znb-female.jpg
znb-shopping.jpg
znb-sideways.jpg
znb-stripes.jpg
znb-female.jpg

Zonnebrillen.com


“We spelen nu in de Eredivisie”

SCROLL DOWN

Zonnebrillen.com


“We spelen nu in de Eredivisie”

 Zonnebrillen.com is een typisch voorbeeld van een zolderkameronderneming die uitgroeide tot een miljoenenbedrijf. Binnen enkele jaren maakte het bedrijf al winst en mocht het zich de grootste online zonnebrillenwinkel van de Benelux noemen. Een prestatie waar oprichter Mischa Tan zonder meer trots op is, maar zijn ambities waren nog vele malen groter. Vandaar dat hij zich in 2017, zes jaar na de oprichting, liet inlijven door het internationale GrandVision.

Waar deze miljardenspeler voornamelijk sterk is in de fysieke verkoop van brillen, is Zonnebrillen.com dit op online gebied. "Een win-winsituatie", zegt Mischa, die zijn omzet het jaar na de overname sterk zag stijgen.

Hoewel Zonnebrillen.com op eigen kracht ook al winstgevend was, en Mischa het bedrijf prima in eigen beheer kon uitbouwen, was de overname voor de voormalig directeur een logische stap. "Alles draait om schaalgrootte. Wil je écht kunnen concurreren met topspelers, dan moet je zelf ook een speler van formaat zijn. Daarbij kunnen we nu de volle potentie van Zonnebrillen.com benutten."


“Met MediaCT zijn we verzekerd van kwaliteit en zekerheid.” - Mischa Tan


 
zonnebrillen.jpg
 
znb-shopping.jpg

Overstap naar Commerce vanwege sterke groeicijfers


"Met onze oude shop was niets mis, maar we wisten dat er een punt zou komen waarop het niet meer toereikend was. Door het nieuwe platform kunnen we weer verder, zijn we schaalbaar en bovenal toekomstbestendig."

Overstap naar Commerce vanwege sterke groeicijfers


"Met onze oude shop was niets mis, maar we wisten dat er een punt zou komen waarop het niet meer toereikend was. Door het nieuwe platform kunnen we weer verder, zijn we schaalbaar en bovenal toekomstbestendig."

De stijgende verkoopcijfers gingen niet uitsluitend gepaard met voordelen. Met het toegenomen orderaantal steeg ook het aantal retouren. Al deze teruggestuurde brillen moesten snel worden verwerkt, zowel in het magazijn als op administratief vlak. En dit was niet de enige uitdaging. Ook op IT-gebied moest de groei in goede banen worden geleid. "We werkten in de Open Source-versie van Magento 1. Het is ongelooflijk wat je hierin voor elkaar kunt krijgen, maar er zitten natuurlijk wel restricties aan dit platform."

Dat het nieuwe, schaalbare platform wederom op de software van Magento gebouwd zou worden, stond voor Mischa vast. "Ik heb wel even gedacht aan een SaaS-oplossing waarbij je voor een vast bedrag per maand een nette shop hebt, maar Magento biedt zo veel meer mogelijkheden." Hier doelt hij niet alleen op de hoge standaard die de software heeft neergezet in de markt, maar ook op de designmogelijkheden. "Ik wil niet vastzitten aan de templates van anderen, Magento biedt de onafhankelijkheid die ik zoek."

Vanwege het open source-karakter, de grote achterban en de mogelijkheid om tienduizenden artikelen op geheel eigen wijze te kunnen presenteren, koos Mischa voor Magento 2 Commerce. "Met onze oude shop was niets mis, maar we wisten dat er een punt zou komen waarop het niet meer toereikend was. Door het nieuwe platform kunnen we weer verder, zijn we schaalbaar en bovenal toekomstbestendig."
 

znb-sideways.jpg

MediaCT als technische partner


"We weten zelf al behoorlijk wat we aan het doen zijn, maar dit geldt ook voor veel anderen. De markt is volwassen geworden. Wil je blijven winnen, dan moet je voortdurend innoveren en dit lukt alleen wanneer je basis stabiel is."

