Een van de functionaliteiten die in Magento Community vaak als een gemis wordt ervaren, is een cadeauservice. Wat is er nu fijner voor een klant dan een mooi ingepakt cadeau kant en klaar thuis te krijgen? Zo hoeft hij zelf niet de strijd aan te gaan met inpakpapier, die hij namelijk altijd verliest zodat hij huilend in een hoekje eindigt met een kluwen plakband in zijn haar.

Gelukkig biedt Magento Enterprise de volgende mogelijkheden voor cadeaus:

  • Gift Registry: Het aanmaken van een verlanglijst
  • Gift Wrapping: Cadeaupapier voor een product of de gehele bestelling
  • Gift Options:
    • Gift Message: Een persoonlijke boodschap bij een product of de gehele bestelling
    • Printed card: Een boodschap op een kaartje voor de gehele bestelling
    • Gift Receipt: Bon voor retourneren van cadeau toevoegen

DEZE FUNCTIONALITEITEN MAKEN HET VOLGENDE SCENARIO MOGELIJK:

Helemaal vergeten: morgenavond viert tante Els haar verjaardag. En ik heb nog geen cadeautje voor haar. Gelukkig voor mij heeft tante begin deze maand een verlanglijst aangemaakt bij haar favoriete webshop. Iedereen die ze heeft uitgenodigd, heeft deze ontvangen. Dat is handig; ik kan niet alleen zien wat ze graag wil hebben, maar ook direct een of meerdere producten aan mijn winkelwagen toevoegen. Ook hoef ik niet bang te zijn dat iemand hetzelfde geeft als ik, want zodra ik het artikel aan mijn winkelwagen heb toegevoegd en afgerekend, wordt het afgevinkt op de verlanglijst. Ideaal! Het mooiste is dat ik niet met zo’n truttig bosje bloemen kom aanzetten omdat ik zo laat was.

In een paar klikken heb ik een leuk cadeau gekozen uit de verlanglijst van mijn tante. Ik heb de mazzel dat het cadeau de volgende werkdag kan worden bezorgd. Nu zit ik nog met het probleem dat ik eigenlijk direct uit het werk naar die verjaardag toe moet, en dus geen tijd heb om het cadeau in te pakken. Gelukkig kan ik het via de webshop laten inpakken. Ik kan daarbij aangeven dat ze alle artikelen afzonderlijk moeten inpakken en ik kan zelfs het inpakpapier uitkiezen! Voor een paar euro meer wordt het cadeau voor mij ingepakt en hoef ik het alleen thuis op te halen voordat ik naar de verjaardag ga.

In dit artikel leg ik uit over hoe deze functionaliteiten werken en hoe je deze beschikbaar kunt stellen in de webshop.

Gift Registry

Met Gift Registry kan de klant een verlanglijst samenstellen en meerdere gasten uitnodigen om deze te bekijken. De genodigden kunnen een artikel van de verlanglijst aan hun winkelwagen toevoegen en voor de klant kopen. Deze functionaliteit is ideaal voor een verjaardag, babyshower of voor een goed doel. Bij een goed doel kun je denken aan een webshop met levensmiddelen, waar een verlanglijst wordt aangemaakt voor een bepaalde instantie.

Het mes snijdt aan twee kanten bij de Gift Registry: het is niet alleen een mooie functionaliteit voor klanten, maar ook een handige manier om informatie over je klanten te verzamelen. Je bepaalt namelijk zelf welke velden de klant moet invullen bij het aanmaken van een verlanglijst.

Verlanglijst informatie
Verlanglijst informatie

Het instellen van de Gift Registry

De Gift Registry staat bij een basis Magento Enterprise installatie standaard ingeschakeld. Mocht dit niet zo zijn of wil je de instellingen voor de Gift Registry wijzigen, dan kun je de instellingen vinden onder [System > Configuration > Customers > Gift Registry].

Instellingen

Instellingen

Enable Gift Registry: Hier kun je de Gift Registry aan of uit zetten.

Max Recipients Limit: Hier kun je aangeven aan hoe veel personen of instanties de verlanglijst maximaal kan worden gestuurd.

Email Template: Het transactionele e-mail template dat gebruikt wordt voor het versturen van de e-mails.

Email Sender: Hier kun je aangeven welk verzend e-mailadres de klant te zien krijgt.

