beauty-fragrance-girl-6404.jpg
bag-brand-business-167703.jpg
bloom-blooming-bottle-965731.jpg
aroma-assorted-bath-965989.jpg
beauty-fragrance-girl-6404.jpg

Parfumerie


Zolang je je kwalitatief onderscheidt, hoef je niet op te gaan in de massa.

Lees de case

SCROLL DOWN

Parfumerie


Zolang je je kwalitatief onderscheidt, hoef je niet op te gaan in de massa.

Lees de case


Parfumerie.nl begon ruim 50 jaar geleden als fysieke speler, lanceerde in 2004 als eerste parfumerie een webwinkel, maar is geen fan van externe verkoopkanalen. Deze geheel eigen aanpak wordt gewaardeerd, zowel door leveranciers als klanten. "We groeien nog vrijwel elke maand", aldus eigenaren Hugo en Erwin de Groot.



Fritjof haalboom body & fit


“We willen onze samenwerking met MediaCT niet kwijt”
- Hugo de Groot


Gewonnen awards

 
shoppingawards.jpg

Winnaar Shopping Awards 2015 & 2017

 
bag-brand-business-167703.jpg

Voorbeeld voor de kleinere retailer


De Nederlandse parfumindustrie wordt gedomineerd door 2 groepen: grote ketens en pure online spelers. Omnichannel-speler Parfumerie.nl past in geen van deze hokjes. Als laatste zelfstandige parfumerie in de Amsterdamse binnenstad wordt Parfumerie.nl vaak gezien als voorbeeld voor de kleinere retailer. "Zolang je je kwalitatief onderscheidt, hoef je niet op te gaan in de massa."

Voorbeeld voor de kleinere retailer


De Nederlandse parfumindustrie wordt gedomineerd door 2 groepen: grote ketens en pure online spelers. Omnichannel-speler Parfumerie.nl past in geen van deze hokjes. Als laatste zelfstandige parfumerie in de Amsterdamse binnenstad wordt Parfumerie.nl vaak gezien als voorbeeld voor de kleinere retailer. "Zolang je je kwalitatief onderscheidt, hoef je niet op te gaan in de massa."

Van drogisterij naar parfumerie

In 1964 openden Marit en Joop de Groot drogisterij Marjo op de Zeedijk, waarmee ze de basis legden voor het familiebedrijf. Naast de gebruikelijke drogisterij-artikelen verkochten ze parfums, die vooral bij de dames op de hoek in de smaak vielen. In de jaren die volgden werden de drogisterij-artikelen steeds vaker elders gekocht, maar de vraag naar lekkere luchtjes en schoonheidsproducten zat juist flink in de lift.

Er werd daarom afscheid genomen van de drogisterij-artikelen en het assortiment aan geuren werd onder leiding van zonen Hugo en Erwin fors uitgebreid. Ook kwam er een extra vestiging. "De specialisatie was een strategische keuze: door deze focus kunnen we ons nog beter specialiseren én profileren." Waar menig concullega de parfums uit verschillende inkoopkanalen haalt, werkt Parfumerie.nl uitsluitend samen met de officiële leveranciers zodat de klant zeker weet dat Parfumerie.nl originele producten verkoopt.

bloom-blooming-bottle-965731.jpg

Je bent zo goed als de samenwerking met je partners



Een ander belangrijk verschil is dat Parfumerie.nl haar producten niet verhandelt via externe afzetkanalen. Op korte termijn kun je flink scoren, maar de heren kijken liever naar het effect op de langere termijn. "Het is geen geheim dat parfumhuizen niet blij zijn als je hun zorgvuldig geproduceerde geuren overal probeert te slijten. En zolang je zelf geen parfum maakt, ben je zo goed als de samenwerking met je partners."

Een fijne samenwerking met leveranciers, zeker met de luxere parfumhuizen, krijg je niet zomaar. Daar gaat behoorlijk wat kennis, ervaring en vertrouwen mee gepaard. "Wij maken de merken niet kapot en dat waarderen ze. Als Hermès bijvoorbeeld naar Nederland komt, bezoeken ze 3 verkooppunten: de Bijenkorf op de Dam, een grote parfumketen in de Kalverstraat én ons."



Je bent zo goed als de samenwerking met je partners



Een ander belangrijk verschil is dat Parfumerie.nl haar producten niet verhandelt via externe afzetkanalen. Op korte termijn kun je flink scoren, maar de heren kijken liever naar het effect op de langere termijn. "Het is geen geheim dat parfumhuizen niet blij zijn als je hun zorgvuldig geproduceerde geuren overal probeert te slijten. En zolang je zelf geen parfum maakt, ben je zo goed als de samenwerking met je partners."

