jachensen3.jpg
jachensen1.jpg
jachensen4.jpg
jachensen.jpg
jachensen3.jpg

Jac Hensen


''We lopen graag wat extra meters voor de klant''

SCROLL DOWN

Jac Hensen


''We lopen graag wat extra meters voor de klant''

 Met twaalf eigen winkels en een goedlopende webshop is Jac Hensen één van de grotere retailers op het gebied van herenkleding. Waar veel concullega's een stapje terugdoen vanwege tegenvallende cijfers, blijft het familiebedrijf juist groeien. Het geheim? "We blijven ver weg van paniekvoetbal en lopen graag wat extra meters voor de klant", aldus Jos Pieters, CTO & e-commerce product owner. 

Jac Hensen werd in 1977 opgericht door naamgever Jacques Hensen. Hoewel de meeste ondernemers destijds kozen voor een hippe boetiek – bij voorkeur voor vrouwen – richtte Jac Hensen zich liever op de klassieke heer. Hoewel de artikelen in de loop der jaren moderner zijn geworden, is de modespeler altijd trouw gebleven aan deze doelgroep. En vice versa: "Veel vrouwen genieten ervan om door de (online) winkelstraten te struinen en zelf allerlei items te combineren. De gemiddelde man heeft daar geen zin in. En als die eenmaal klant is, blijft hij dat doorgaans ook wel een tijdje", vertelt Jos.


“MediaCT is de eerste IT-specialist waarbij de kwaliteit consistent is.” - Jos Pieters


jachensen1.jpg

'Knuffel de klant net als je vrouw'


Voor de wijze waarop Jac Hensen zijn klanten bedient, valt het regelmatig in de prijzen. Vooral de persoonlijke en betrokken houding wordt gewaardeerd, zowel online als offline. De wisselwerking tussen de fysieke verkooppunten en de webshop is volgens Jos een belangrijke reden voor het succes.

'Knuffel de klant net als je vrouw'


Voor de wijze waarop Jac Hensen zijn klanten bedient, valt het regelmatig in de prijzen. Vooral de persoonlijke en betrokken houding wordt gewaardeerd, zowel online als offline. De wisselwerking tussen de fysieke verkooppunten en de webshop is volgens Jos een belangrijke reden voor het succes.

 "Jacques zei ooit dat je klanten net zo moet knuffelen als je eigen vrouw en deze visie is nooit veranderd", stelt Jos. De vele prijzen die de specialist in herenkleding in ontvangst mocht nemen, laten ook zien hoezeer de inzet wordt gewaardeerd. "We maken graag wat extra meters. Niet omdat het goedkoper is dan het werven van nieuwe klanten, maar omdat een persoonlijke service in ons DNA zit." Jos vertelt vrij veel heren op leeftijd te bedienen, die soms ook online willen shoppen. "We helpen hen regelmatig via de chat om de bestelling af te ronden. Dan sturen we ze bijvoorbeeld een betaallink, die ze op een later moment kunnen voldoen."

Voor de wijze waarop Jac Hensen zijn klanten bedient, valt het regelmatig in de prijzen. Vooral de persoonlijke en betrokken houding wordt gewaardeerd, zowel online als offline. De wisselwerking tussen de fysieke verkooppunten en de webshop is volgens Jos een belangrijke reden voor het succes. "De service die we in de winkels hebben, bieden we online ook." Naast de chatfunctie doet het bedrijf dit onder meer met behulp van uitgebreide productinformatie, stylingtips en de mogelijkheid om kledingstukken te reserveren, die daarna in de gekozen vestiging kunnen worden gepast. "Voor bepaalde outfits, zoals een pak, komen mensen nog altijd graag naar de winkel."

jachensen4.jpg

De webshop als verbindende factor


''De meeste dingen doen we in eigen beheer — met als hoofdreden dat we niet afhankelijk willen zijn van de roadmap van anderen - maar de webwinkel heeft zo'n grote strategische impact dat we ook expertise van buitenaf wilden.''

De webshop als verbindende factor


''De meeste dingen doen we in eigen beheer — met als hoofdreden dat we niet afhankelijk willen zijn van de roadmap van anderen - maar de webwinkel heeft zo'n grote strategische impact dat we ook expertise van buitenaf wilden.''

Het online kanaal zorgt ervoor dat ook de kleinere vestigingen het voltallige assortiment kunnen bieden. "De webshop is de verbindende factor tussen alle winkels." Op papier vertegenwoordigt de webwinkel ongeveer twaalf procent van de totale omzet, maar in de praktijk is de inbreng van het online kanaal veel omvangrijker. Jos vertelt dat zo'n dertig procent van de weborders uit een fysieke winkel komt. De omzet hiervan wordt echter bijgeschreven op de betreffende vestiging. "We willen voorkomen dat winkelmedewerkers zich bedreigd voelen door de online verkopen, aangezien dit funest is voor de synergie tussen de kanalen."

