Het CBS komt deze week met nieuwe inzichten en cijfers over het aantal e-shoppers, de typen online aankopen en de gemiddelde online bestedingen. Het aantal frequente online shoppers is van 3,9 miljoen in 2005 gestegen naar 7,1 miljoen in 2012. Een enorme stijging maar toch laten de groeicijfers van de afgelopen 3 jaar zien dat de grote groei van het aantal online shoppers in Nederland eruit is.

80% winkelt 'wel eens' online

De afgelopen jaren is het aantal internetgebruikers blijven groeien. Nederland telde in 2012 ongeveer 12,3 miljoen internetgebruikers waarvan 10 miljoen mensen 'wel eens' internet inzet voor online aankopen van producten of diensten. Dit komt neer op zo'n 80% van alle internetgebruikers. In 2005 gold dit nog maar voor 5,9 miljoen van de internetgebruikers. Toch laat onderstaande grafiek zien dat de groei met betrekking tot de internetgebruikers en e-shoppers verzadigd raak. Van het aantal internetgebruikers winkelt driekwart regelmatig online en een kwart hooguit een keer in het jaar.

Online winkelen onder de internetgebruikers 2012

70% shopt uitsluitend nieuwe goederen

Het gaat hierbij vooral om de aankopen van nieuwe producten. De cijfers tonen aan dat bijna 70% van de online shoppers uitsluitend nieuwe goederen via het internet besteld. De aanschafwaarde van deze bestellingen is evenredig verdeeld waneer je naar de graatmeters kijkt. Zowel 4 van de 10 online shoppers hebben aankopen van nieuwe producten gedaan met een waarde tussen de € 100,-  en de € 500,- euro. Daar tegenover bestaat een evenredige groep die uitsluitend aankopen van onder de €100,- online plaatst. Ook hier gaat het om 4 van de 10 internet shopper. Slechts een klein percentage  van de online shoppers plaatst aankopen boven de € 500,-.

Uitgaven aan online aankopen 2012

Reizen, vakantie en accommodaties grootste categorie

Reizen, vakanties en accommodaties vormden in 2012 nog steeds de grootste categorie  van de online aankopen. Wel is duidelijk te zien dat wanneer er onderscheid wordt gemaakt in mannen en vrouwen de grootste groep aankopen afkomstig is van de kleding en sportartikelen aankopen van vrouwen. In 2012 kocht ruim de helft van de frequente e-shoppers kleding en sportartikelen online. In vergelijking met vrouwen vormde voor de mannen de groep software, hardware en andere elektronica de grootste stijger ten opzichte van de vrouwen.

Online aankopen door frequente e-shoppers 2012