Het is makkelijker om twee keer zoveel te verkopen aan dezelfde bezoekers dan twee keer zoveel bezoekers te krijgen schreef John Chow, een bekende Amerikaanse internet marketeer. Maar dit gaat niet vanzelf. En zeker niet met een standaard Magento installatie. Hiervoor zul je gebruik moeten maken van extensies (plugins) die je kunt vinden in de Magento Connect omgeving op de Magento website: www.magentocommerce.com/magento-connect

Het doel van deze extensies is om de conversie te verhogen en meer te verkopen aan dezelfde bezoekers door in te spelen op: inhoud van de winkelwagen, weersomstandigheden, gedrag van eerdere klanten, statistieken en andere factoren.

Maar welke extensies moet je dan gebruiken? Hier een overzicht van 8 Magento extensies die niet mogen ontbreken in je webwinkel.Het doel van deze extensies is om de conversie te verhogen en meer te verkopen aan dezelfde bezoekers door in te spelen op: inhoud van de winkelwagen, weersomstandigheden, gedrag van eerdere klanten, statistieken en andere factoren.

Maar welke extensies moet je dan gebruiken? Hier een overzicht van 8 Magento extensies die niet mogen ontbreken in je webwinkel.

1. Lijstjes

Lijstjes doen het altijd goed. Doordat er al een voorselectie gemaakt is door eerdere klanten wordt het kiezen makkelijker gemaakt voor nieuwe klanten. Daarnaast maakt het de webwinkel ook meer ‘social proof’. Mensen volgen nou eenmaal mensen. Voorbeelden van lijstjes die je kunt tonen:

  • meest gezocht
  • meest bekeken
  • best verkocht
  • best beoordeeld

Je kunt dergelijke lijstjes op de home pagina plaatsen maar ook per productcategorie. Hiermee wordt de relevantie verhoogd en het kiezen gemakkelijker gemaakt.

Elektrokoopjes
Elektrokoopjes

In de bovenstaande afbeelding staan twee lijstjes bovenaan de categorie. Met behulp hiervan kan de bezoeker zien wat andere klanten het meest hebben gekocht. Voor meer informatie over deze extensie: http://www.magentocommerce.com/magento-connect/aheadWorks/extension/2935/automatic-product-callouts#overview

2. Klanten die dit kochten ‘Klanten die dit kochten, kochten ook...’

‘Klanten die dit kochten, kochten ook...’. Deze extensie is perfect voor het up- en cross-sellen van producten. Het zorgt er ook voor dat klanten niet iets vergeten en het zorgt voor extra winkelgemak. Een voorbeeld: bij een paar schoenen kan ook een passende schoenpoets besteld worden. Bovendien zorgt deze extensie ervoor dat de webwinkel meer ‘social proof’ is. Bezoekers zien direct dat er andere klanten zijn die een product kochten in de webwinkel.

Klanten die dit kochten..
Klanten die dit kochten..

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/Adjustware/extension/1442/customers-who-purchased#overview

3. Aanbiedingen in het bestelproces

Mooie extensie waarmee je in het bestelproces extra korting kunt geven als ze bepaalde producten meebestellen. Enkele voorbeelden: 'Koop product X en ontvang 20% korting', 'besteed meer dan 50 euro en krijg product Y voor 15 euro!' of 'koop product x en ontvang product y gratis'. Deze extensie is helemaal in te richten op basis van regels. Zo kan een regel worden ingesteld dat een korting pas gegeven wordt als de winkelwagenwaarde hoger is dan 75 euro.

Winkelmandje
Winkelmandje

Bovenstaand voorbeeld is van de V&D webwinkel

Winkelwagen cross sell
Winkelwagen cross sell

In het bovenstaande afbeelding wordt een korting getoond wanneer een bezoeker x naar bepaald product heeft gekeken.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

In bovenstaande afbeelding worden gerelateerde producten getoond

artikelen
artikelen

In bovenstaande afbeelding worden aanvullende producten aangeboden gebaseerd op de inhoud van de winkelwagen die passen bij het type koper die dat soort producten koopt.

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/aheadWorks/extension/1405/checkout-promo

4. E-mail notificaties

Stuur automatisch e-mailberichten naar prospects en klanten. Ook naar mensen die het bestelproces vroegtijdig hebben afgebroken. Met een e-mail kun je deze mensen toch weer terug in het bestelproces krijgen. De inhoud van de winkelwagen wordt dan 'hersteld' d.m.v. één klik vanuit de e-mail.

Met deze extensie kunnen ook relevante aanbiedingen verstuurd worden op basis van de inhoud van een verlanglijst. Ook dit kan weer worden ingesteld op basis van regels die jezelf bepaald. http://www.magentocommerce.com/magento-connect/aheadWorks/extension/1344/follow-up-email

5. Cadeau

De aankopen in een webwinkel zijn regelmatig ook cadeau’s. Help de bezoeker met het maken van een cadeau. Met de cadeau-extensie kan een bezoeker aangeven dat een besteld product een cadeau is. Deze wordt automatisch in de winkelwagen toegevoegd. Als bezoekers van de webwinkel vooraf weten dat het mogelijk is om een product als cadeau te versturen, stimuleert dit de verkoop. Maak de mogelijkheid van een cadeau opvallend en herkenbaar binnen de hele webwinkel.

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/varyous/extension/3570/freegift

6. Maak je eigen labels

Met deze extensie maak je labels en plaatjes die je op een product of producten plaatst. Je kunt simpel, op elke moment en van elk product eenvoudig een aanbieding maken. Producten vallen hierdoor meer op binnen je webshop.

labels
labels

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/aheadWorks/extension/1334/on-sale

7. Op basis van het weer

Magento Wheater extensie. Een erg mooie extensie waar ik fan van ben. Als de zon schijnt promoot je producten zoals t-shirts, zonnebrillen en tuinspullen. Als het regent promoot je paraplu's, truien en regenjassen. In de extensie kun je de minimale en de maximale temperatuur aangeven. Wat dacht je van een aanbieding voor winterbanden bij een vooraf ingestelde minimum temperatuur? De aanbiedingen verschijnen dan op promotie blokken die je hebt aangegeven in de winkel.

Magento Weather Extension
Magento Weather Extension

http://www.magentocommerce.com/magento-connect/Younify/extension/2232/magento-weather-extension

8. Abonnementen

Bepaalde producten of diensten kunnen ook op abonnementsbasis verkocht worden in Magento. Zo kun je bijvoorbeeld een afslankproduct ook op abonnementsbasis af laten nemen door klanten. Op die manier ben je maanden of jaren verzekerd van product afname, dus omzet. Of je verkoopt een service abonnement op apparatuur of je laat je klant een verzekering afsluiten. Bekijk hier de extensie om producten/diensten op abonnementsbasis (of membership) te verkopen: http://www.magentocommerce.com/magento-connect/aheadWorks/extension/2422/subscriptions-and-recurring-payments

Er zijn natuurlijk nog veel meer extensies. We gebruiken steeds vaker en steeds meer extensies die we direct vanaf de start van een nieuwe webwinkel inzetten.

In de volgende post ontdek je hoe je sociale media kunt integreren in Magento.

18 Comments