We hebben ongetwijfeld allemaal de toepassing van psychologische overtuigingsprincipes op websites als bijv. Booking.com en Easyjet gezien. Met berichten als: “nog 3 producten op voorraad” en “23 mensen raadden dit product aan” worden we verleid tot een aankoop. Deze principes zijn al zou oud als de weg naar Rome, maar hebben vandaag de dag hun kracht niet verloren. Waarom? Omdat het brein van de mens niet veranderd is: 85% van onze dagelijkse beslissingen worden door het onderbewuste genomen.

Hoe werkt het?

Een voorbeeld: Je wilt een nieuwe TV en je weet al welke. Je belt met een electronica winkel om de hoek of dat specifieke type aanwezig is. “Ja hoor meneer, ik zie in het systeem dat we er nog 2 hebben”. Gevolg: je fietst direct (en waarschijnlijk iets sneller dan normaal) naar de winkel. Niet omdat de winkel tegen jou heeft gezegd: “opschieten, voordat ze uitverkocht zijn” Maar omdat je onderbewuste brein dit afleidt uit de informatie die je hebt gekregen. Zo werkt persuasion in het brein. We maken graag beslissingen op basis van ons onderbewuste.

Toepassen op jouw website

Wetenschappelijk onderzoek heeft ons geleerd dat er maar liefst 145 overtuigingsprincipes zijn. De bekende Amerikaanse pyscholoog Cialdini heeft er 6 bij een groot publiek bekend gemaakt. Bij Conversify maken we hier gebruik van, maar op een slimme manier. We noemen dit “personalised persuasion”: door middel van ons algoritme en kennis van persuasion tonen we overtuigende boodschappen aan specifieke bezoekersgroepen op specifieke momenten en kenmerken. Uiteraard kijken we naar hoeveel significante omzet dit oplevert en optimaliseren we de uitkomsten. Simpel en effectief, want door de koppeling met Magento kunnen we direct gebruik maken van de voorraaddata en omzetdata.

Case: Datona

Bij Datona hebben we een aantal hele interessante cases gedraaid. O.a. een case met top 100 producten van de webwinkel. Onze contactpersoon Michel Tel legt de case zelf uit:

“Op de productpagina’s van populaire producten tonen we een message dat het hier gaat om een ‘top 100 product’. Bezoekers houden van lijstjes en spiegelen hun gedrag aan het gedrag van andere klanten. Deze test leidde tot een mooie conversie verbetering van 8% en een hogere gemiddelde orderwaarde. We merken dat Conversify werkt en dat we het steeds slimmer toepassen." Michel Tel - e-commerce manager Datona BV

Op de website ziet dit er als volgt uit:

Online persuasion bij Datona.nl
Online persuasion bij Datona.nl

Case: Superfood

Naast de bekende overtuigingstechnieken van Cialdini zijn er nog ±140 principes die kunnen worden toegepast. Ook de mate van vertrouwen van een website speelt een versterkende rol in de klantovertuiging. Bij Superfood.nl tonen we het bericht dat er veilig wordt omgesprongen met de klantdata in de Checkout (+7% conversieratio verbetering)

Online persuasion van Conversify bij Superfood.nl
Online persuasion van Conversify bij Superfood.nl

Case: Travelbags

Bij Travelbags.nl creëren we urgentie door middel van een aftelklok op categorie- en productpagina's. We tellen af tot wanneer de uiterlijke verzendtijd is verstreken om het product de volgende dag in huis te hebben. Dit soort berichten zijn vaak het meest effectief gebleken in de laatste uren en kunnen een verbetering van het conversieratio opleveren tot wel 12%:

Online persuasion van Conversify bij Travelbags.nl
Online persuasion van Conversify bij Travelbags.nl

Ben je benieuwd hoe dit voor jou werkt? Bekijk de website van conversify en probeer het direct 30 dagen gratis uit.

2 Comments