Bijna 50% van de online aankopen via mobiel

Voer een m-commerce webwinkel app met Highstreet

Zoals vaker op onze site vermeld gaan de ontwikkelingen binnen de e-commerce markt razendsnel. Het devies ‘mobile first’ kan niet meer genegeerd worden. Hierin spreken de groeicijfers van mobiele online aankopen (m-commerce) voor zich. Recent onderzoek van Criteo toont duidelijk aan dat m-commerce flink terrein wint in Nederland waarbij consumenten hun vertrouwde desktop steeds meer inruilen voor hun mobiel.

Online aankopen via mobiel: Nederlanders blijven Amerikanen voor

In het tweede kwartaal van 2016 waren in Nederland de online aankopen via mobiel bij de grootste retailers zelfs goed voor maar liefst 45% van de totale e-commerce omzet! Voornamelijk kleding en luxe producten worden op mobiel aangeschaft, gevolgd door interieur- en sportartikelen. Nederland staat daarmee op de 6e plaats op de wereldranglijst ‘Mobile share of retail e-commerce transactions’, net boven Amerika. In de landen Japan en Engeland, respectievelijk nummer 1 en 2 van de lijst, doen webwinkels inmiddels meer dan de helft van hun transacties via mobiel. Met traditiegetrouw de feestdagen als grootste piekmomenten van het jaar is de verwachting dat dit in Nederland binnenkort ook het geval zal zijn.

Nederland loopt in m-commerce voor op de V.S.

Omdat we als MediaCT overtuigd zijn van de kracht van je mobiel als ‘commerce device’ hebben we de belangrijkste bevindingen uit het rapport voor je op een rij gezet:

1. Liever smartphone dan tablet

Waar eerder gedacht werd dat tablets het device waren om mobiel op te shoppen, lijkt nu de strijd gestreden. Meer dan de helft van de Nederlanders geeft de voorkeur aan de smartphone om altijd en overal hun favoriete winkels te bezoeken. Volgens Criteo doen zij dit liever op Android devices dan op iOS. Al wint Apple steeds meer terrein in ons land.

2. Vergroten klantenloyaliteit

Consumenten shoppen het liefst via de app van een retailer. Consumenten keren vaker terug naar een shopping app dan naar een mobiele website. Criteo toont aan dat de retentie van apps twee keer zo groot is als bij een mobiele site. Ervaar je als retailer nog te weinig herhaal aankopen? Neem dan de ontwikkeling van een app serieus in overweging of lees onze uitgebreide blogartikelen voor nog meer tips.

3. Mobile friendly

Landen met het hoogst percentage mobiel vriendelijke websites realiseren meer mobiele transacties dan landen waar het percentage van mobiel vriendelijke websites lager is. Zorg dus voor een goede navigatiestructuur en een intuïtieve gebruikerservaring ook op mobiel en tablet. We weten natuurlijk dat Google actief de mate van gebruiksvriendelijkheid van een mobiele site gebruikt als een belangrijk rankings factor voor de weergave van zoekresultaten binnen de zoekgigant. Verder zal, door de aangekondigde mobile indexing van Google, goede mobiele sites nog belangrijker worden.

4. Customer experience = more sales

Shopping apps blijken verantwoordelijk voor maar liefst 54% van alle mobiele verkoop. Snelle apps met native features als push notifications, 3D Touch en persoonlijke accounts bieden een rijkere klantervaring dan mobiele sites. Afgelopen jaren deden consumenten hun dure aankopen vooral via desktop. De desktop als aankoopkanaal is inmiddels door apps voorbij gestreefd. Dit jaar bleek zelfs dat de gemiddelde orderwaarde via een app hoger is dan via een mobiele site of desktop.

M-commerce: de praktijk

MediaCT heeft de afgelopen jaren de groei van mobiele sites en apps duidelijk ondervonden.
Bij ruim 90% van onze klanten hebben we inmiddels een mobiele site geïmplementeerd. Met een aantal klanten waaronder Brandfield en Jac Hensen hebben we de volgende stap gezet. Samen met onze m-commerce partner Highstreet hebben we voor hen een high-end shopping app ontwikkeld. Een app ontwikkeling lijkt kostbaar maar conversiecijfers rechtvaardigen de benodigde investering snel. Wil je meer weten? Lees onze cases voor meer voorbeelden.

De m-commerce apps van Brandfield en Jac Hensen

Mobiele site vs mobiele app

We zien dat veel partijen worstelen met de vraag of ze moeten investeren in een mobiele site of in de ontwikkeling van een app. Voor beide oplossingen zijn voor en nadelen te benoemen. Wij geloven vooral dat ze elkaar aanvullen. Mobiele sites zijn uitermate geschikt om de bereikbaarheid van je webshop te vergroten.

Inmiddels heeft 89 procent van de Nederlanders een smartphone of tablet (62 procent heeft allebei) waar wij per dag ruim 2 uur gemiddeld gebruik van maken. In combinatie met een aanhoudende groei in mobiele aankopen (ruim 720 miljoen in Q2 van 2016 via tablet en mobiel) hoeven we het belang van een goede mobiele site natuurlijk niet nog verder te benadrukken.

Waarom dan toch ook een app?

Branding & inspiratie

Alhoewel goede apps tot hoge conversies leiden zijn apps voor veel retailers/merken ook een ‘visitekaartje’ om de online filosofie richting de consument duidelijk te benadrukken. Apps bieden verder volop de mogelijkheid om unieke content te tonen en consumenten te inspireren met premium features zoals lookbooks. Door middel van prachtige fotoshoots stelt een lookbook je in staat om uitgebreid ‘rond te neuzen’. Producten op de foto’s kunnen hierbij direct aan de winkelmand worden toegevoegd. Veel gebruikers ervaren een shopping app daarom vaak als een ‘online magazine’ met daarbij de luxe mogelijkheid tot het doen van een directe aankoop.

De backend van Highstreet App, het maken van een lookbook

Klantenkaart

Veel retailers zoeken naar mogelijkheden om loyale klanten te creëren die vaker terug komen en meer besteden. Het binden van deze brand ambassadors doen zij onder andere door middel van een loyaliteitsprogramma zoals een ‘klantenkaart’. Veel retailers kiezen ervoor om deze loyalty functie te integreren in een app. Geen pasjes meer maar alles binnen handbereik via je mobiel.

Kijken én kopen

Uit het onderzoek van Criteo blijkt dat apps gemiddeld drie keer beter converteren dan mobiele sites als het aankomt op product views. App gebruikers bekijken meer producten en kopen daarna meer dan gebruikers via mobiele sites of desktop. Consumenten kunnen hierbij gemakkelijk hun gegevens bewaren en binnenkort zelfs moeiteloos betalen met hun vingerafdruk middels Apple Pay.

M-commerce: een blik vooruit

Naar verwachting draait het volgend jaar allemaal om personalisatie. We gaan richting een gepersonaliseerde mobiele ervaring waar je bijvoorbeeld push berichten ontvangt met een persoonlijke aanbieding aan de hand van je loyaliteitspunten. Maar ook in de winkel gaat mobiel een (nog) belangrijkere rol spelen, bijvoorbeeld doordat het personeel producten adviseert op basis van je aankoopgeschiedenis. Mobiel zal steeds meer de kern van de omnichannel winkelervaring vormen. Voor retailers blijft ook het aankomende jaar innoveren op gebied van omnichannel / e-commerce cruciaal om de ‘mobiele’ consument te blijven binden.

Wil je ook een premium shopping app of mobiele site laten ontwikkelen als onderdeel van je volledige (e-)commerce strategie?

Neem contact met ons op

« Terug naar het overzicht