Max Emails Allowed to be Sent at One Time: Hier kun je het aantal ontvangers aan wie in een keer een uitnodiging wordt gestuurd, beperken. Hierdoor raakt de server niet overbelast, als dat van toepassing is.

Beheren van de Gift Registry types

De klant die een verlanglijst wil aanmaken, kan kiezen uit verschillende soorten lijsten (bijvoorbeeld verjaardag of bruiloft). Deze typen kun je beheren onder [Customer > Gift Registry].

image3.png

Attributes: Bij het aanmaken van een verlanglijst moet de klant een formulier invullen. Je kunt hiervoor een aantal ‘attributen’ aanmaken: dit zijn de verschillende formuliervelden. Aan de hand van deze velden kun je informatie verzamelen over de klant.

Zo ziet het er aan de voorkant uit

Als de Gift Registry is aangezet, kan de klant een of meer verlanglijsten aanmaken. Om dit te doen klikt hij op de menu-optie ‘Mijn verlanglijst’ in zijn klantaccount.

image4.png

Klanten kunnen voor verschillende soorten gebeurtenissen een verlanglijst aanmaken. Bij elk type verlanglijst hoort een bepaald formulier. De verlanglijst voor een verjaardag kan andere velden hebben dan die voor een trouwerij. In dit artikel houden we het bij “Birthday”. Tante Els is immers jarig?

Instellingen4
Instellingen4

Privacy instellingen

Bij de privacy instellingen kan worden aangegeven of de verlanglijst alleen bestemd is voor vrienden en familie (“private”) of toegankelijk is voor iedereen (“public”). Het grootste verschil tussen privé en openbaar is dat een openbare lijst zichtbaar is voor alle webshopbezoekers. Een mogelijke toepassing hiervoor is een goed doel.

Ontvangersinformatie

De ontvanger is degene voor wie de lijst is aangemaakt en die op de hoogte gehouden moet worden als de lijst wordt bijgewerkt. De ontvanger hoeft niet dezelfde persoon te zijn als de klant die de verlanglijst heeft aangemaakt. Als iemand een artikel uit de lijst selecteert en afrekent, stuurt Magento een overzicht van de artikelen naar de ontvanger, zodat deze kan zien welke artikelen worden geleverd. De klant kan meerdere ontvangers opgeven die op de hoogte worden gehouden. Als de lijst is aangemaakt, krijgen de ontvangers een e-mail vanuit Magento met uitleg over de verlanglijst: hoe ze hem kunnen bekijken, hoe ze iets kunnen kopen, enz.

Ontvangstadres

image6
image6

Optioneel kan de klant ervoor kiezen om de cadeaus direct naar een bepaald adres te laten sturen, in plaats van het adres van degene die het artikel afrekent. Opnieuw is het goede doel een voorbeeld van een toepassing.

Artikelen aan verlanglijst toevoegen

Nadat de klant een verlanglijst heeft aangemaakt, kan hij er artikelen uit de webwinkel opzetten. Het samenstellen van de verlanglijst is vergelijkbaar met het afrekenproces; het enige verschil is dat je er op de winkelwagenpagina voor kiest om de producten aan de verlanglijst toe te voegen in plaats van ze af te rekenen. De klant kan de gewenste artikelen eerst configureren, zodat niemand per ongeluk de verkeerde maat broek / de verkeerde kleur lippenstift / het verkeerde merk bonbons koopt.

Let op: Magento biedt op de winkelwagenpagina de mogelijkheid om producten aan twee verlanglijsten toe te voegen. Per product kun je ervoor kiezen om het aan een eigen verlanglijst toe te voegen. Dit is de verlanglijst die ook beschikbaar is in Magento Community. Onder de knop voor het plaatsen van een bestelling vind je de knop om alle producten uit de winkelwagen aan de verlanglijst toe te voegen, die je vervolgens kunt delen.

image7-2.png

Wie krijgt de verlanglijst?

image8.png

Als de verlanglijst klaar is, kan de klant uitnodigingen versturen aan vrienden en familie om een cadeautje van de verlanglijst te kopen. Hij kan niet meer genodigden opgeven dan het aantal geconfigureerde “Maximale Limiet van Ontvangers” en “Maximale aantal E-mails te Verzenden in Een Keer”. Magento stuurt de genodigden een e-mail met een link waarmee ze de verlanglijst kunnen bekijken. Op de lijst zien ze alle artikelen die de klant graag wil hebben, hoe veel de klant er graag wil en welke artikelen al door iemand zijn gekocht.

