schneider-electric-m-resize.jpg
stopcontact-aansluiten.jpg
gira-systeem-3000-bluetooth.jpg
jung-enet.jpeg
klussen.jpg
hager-berker-k1.jpg
schneider-electric-m-resize.jpg

Elektrototaalmarkt


“Onze meerwaarde is uniek in de branche”

SCROLL DOWN

Elektrototaalmarkt


“Onze meerwaarde is uniek in de branche”

Elektrototaalmarkt is eigenlijk een spin-off van het overkoepelende label Totaalmarkt; voorheen een paraplumerk van vijftien webshops. Oprichter Ton Willemse zag zo veel kansen in de elektrotechniek dat hij zich vanaf eind 2016 volledig focust op deze niche. En dit doet hij niet onverdienstelijk. "Sinds medio 2018 zijn we online marktleider in ons segment."


“Als Magento MediaCT aanraadt, weet je dat het goed is”

- Ton Willemse, eigenaar Elektrototaalmarkt


Ton was al ruim een decennium actief in de wereld van sanitair en tegels, toen hij in 2010 een gat in de markt ontdekte in de elektrotechniek. "In tegenstelling tot de sanitair-branche leveren elektrotechniekgroothandels data vol met jargon, afkortingen en foto's van slechte kwaliteit. Onze toegevoegde waarde komt in deze niche veel beter tot z'n recht", zegt Ton, die uitsluitend eigen content gebruikt.  


 
 
 
stopcontact-aansluiten.jpg

Een verdubbeling van de omzet na overname


Een verdubbeling van de omzet na overname


De weg naar het marktleiderschap was alles behalve standaard. Om zijn bedrijf in een volgende fase te kunnen brengen, verkocht Ton het gehele label in 2012 aan Deli Maatschappij; een moederbedrijf van verschillende groothandels in bouwmaterialen. Binnen dit concern werkte hij enkele jaren als directeur van zijn voormalige label. Totdat Deli Maatschappij eind 2016 een nieuw bestuur kreeg en zelf in de etalage stond. Ook Elektrototaalmarkt stond te koop. 

Sinds Ton Elektrototaalmarkt terugkocht, is de omzet meer dan verdubbeld. Hoewel de online elektrotechnische markt niet meer nieuw is, neemt het gros van de concullega's nog altijd de teksten van de groothandels over. Niet erg handig vindt Ton, want de gemiddelde consument haakt al snel af op deze karige informatievoorziening. "Bij ons worden elke donderdagochtend de medewerkers getraind. Met een assortiment van ruim 30.000 producten valt er altijd wat bij te leren."

gira-systeem-3000-bluetooth.jpg

"Size matters, ook in onze sector."


"Size matters, ook in onze sector."


 'De zakelijke sector is een interessante groeimarkt'

Per dag verwerkt Elektrotaalmarkt honderden orders, waarvan nog een klein deel is bestemd voor de zakelijke markt. Voor deze installateurs, klusbedrijven en andere zelfstandigen opende het bedrijf onlangs een experience center, waar zij niet alleen een deel van het assortiment kunnen bekijken, maar ook terechtkunnen voor trainingen en andere bijeenkomsten. 

"Het percentage zakelijke klanten is nu vrij gering, maar het is een interessante groeimarkt voor ons", vertelt Ton. Ondanks dat Elektrotaalmarkt marktleider is in haar segment en nog vrijwel maandelijks met dubbele cijfers groeit, is dit wat hem betreft geen overbodige luxe. "Size matters, ook in onze sector."

jung-enet.jpeg

Meeliften op de stabiliteit en functionaliteiten van Magento


Meeliften op de stabiliteit en functionaliteiten van Magento


Om zowel de zakelijke afnemer als de consument een nog betere shopervaring te bieden, werd het custom made-platform volledig vernieuwd. "Naast de verbetering van oude functies en de implementatie van nieuwe functionaliteiten wilden we dat de shop gekoppeld kon worden met ons nieuwe ERP-systeem." 

Ondanks dat de voormalig webbouwer op nog geen vijftig meter afstand zat en Ton daar met tevredenheid mee samenwerkte, koos hij voor een Magento 2 Commerce-oplossing. "Niets dan lof over onze voormalige partner, maar we wilden meeliften op de stabiliteit en standaardfunctionaliteiten van een grote open source-partij."

klussen.jpg

“Magento raadde voor onze case MediaCT aan”


“Magento raadde voor onze case MediaCT aan”


De keuze voor Magento was een combinatie van onderbuikgevoel, vooronderzoek en verhalen uit de branche. "Je weet toch pas écht wat je in huis haalt zodra je ermee werkt. Ik heb daarom enkele beurzen bezocht en een aantal andere ondernemers gesproken. Magento kwam als beste uit de bus." 

Elektrototaalmarkt behoorde tot de eerste spelers die een Magento 2-shop liet bouwen. Omdat nog niet elke partij hierin gespecialiseerd was, besloot Ton zijn case voor te leggen bij Magento. "Zij adviseerden twee bureaus; eentje in Duitsland en MediaCT. We hebben een paar klanten van MediaCT benaderd en die waren zo enthousiast over de samenwerking dat we besloten niet verder te zoeken. En als Magento je MediaCT aanraadt, weet je dat het goed is."


“We hebben een paar klanten van MediaCT benaderd en die waren zo enthousiast over de samenwerking dat we besloten niet verder te zoeken. En als Magento je MediaCT aanraadt, weet je dat het goed is”


hager-berker-k1.jpg

“Onze functionaliteiten zijn nieuw in de branche”


“Onze functionaliteiten zijn nieuw in de branche”


Ton vertelt dat de meerwaarde die Elektrototaalmarkt toevoegt aan de producten in de online elektrotechniekbranche volledig nieuw is. Zo liet het bedrijf een keuzehulp ontwikkelen, waarmee klanten door het proces worden geloodst. "Dit zorgt er niet alleen voor dat klanten zeker weten dat ze een passende combinatie bestellen, het heeft ook een positieve invloed op de conversie aangezien de tool het mogelijk maakt om meerdere bijpassende producten te bestellen." 

Als voorbeeld noemt hij de schakelmaterialen, die uit verschillende basiselementen en afwerkmateriaal bestaan. Door de tool in te zetten, voorkomt Elektrototaalmarkt dat afnemers bepaalde elementen vergeten te bestellen. Daarnaast worden fouten in bestellingen drastisch verminderd, omdat de tool aangeeft welke combinaties (niet) mogelijk zijn. "Hierdoor is het bestellen van elektrotechnisch materiaal ook toegankelijk geworden voor mensen die minder kennis hebben van deze materie."

Om ook de zakelijke klant beter te bedienen, draait er momenteel een pilot voor de nieuwe b2b-module van Magento 2. De module maakt het volgens hem makkelijker om de zakelijke afnemers optimaal te bedienen, aangezien bundelprijzen, persoonlijke kortingen en speciale condities hierin snel zijn geregeld. "Het openstellen van de b2b-omgeving is wat ons betreft de ideale aftrap voor groei binnen het zakelijke segment. Onze b2b-tak vertegenwoordigt nu nog een gering deel van de omzet, maar ik verwacht dat dit de komende jaren uitgroeit tot een gezonde verhouding ten opzichte van het consumentendeel."


Geïnspireerd geraakt na het lezen van deze case?
We kijken graag samen naar wat er mogelijk is!