Steek je veel tijd, energie en geld in het aantrekken van nieuwe klanten? Het is veel eenvoudiger en goedkoper om klanten die hun bestelling niet hebben afgemaakt, terug te halen. Met Magento Community kun je als beheerder de “Abandoned carts” (achtergelaten winkelwagens) van geregistreerde klanten bekijken. Door zo’n overzicht wil je hen al gauw overhalen om die aankoop alsnog af te rekenen. En daarvoor biedt Magento Enterprise een handige tool: Automated Email Reminders.

AUTOMATED EMAIL MARKETING REMINDERS The Automated Email Marketing Reminder module enables merchants to increase customer retention through sending configurable, automated email reminders to customers for abandoned shopping carts and wish lists. This enables merchants to target promotions and discounts to customers based on browsing activity.

Voordelen van Automated Email Reminders

Een herinneringsmail kan net het laatste duwtje in de rug zijn om een bestelling toch af te ronden. Wellicht met een extra korting. Alleen al omdat ze een email krijgen, zullen afhakers vaker terugkeren naar de webshop. Je genereert meer omzet door hen te attenderen op de winkelwagen die op hen staat te wachten.

Ideaal: je hoeft dit maar een keer in te stellen en hebt er daarna geen omkijken meer naar.

De mogelijkheden met Automated Email Reminders

Zijn er klanten die artikelen in hun verlanglijst of winkelwagen hebben staan, maar een paar dagen later nog niet hebben afgerekend, stuur hen dan een herinnering. Misschien zijn ze gewoon vergeten dat ze bezig waren met bestellen. Mochten ze een week later nog steeds niet hebben afgerekend, dan kan een couponcode voor 5% korting hen misschien overtuigen om hun bestelling af te maken. Een andere mogelijkheid is om producten die uit het assortiment gaan, aan te prijzen. Je kunt alle klanten die het product nog in hun winkelwagen of op hun verlanglijst hebben staan, een herinnering met een couponcode sturen, zodat ze het product met korting alsnog kunnen bestellen.

Wil je specifieke producten aanprijzen, dan kan het handig zijn om te weten hoe veel klanten deze op hun verlanglijst hebben staan. Dit doe je via [ Reports > Customers > Customer’s wishlists ]. Via [ Reports > Shopping Carts > Products in Carts ] kun je zien of er klanten zijn die een bepaald product in hun winkelwagen hebben staan. Deze overzichten zijn ook te bekijken in Magento Community.

Het instellen en beheren van Automated Email Reminders

Voor het instellen van de Automated Email Reminders in Magento Enterprise ga je eerst naar [ Systeem > Configuration > Promotions ] om een aantal basisinstellingen te doen.

Enable Email Reminders: hier kun je de email reminders aan- of uitzetten.

Frequency en Interval: deze waarden bepalen wanneer er een run emails verzonden wordt. Dit kan worden ingesteld op een aantal malen per uur, per dag of dagelijks op een vast tijdstip.

Start Time: het tijdstip waarop wordt begonnen met het versturen van herinneringsmails.

Maximum Emails Per One Run: het maximale aantal emails dat per keer verstuurd wordt.

Email Send Failure Threshold: het aantal malen dat geprobeerd wordt een niet verzonden email nogmaals te sturen.

Reminder Email Sender: het emailadres waarmee de herinneringsmails worden verstuurd.

Als je in de herinneringsmail een couponcode wilt meesturen, kun je de Auto Generated Specific Coupon Codes naar behoefte invullen. Als deze opties eenmaal goed zijn ingesteld, en dat kun je eventueel je e-commerce developer laten doen, kun je aangeven wanneer en aan wie er herinneringsmails moeten worden gestuurd. Ga hiervoor naar [ Promotions > Automated Email Reminder Rules ].

Hier krijg je een overzicht van de huidige regels en kun je met de knop “Add new Rule” een nieuwe regel aanmaken.

Hiervoor moet je informatie invoeren in de volgende velden:

Shopping Cart Price Rule: hier kun je de klant korting geven. Dit is heel interessant, want je wilt de klant immers verleiden om de producten in zijn winkelwagen alsnog af te rekenen. Mogelijk trekt een korting hem net over de streep. Geef in dit veld aan voor welke kortingsregel je een couponcode mee wilt sturen in de email reminder.

Assigned to Website: bepaal hier voor welke websites de regel geldt.

Status: in dit veld kun je een specifieke regel aan- of uitzetten. Ook kun je een regel in een bepaald tijdsinterval actief maken met de instellingen From date en To date.

Repeat Schedule: geeft aan hoeveel dagen er tussen twee herinneringen moeten zitten als de regel langer geldig blijft. Je kunt hier meerdere waarden opgeven. Let op: je vult dit veld alleen in als je meerdere keren dezelfde email wilt versturen. Wil je opvolgen met een email met een andere tekst of andere voorwaarden, zoals een couponcode, dan moet je een geheel nieuwe regel aanmaken.

Conditions: met het aanmaken van condities is het mogelijk om specifiek aan te geven onder welke voorwaarden een email verzonden moet worden. Er moet minimaal één conditie aangemaakt worden, anders kan de mail niet verzonden worden. Een eenvoudige conditie is bijvoorbeeld dat de winkelwagen 7 dagen of langer geleden achtergelaten moet zijn.

Verlanglijst of winkelwagen?

Wanneer je een nieuwe conditie aanmaakt, geef je eerst aan of deze op basis van de wishlist of de cart is. Vervolgens moet je een aantal keuzes maken met betrekking tot de inhoud van de wishlist of de cart, bijvoorbeeld voor een minimum of juist een maximum aantal items in de winkelwagen of voor een bepaald totaalbedrag. Hiermee kun je een email sturen wanneer een geregistreerde klant een specifiek product in zijn winkelwagen heeft.

Emails and Labels: je kunt per winkelzicht bepalen welke email er verzonden moet worden. Niet tevreden met het standaard Magento email template? Maak dan je eigen template aan via [ System > Transactional Emails ] op basis van het standaard template “Rule Reminder”. Stel vervolgens het nieuw aangemaakte template in bij de bijbehorende Store View.

Wanneer een regel is aangemaakt, komt het tabblad Matched Customers beschikbaar. Hier kun je bekijken welke klanten wanneer een herinnering hebben ontvangen.

Hogere conversie

Doordat je op basis van de inhoud van de winkelwagen specifieke regels kunt aanmaken, eventueel met een beloning als de klant besluit om alsnog af te rekenen, is de Automated Email Reminder een ideale tool. Bij goed gebruik maakt deze tool het je gemakkelijk om afhakers over te halen om terug te keren naar je shop en een hogere conversie te realiseren. Maar zelfs als een klant niet direct zijn bestelling afmaakt, zorgt de reminder er nog voor dat hij herinnerd wordt aan je webshop. Die is hoe dan ook weer even in beeld met de Automated Email Reminder.

Dit is een artikel uit de reeks “Haal het beste uit uw Magento Enterprise Webwinkel