MediaCT als technische partner


"We weten zelf al behoorlijk wat we aan het doen zijn, maar dit geldt ook voor veel anderen. De markt is volwassen geworden. Wil je blijven winnen, dan moet je voortdurend innoveren en dit lukt alleen wanneer je basis stabiel is."

Voor de realisatie van het nieuwe platform werd MediaCT aangehaakt. Hoewel Zonnebrillen.com de nodige technische kennis in huis heeft – de eerste shop is volledig zelf gemaakt – vond Mischa het prettiger om ook expertise van buitenaf in te schakelen. "We weten zelf al behoorlijk wat we aan het doen zijn, maar dit geldt ook voor veel anderen. De markt is volwassen geworden. Wil je blijven winnen, dan moet je voortdurend innoveren en dit lukt alleen wanneer je basis stabiel is."


In een volwassen markt heb je partners nodig die het spel volledig snappen


Mischa vertelt dat hij het belangrijk vindt om een bepaalde voorspelbaarheid te creëren. "Als ik een campagne lanceer, wil ik niet eerst hoeven checken of het platform een toestroom van bezoekers en bestellingen wel aankan. Hetzelfde geldt voor weerafhankelijke piekmomenten. Dan wil ik me ook geen zorgen hoeven te maken of de shop het wel blijft doen. Dat we nu nog maar een fractie gebruiken van wat mogelijk is, geeft mij een heel gerust gevoel." Om niet afhankelijk te zijn van de eigen programmeurs ging Mischa daarom direct na de overname op zoek naar een samenwerkingspartner met wie hij versneld kon opschalen.



znb-stripes.jpg

“Met MediaCT halen we kwaliteit en zekerheid in huis”


"Algemene kennis hebben we zelf wel, ik wil een partij die volledig gespecialiseerd is in het bouwen en onderhouden van Magento-shops."

“Met MediaCT halen we kwaliteit en zekerheid in huis”


"Algemene kennis hebben we zelf wel, ik wil een partij die volledig gespecialiseerd is in het bouwen en onderhouden van Magento-shops."

Net als bij de keuze voor de webwinkelsoftware werden de opties grondig met elkaar vergeleken. Fullservicebureaus vielen meteen af. "Algemene kennis hebben we zelf wel, ik wil een partij die volledig gespecialiseerd is in het bouwen en onderhouden van Magento-shops." Dat MediaCT volledig ontwikkelt volgens de Magento-standaarden viel in de smaak. Ook het feit dat er een strenge voorselectie plaatsvindt, kon rekenen op bonuspunten. "Het geeft aan dat er niet zomaar webshops worden gemaakt, maar dat het bedrijf zich richt op langdurige samenwerkingen."

Voor Mischa is dit een must, want e-commerce is volgens hem alles behalve makkelijk. "Het is een soort Zwitsers horloge; alle facetten zijn van elkaar afhankelijk en je mag op geen enkel punt falen. Door in zee te gaan met MediaCT zijn we verzekerd van kwaliteit en zekerheid." Een andere belangrijke meerwaarde is dat er bij Zonnebrillen.com nu veel meer tijd overblijft voor contentcreatie. "Voorheen waren we vooral bezig met het onderhouden van de site. Nu benutten we deze tijd onder meer om informatiepagina's te maken, die voor de klant een grote toegevoegde waarde hebben."

Met het oog op de continue groei is het voor Mischa belangrijk dat technisch alles feilloos werkt. Door ervoor te zorgen dat de pijlers groei, schaalbaarheid en techniek in balans zijn, kan Zonnebrillen.com samen met haar partners werken aan hetzelfde doel; dag na dag zo veel mogelijk zonnebrillen verkopen. "Dit ging al niet slecht, maar met de kracht van een multinational achter ons en MediaCT naast ons, hebben we het gevoel alsof we in de Eredivisie spelen."


Geïnspireerd geraakt na het lezen van deze case?
We kijken graag samen naar wat er mogelijk is!