De Consumentenautoriteit, nu onder de naam Autoriteit Consument en Markt, voert een actieve campagne om de online consument te beschermen. Voor webwinkeliers gelden er regels waar men zich aan dient te houden. Ruim 2/3 van de webwinkeliers passen deze regels echter niet op de juiste manier toe wat als gevolg heeft dat de Consumentenautoriteit boetes kan opleggen tot maximaal € 450.000,- per overtreding. Het gaat vooral om regels met betrekking tot bereikbaarheid, bedenktijd en het tijdig vermelden van (verzend)kosten.

consumentenwijzer

Een actueel voorbeeld is Ryanair. Ryanair is door de Consumentenautoriteit een boete van  € 370.000,- opgelegd. De Ierse prijsvechter krijgt de boete omdat het vier Europese regels voor het aanbieden van tickets heeft overtreden. Ryanair moet de overtredingen snel aanpakken, anders moet het bedrijf een dwangsom betalen van 240.000 euro per overtreding. Echter maken veel webwinkeliers ook met de retourregels vaak een loopje.

Campagne - 'Goede webwinkelier? Check dat hier.'

De toezichthouder ziet het aantal vragen en klachten van consumenten over webwinkels toenemen (een groei van 14% in 2012 t.o.v. 2011). Deze vragen en klachten gaan vooral over leveringen, de betalingen, de bedenktijd en de slechte bereikbaarheid van de webshop voor vragen of klachten. De Consumentenautoriteit wil met een campagne op deze klachten inspelen.

De Consumentenautoriteit voert de komende maanden de campagne ‘Goede webwinkelier? Check dat hier’. De campagne richt zich op ondernemers met een webshop die aan consumenten leveren. De ondernemers krijgen uitleg over de regels die gelden voor een webshop en hoe deze goed kunnen worden toegepast. Er is een checklist ontwikkeld waarmee webwinkeliers kunnen zien of een webshop aan de belangrijkste punten voldoet.

Afbeelding 1: Voorbeeld van de checklist.

“Webwinkels die zich aan de regels houden, verdienen het vertrouwen van de consumenten. Webwinkels die zich niet aan de regels houden, verdienen de aandacht van de toezichthouder", aldus Bernadette van Buchem, directeur Consumentenautoriteit.

Voorkom problemen en doe de test. Voldoet jouw webwinkel aan alle eisen? Meer informatie vind je op http://www.acm.nl

2 Comments