, daar is driekwart van de bidons van ons.”

Waar de eigen producten in Nederland als warme broodjes over de toonbank gaan, verkoopt het bedrijf in het buitenland relatief veel externe merken. Dit komt omdat Body & Fit er bij nieuwe markten voor kiest om eerst marktaandeel en naamsbekendheid op te bouwen, voordat het haar eigen aanbod presenteert. "Buitenlandse consumenten zijn niet per definitie lastiger om over te halen, maar in Nederland zijn we gewoon al verder. Gelukkig merken we dat buitenlandse consumenten die al een aantal keer bij ons hebben besteld snel nieuwsgierig worden naar de Body & Fit-producten. We verwachten dus dat ons eigen merk het ook in het buitenland snel goed gaat doen."

body-fit-man-whey-perfection.jpg

Overstap naar Magento om de grote groei beter aan te kunnen


Bijna tien jaar lang maakte Body & Fit gebruik van een maatwerkoplossing. Maar deze bleek op den duur niet schaalbaar. Enkele jaren geleden stapte het bedrijf daarom over op Magento. Vanwege de flexibiliteit van het platform, de snelle time-to-market én de mogelijkheid om tienduizenden producten te presenteren, koos Body & Fit voor Magento Enterprise. Ook de goede reputatie van de software en de optie om multistores aan te maken die eenvoudig vanuit één database te bedienen zijn, vielen destijds in de smaak.
 

Overstap naar Magento om de grote groei beter aan te kunnen


Bijna tien jaar lang maakte Body & Fit gebruik van een maatwerkoplossing. Maar deze bleek op den duur niet schaalbaar. Enkele jaren geleden stapte het bedrijf daarom over op Magento. Vanwege de flexibiliteit van het platform, de snelle time-to-market én de mogelijkheid om tienduizenden producten te presenteren, koos Body & Fit voor Magento Enterprise. Ook de goede reputatie van de software en de optie om multistores aan te maken die eenvoudig vanuit één database te bedienen zijn, vielen destijds in de smaak.
 

Body & Fit heeft nog altijd geen spijt van haar keuze. Het assortiment van het bedrijf bestaat uit vele duizenden producten. En wanneer het over voedingsmiddelen gaat, zijn ze vaak ook nog eens verkrijgbaar in verschillende smaken. "Al met al zorgt dit voor een enorme berg aan data, die zo gestructureerd mogelijk moet worden benut. Om het overzichtelijk te houden, werken we vanuit één centrale database en hebben we storeviews in het Nederlands, Belgisch, Frans en Duits", legt Fritjof uit.

Met een enorm assortiment en dito aantal bestellingen vindt Body & Fit het belangrijk om snel te kunnen schakelen. Dat het de Enterprise-editie moest worden, stond daarom meteen vast. Zo zijn de support-mogelijkheden vanuit Magento een grote pre. "MediaCT is verantwoordelijk voor het gehele platform en is ook ons vaste aanspreekpunt. We hebben weinig direct contact met Magento, maar het geeft een gerust gevoel dat die optie er wel is. Ook al zouden we maar tien minuten uit de lucht zijn, dan kan ons dit al honderden bestellingen kosten. Het zal voor elk e-commercebedrijf gelden, maar bij vele duizenden bestellingen per dag is de betrouwbaarheid van het platform essentieel."

Het gros van de orders wordt geplaatst door consumenten. Daarnaast heeft Body & Fit een portaal voor groothandels uit heel Europa, waar zo'n 100 bestellingen per dag worden verwerkt. "Dit lijkt niet zo veel, maar het zijn wel grote orders." Momenteel maken beide platformen gebruik van Magento 1. Met Magento 2 wordt wel al getest, met name diens groothandel-oplossing heeft de aandacht van de retailer. "Met onze volumes moeten we voorzichtig zijn met de overstap naar een nieuwer platform. Wat de meerwaarde is van Magento 2 voor ons b2b-platform is ons zeker duidelijk, dus dit portaal wordt gemaakt met deze software. Ook geeft het ons de kans om eerst te testen hoe Magento 2 bevalt. Uiteindelijk zal natuurlijk ook de consumentenwebshop naar dit nieuwe platform overstappen."

492517266

MediaCT als eindverantwoordelijke voor de webshops


Sinds 2015 werkt Body & Fit samen met MediaCT. In oktober 2016 ging de nieuwe webshop live in Nederland. Daarvoor werd er al een proef gedaan met de Duitse site, die in februari 2016 werd gelanceerd.
 

MediaCT als eindverantwoordelijke voor de webshops


Sinds 2015 werkt Body & Fit samen met MediaCT. In oktober 2016 ging de nieuwe webshop live in Nederland. Daarvoor werd er al een proef gedaan met de Duitse site, die in februari 2016 werd gelanceerd.
 

Hoewel Body & Fit zelf de nodige technische kennis in huis heeft, vindt Fritjof het prettig dat MediaCT de regie heeft over de techniek. "We hebben zelf veel kennis in huis en we hebben ook een aantal gesprekken gehad met full-service-bureaus. De omschrijving van zo'n bureau klinkt veelbelovend, maar in de praktijk zijn ze vaak net niet voldoende gespecialiseerd. MediaCT weet waar het goed in is: het bouwen en onderhouden van Magento-shops. Met de volumes, snelle ontwikkeling van de markt en complexe materie van open source is dat specialisme echt noodzakelijk." 

Het grote voordeel van een open source-oplossing als Magento is dat er altijd wel plugins of andere aanvullende mogelijkheden zijn. Maar hierdoor krijg je wel met codes van verschillende ontwikkelaars te maken, die ook nog eens continu kunnen veranderen. "We laten het liefst alle extensies ontwikkelen door één partij, zodat ze met elkaar compatible zijn. Maar soms is dat onlogisch. De ontwikkeling van de plugin van PostNL regelt dat bedrijf bijvoorbeeld zelf. Om toch eenheid te houden in het systeem is MediaCT eindverantwoordelijk voor alle techniek. Dan is het fijn dat zij echte specialisten zijn, die zich hier dag in dag uit mee bezighouden."

 

 

Heeft u een e-commerce vraagstuk?