Is er een artikel van de lijst gekocht, dan brengt Magento de ontvangers op de hoogte met een transactionele e-mail. Hierin vinden ze een overzicht van de artikelen op de verlanglijst en hun status.

image9.png

Dit overzicht is ook terug te vinden in het account van de klant.

Aan de achterkant

De aangemaakte verlanglijsten worden per klant bijgehouden. Je kunt ze in de Magento Admin bekijken onder [Customers > Manage Customers]. Door het tabblad Gift Registry te openen, kun je alle verlanglijsten zien die de klant heeft aangemaakt. Je kunt deze verlanglijst openen, de inhoud bekijken en de klant eventueel helpen bij het beheren van de verlanglijst.

image101.png

Gift Options

De cadeauservice van Magento is voor de klant beschikbaar in de checkout bij de stap “Verzendwijze”. Hij kan bijvoorbeeld aangeven dat een product of zelfs de gehele bestelling moet worden ingepakt. Hij kan ook een persoonlijke boodschap aan de bestelling toevoegen. Een andere optie waar de klant voor kan kiezen is dat er een factuur wordt meegestuurd waar geen bedragen op staan vermeld, zodat de ontvanger het cadeau kan ruilen zonder te zien hoe duur het was.

Instellen van cadeau-opties

Via [System > Configuration > Sales > Sales > Gift Options] kun je instellen welke opties beschikbaar zijn voor je klanten.

image11.png

Allow Gift Messages: Allow Printed Card aan staat, kan de boodschap ook op een kaartje worden gedrukt.

Allow Gift Receipt: Als deze optie aan staat, kan de klant in de checkout aangeven dat bij de bestelling een factuur moet worden toegevoegd zonder bedragen. Let op: je moet hiervoor handmatig een factuur aanmaken waar geen bedragen op staan vermeld, want dit is in Magento niet mogelijk.

Cadeau-opties instellen op productniveau

Op productniveau kan bij een artikel worden aangegeven of het mogelijk is een boodschap toe te voegen of het artikel in te pakken. Deze opties kun je vinden bij productbeheer onder [Catalog > Manage Products] onder het tabblad Gift Options. Voor elk product afzonderlijk kunnen de bijkomende kosten voor het inpakken worden aangegeven.

image12.png

Gift Wrapping

Binnen Magento kun je meerdere cadeauverpakkingen aanmaken die de klant in de checkout kan kiezen. Dit kun je doen onder [Sales > Gift Wrapping].

image14.png

Websites: Het is mogelijk om cadeaupapier voor specifieke websites beschikbaar te stellen. Dit is bijvoorbeeld handig wanneer je cadeaupapier hebt met het logo van een website. In die situatie wil je het cadeaupapier niet voor alle websites beschikbaar stellen.

Aan de voorkant

De klant kan in het afrekenproces bij de stap “Verzendwijze” aangeven of er cadeau-opties aan de bestelling toegevoegd moeten worden. Hier kan hij opgeven of de gehele bestelling moet worden ingepakt met een boodschap erbij, of dat alleen bepaalde producten afzonderlijk moeten worden ingepakt, elk met een aparte boodschap. Bij het individueel inpakken van producten kan de klant verschillende soorten cadeaupapier kiezen.

image15.png

Aan de achterkant

De Gift Options die de klant heeft gekozen kunnen in de Magento Admin worden bekeken bij de bestellingen. Ze zijn terug te vinden onder [Sales > Orders].

Het is in Magento niet mogelijk automatisch een uitdraai te maken van de persoonlijke boodschap die de klant heeft toegevoegd. Hetzelfde geldt voor facturen zonder bedragen die de klant wil meesturen. Je zult handmatig moeten bijhouden welke cadeau-opties zijn gekozen en daar de gewenste uitdraaien voor maken.

image16.png

Conclusie

Met Gift Registry, Gift Wrapping en Gift Options van Magento bied je je klanten een uitstekende cadeauservice en maak je het nog aantrekkelijker om iets in je webwinkel te kopen. De klant kan op een makkelijke manier op het laatste moment nog een cadeau kopen dat mooi verpakt is en er verzorgd uitziet. Slim voordeel is dat je extra informatie van klanten kunt verzamelen.

Dit is een artikel uit de reeks “Haal het beste uit uw Magento Enterprise Webwinkel