Amac, de snelst groeiende Apple Premium Reseller van Nederland, zet met de realisatie van de geavanceerde webshop www.a-mac.nl de eerste stap richting omnichannel retailing. Met 22 fysieke winkels verspreid over Nederland heeft e-commerce ontwikkelbureau MediaCT een geheel vernieuwde en op omnichannel gerichte Magento Enterprise webshop voor Amac ontwikkeld.

Bricks & clicks, een krachtige combinatie

amac logo

Amac gelooft in de versterkende en complementerende werking van een ‘bricks & clicks’ formule. Veel succesvolle voorbeelden gingen Amac al voor. Met de shop wil Amac naast het online aanbieden van het productassortiment ook meer aanloop naar de fysieke winkels realiseren. Wegens de gerealiseerde koppelingen maakt de webshop het mogelijk om de online bestelde producten ook in een Amac winkel ‘in de buurt’ op te halen.

Elise de Bruin, e-commerce manager bij A-mac.nl zegt: “Voor de realisatie van de nieuwe Amac webshop heeft Amac tijdens het pitch traject met verschillende internetbureau's om tafel gezeten. Tijdens de eerste gesprekken met MediaCT viel het enthousiasme, de kennis en ervaring met Magento en de mogelijkheden op het gebied van technische koppelingen meteen op. Dit was een doorslaggevende factor om de bouw van de nieuwe webshop uit te besteden aan MediaCT."

Eerste stap richting omnichannel retailing

Met de nieuwe webshop zet Amac de eerste stap richting de uiteindelijk gewenste omnichannel retail benadering door de gerealiseerde koppeling naar de fysieke winkels. A-mac.nl maakt gebruik van een geavanceerde E-store Locator en door het invoeren van de postcode kan de dichtstbijzijnde Amac winkel in de buurt worden gelokaliseerd. Daarbij is er ook een directe koppeling met het voorraadbeheer systeem van de fysieke winkels gerealiseerd en kunnen de bestelde producten in een fysieke winkel naar keuze worden opgehaald.

Transparantie in voorraadstatus voor optimale service

Tijdens het bestelproces heeft de klant naast inzicht in de dichtsbijzijnde locatie van een Amac winkel ook inzicht in de voorraadstatus van het gewenste product. Dit geldt zowel voor de online- als wel voor de ‘fysieke-op-locatie’ voorraadstatus van de producten. Er is een speciale ‘voorraad kleurwaardering’ extensie ontwikkeld die in verbinding staat met het voorraadsysteem van Amac. Door het gebruik van kleur wordt onderscheid gemaakt in de statussen ‘in voorraad’, ‘beperkt in voorraad’, en ‘niet in voorraad’.

Tjitte Folkertsma, Commercieel Directeur MediaCT, zegt: "Voor de realisatie van de doelstellingen en ambities, en na een uitvoerige inventarisatie van de gewenste omnichannel benadering bleek een volledig vernieuwde webshop implementatie nodig. De huidige shop was zwaar verouderd en toe aan een clean, passend en voor conversie geoptimaliseerd design met daarbij de benodigde implementatie van de omnichannel elementen. MediaCT heeft de tot stand gebrachte SAP - ERP systeem koppeling succesvol met de backoffice van Magento weten te integreren. Daarbij diende de voorraad- en locatiekoppelingen ook aan de front-end inzichtelijk gemaakt te worden. De eigen ontwikkelde ‘voorraad-kleurwaardering-extensie’ en de ‘E-store Locator’ zijn hier het succesvolle resultaat van en zorgen voor een gebruiksvriendelijke weergave van de elementen aan de front-end.

Verschillende winkelzichten voor specifieke klantengroepen

Naast de directe koppeling met de fysieke winkels en het voorraadbeheersysteem maakt de nieuwe webshop het voor Amac ook mogelijk specifieke klantengroepen gericht te benaderen. A-mac.nl maakt gebruik van drie winkelzichten die afgestemd zijn op consumenten, bedrijven en op het onderwijs. Daarnaast zet Amac ook in op specifieke samenwerkingen binnen de educatieve markt. Zo zijn er naast de 3 winkelzichten ook nog 10 specifieke personalised shops die gericht zijn op individuele spelers in de educatieve markt.

De toekomst

A-mac.nl homepage

Over het resultaat en de toekomst is Elise de Bruin duidelijk: “De flexibele instelling van MediaCT en ook de drang om écht een succesvol project op te leveren was tijdens de gehele doorlooptijd continu merkbaar bij alle afdelingen die het aan project hebben meegewerkt. Dit is goed zichtbaar geworden in het resultaat; een gebruiksvriendelijke en overzichtelijke webshop waarmee we de eerste stap op het gebied van omnichannel retailing hebben gezet.

Met de nieuwe shop A-mac.nl is een optimale eerste integratie van online met de fysieke winkels bewerkstelligd. Zoals gezegd is de eerste stap richting omnichannel retailing gezet. A-mac.nl biedt de basis voor een verdere groei van de strategie. Amac en MediaCT kijken dan ook al weer naar de volgende te ondernemen stappen. Elise de Bruin; “Er zijn voor Amac nog voldoende doorontwikkeling mogelijkheden waarbij we uiteraard nauw gaan samenwerken met MediaCT!

Nu de integratie van online naar fysiek is volbracht heerst ook de wens om fysiek naar online te integreren en beide integraties verder te optimaliseren. Daarbij staat ook het volledig faciliteren van het retourproces onder de verschillende verkoopkanalen op het programma en wordt er ondertussen al druk gewerkt aan het responsive design van A-mac.nl. Tjitte Folkertsma, Commercieel Directeur MediaCT; "We zijn erg blij met het huidige resultaat en het afgeleverde product. Een waardige shop met veel technische hoogstandjes en goed tot stand gebrachte koppelingen. De eerste resultaten zijn veelbelovend en bieden een mooie basis voor de verder groei van Amac als beste en snelst groeiende Apple Premium Reseller van Nederland

Meer specifieke informatie omtrent de gerealiseerde koppelingen en de gebouwde extensies en functionaliteit van www.a-mac.nl kun je nalezen in ons portfolio.

Zie ook het persbericht op Emerce.nl