Deze synergie is er overigens niet altijd geweest. Om alle onderdelen samen te voegen, schakelde de omnichannel-speler MediaCT in 2013 in voor een upgrade van de Magento 1-webshop. "De meeste dingen doen we in eigen beheer – met als hoofdreden dat we niet afhankelijk willen zijn van de roadmap van anderen - maar de webwinkel heeft zo'n grote strategische impact dat we ook expertise van buitenaf wilden." De keuze voor MediaCT was snel gemaakt. "Helaas weten we uit ervaring dat er veel cowboys op de markt zijn: deze bedrijven doen maar wat en outsourcen het werk veelal naar goedkopere landen. MediaCT heeft een duidelijke propositie en richt zich op een specifiek segment in de markt. Hierdoor zijn ze niet alleen goed in wat ze doen, je hebt ook nog eens de nodige raakvlakken met andere klanten. Het gebeurt bijvoorbeeld regelmatig dat we een soortgelijke vraag indienen als iemand anders, waardoor de ontwikkelkosten kunnen worden verdeeld." 

jachensen.jpg

Weten dat het goed zit


Toen bekend werd dat Magento 1 na juni 2020 niet meer zou worden ondersteund door deze softwarepartij, wist Jos direct dat hij samen met MediaCT een Magento 2-shop wilde lanceren.

Weten dat het goed zit


Toen bekend werd dat Magento 1 na juni 2020 niet meer zou worden ondersteund door deze softwarepartij, wist Jos direct dat hij samen met MediaCT een Magento 2-shop wilde lanceren.

Met een gemiddelde van 9,2 scoort Jac Hensen uitzonderlijk hoog op de reviewsites. Om deze score vast te houden is een consistente kwaliteit een must. Het motto 'weten dat het goed zit' trekt het familiebedrijf dan ook graag door naar haar samenwerkingspartners, die toevallig allemaal in Groningen zijn gevestigd. "Groningen is uitgegroeid tot het Silicon Valley van Nederland." De expertise die deze partijen bieden, is volgens Jos goud waard. "Specialisten zijn schaars en met name op IT-gebied." MediaCT is volgens hem de eerste IT-specialist waarbij de kwaliteit consistent is. Toen bekend werd dat Magento 1 na juni 2020 niet meer zou worden ondersteund door deze softwarepartij, wist Jos direct dat hij samen met MediaCT een Magento 2-shop wilde lanceren. "We wilden absoluut niet wisselen van ontwikkelpartner. En dat miljardenspeler Adobe in 2018 Magento overnam, vonden we bovendien een mooie bevestiging van onze keuze voor dit e-commerceplatform."

Bij sommige spelers gaat de groei van het online kanaal ten koste van de fysieke punten, maar bij Jac Hensen is dit niet het geval. Vier decennia geleden begon het bedrijf met één winkel in Amersfoort, inmiddels staat de teller op twaalf vestigingen. Tot 2017 waren alle locaties in het midden en oosten, maar sinds de opening van de winkel in Dordrecht verschuift deze focus ook iets meer richting de Randstad. "Dordrecht doet het verrassend goed, waardoor we niet uitsluiten om op termijn meerdere winkels in deze regio te openen." In grote steden zal je Jac Hensen niet snel vinden, op een A-locatie evenmin. "Een goede B- of C-locatie in een middelgrote stad werkt voor ons het beste", zegt Jos, die met fysieke winkels graag dichtbij klanten wil zitten. "In grote steden bestaat het winkelend publiek veelal uit toeristen, terwijl we in een kleinere stad echt kunnen werken aan klantenbinding."

 

''We wilden absoluut niet wisselen van ontwikkelpartner. En dat miljardenspeler Adobe in 2018 Magento overnam, vonden we bovendien een mooie bevestiging van onze keuze voor dit e-commerce platform''

 

Dat Jac Hensen nog jaarlijks weet te groeien, komt volgens Jos onder meer omdat het bedrijf niet aan paniekvoetbal doet. "Natuurlijk hebben we ook wel eens een actie waarbij we korting geven, maar we bewaken altijd onze marges." In tijden waarin het economisch voor de wind gaat, is dit misschien makkelijk gezegd. Maar Jac Hensen houdt hier ook aan vast wanneer het een minder goed seizoen draait. “Uiteindelijk wint onze visie het altijd van de kortetermijndoelen."


Geïnspireerd geraakt na het lezen van deze case?
We kijken graag samen naar wat er mogelijk is!