Een fijne samenwerking met leveranciers, zeker met de luxere parfumhuizen, krijg je niet zomaar. Daar gaat behoorlijk wat kennis, ervaring en vertrouwen mee gepaard. "Wij maken de merken niet kapot en dat waarderen ze. Als Hermès bijvoorbeeld naar Nederland komt, bezoeken ze 3 verkooppunten: de Bijenkorf op de Dam, een grote parfumketen in de Kalverstraat én ons."



'Elk detail moet er gelikt uitzien'

Het uitgangspunt binnen Parfumerie.nl is dat elke aanschaf een cadeautje is. Dat alles hierdoor tot in de puntjes is verzorgd, valt bij de consument zeer in de smaak. Maar ook de leveranciers, die van oudsher gewend zijn om een belangrijke vinger in de pap te hebben, waarderen het.  

Vooral luxere parfumhuizen zijn ontzettend selectief in hun samenwerkingen. Om hun merk te mogen verkopen, moet een (web)winkel aan talloze voorwaarden voldoen. En dit kan ver gaan. "Er zijn leveranciers die zeggenschap willen tot aan de schaduwkant van het parfumflesje."

Voor de broers is het geen probleem dat elk detail er gelikt uit moet zien, want met hun Magento 2-shop voldoen zij moeiteloos aan de gestelde voorwaarden. "Binnen het Parfumerie.nl-concept staan luxe producten, het bieden van beleving en een onberispelijke uitstraling centraal."

De keuze voor Magento was dan ook alles behalve een toevalligheid. "Er worden doorlopend nieuwe functionaliteiten ontwikkeld, mede dankzij hun enorme achterban. En dat het nieuwe platform is ontworpen vanuit de omnichannel-gedachte is ook een pré, aangezien dit een belangrijk speerpunt is binnen onze bedrijfsvoering."


aroma-assorted-bath-965989.jpg

Geen reden om niet voor Magento 2 te kiezen


Voor de nodige innovatieslagen binnen het online kanaal werd MediaCT eind 2013 aangehaakt. De broers werkten eerst samen met een andere partij, maar misten daar de nodige vakkennis. "Nota bene hun hostingpartner raadde MediaCT aan, omdat zij écht gespecialiseerd zijn in Magento-shops."

Geen reden om niet voor Magento 2 te kiezen


Voor de nodige innovatieslagen binnen het online kanaal werd MediaCT eind 2013 aangehaakt. De broers werkten eerst samen met een andere partij, maar misten daar de nodige vakkennis. "Nota bene hun hostingpartner raadde MediaCT aan, omdat zij écht gespecialiseerd zijn in Magento-shops."

Hugo en Erwin zijn nog altijd blij met deze overstap. Naast de expertise wordt vooral de nuchtere instelling gewaardeerd. Dat er een klik zou zijn, was voor de heren een absolute vereiste. "We hebben vrijwel dagelijks contact over de webshop. Maar wat eigenlijk nog belangrijker is: je geeft ontzettend veel bedrijfsinformatie weg, dan wil je zeker weten dat deze data in goede handen is."

Dat MediaCT in navolging van de Magento 1-shop een Magento 2-winkel zou bouwen, stond vast. "Over Magento zijn we erg tevreden, waardoor we geen reden hadden om voor een andere softwareleverancier te kiezen. Ook wilden we de samenwerking met MediaCT niet kwijt." Voor de lancering van de nieuwe webshop werd een jaar uitgetrokken. Van Magento Open Source ging Parfumerie.nl namelijk over op de veel uitgebreidere Commerce-versie. "We waren al erg blij met de geboden opties, maar met deze versie kunnen we nóg meer beleving bieden."

Vooral op mobiel gebied is dit goed merkbaar. De oude webshop was al mobielvriendelijk, maar sinds de nieuwe webwinkel live is – die is ontworpen volgens het mobile first-principe – is het aandeel mobiele orders gestegen van 30 naar 55 procent. Ook het feit dat er in Magento 2 eenvoudig nicheshops kunnen worden aangemaakt, valt in de smaak. "Deze nicheshops passen goed bij onze eigen werkwijze. We hebben nu alleen een Nederlandse en Belgische webwinkel, maar op termijn zou het mooi zijn als de meest exclusieve geuren hun eigen shop krijgen."


Heeft u een e-commerce vraagstuk?