Google heeft op 28 juni 2011 haar sociale netwerk Google+ gelanceerd en heeft nu ruim 400 miljoen gebruikers. Google+ gaat de concurrentiestrijd aan met Facebook en streeft er naar om hét sociale netwerk te worden. Wat Google+ extra interessant maakt, is dat er wordt verwacht dat Google+ de vindbaarheid van je webwinkel in Google zal beïnvloeden. Wees je daarom bewust van deze ontwikkeling en ontdek in deze training wat Google+ voor jouw webwinkel kan betekenen.

Wat is Google+

Google+ is het sociale netwerk van Google en behoort tot de top 3 van de social media. Google+ is een sociaal netwerk dat zich, net als Facebook en Twitter, richt op de individu. Interactie en informatie delen staan hierbij centraal. De focus van Google+ ligt momenteel op het opbouwen van een gemeenschap. Er wordt voorlopig nog niet geadverteerd binnen Google+ en het is nog onduidelijk of dit in de toekomst wel mogelijk wordt. Wel verzamelt Google via Google+ data om bij advertenties voor andere diensten beter te kunnen targetten. Google onderscheid zich van andere social media platformen door de unieke functionaliteiten die zijn toegevoegd en het effect van je vindbaarheid binnen de Google zoekmachine. Zo bevat Google+ speciale ‘kringen’ en ‘Hangouts’ en kunnen de likes je vindbaarheid in de toekomst beïnvloeden. Naast een communicatiekanaal met je consument, is Google+ ook goed intern te gebruiken. Met Google+ speelt Google bewust in op de gewenste interactie van het bedrijfsleven binnen social media en kan deze ook voor jouw webwinkel veel voordelen kennen.

Er wordt verwacht dat al de producten van Google zoals Google Maps, Google Apps, Google Shopping en Gmail, volledig met elkaar geïntegreerd worden. Zo integreert Google de functionaliteiten van Google+ met Google Apps, het online pakket met kantoorbenodigdheden. Google zal uiteindelijk een totaalpakket gaan aanbieden en zich blijven ontwikkelingen. Google kan binnen haar eigen netwerk ook gemakkelijk crawlen. Zo kan Google alle links indexeren en er eventueel een meerwaarde aan geven.

Google+-bewerkt-1024x451

De bovenstaand afbeelding is de Google+ pagina van MediaCT. De startpagina weergeeft de berichten die MediaCT heeft geplaatst. De berichten kunnen geliked worden door middel van de '+1' knop. Ook is er de mogelijkheid om te reageren op berichten. De kringen worden naast de berichten weergeven en rechts bovenin biedt Google+ de mogelijkheid om een Hangout te starten.

Functionaliteiten van Google+

Google+ bevat de functies die je van een sociaal netwerksite mag verwachten; foto’s updaten, video’s plaatsen, links delen, locaties weergeven, chatten en berichten delen. Maar wat Google+ uniek maakt, is het feit dat je personen kan indelen in ’kringen’ en zogeheten ‘Hangouts’ kan starten.

Kringen

google+ circle

Google+ biedt je de mogelijk om personen in te delen in kringen, bijvoorbeeld een kring medewerkers, vrienden of klanten. Door kringen aan te maken, kan je gericht informatie delen met de kring waarvoor de informatie interessant is. Deel bijvoorbeeld foto’s van nieuwe producten alleen met de kring klanten, of een interne mededeling alleen met medewerkers. Personen kunnen zich, net als in het dagelijks leven, ook in meerdere kringen bevinden. Door een goede invulling van je kringen, bereik je de juiste doelgroep. Is een bericht relevant voor al je kringen, deel het bericht dan openbaar zodat het voor iedereen zichtbaar is.

Hangouts

De Hangouts zijn ruimtes binnen Google+ waar gebruikers live kunnen videochatten. Tijdens een Hangout kunnen maximaal tien personen participeren. Een Hangout biedt de mogelijkheid om op een persoonlijke, directe en gebruiksvriendelijke manier met de klant in contact te komen. Daarbij kan een Hangout ook als een intern communicatiemiddel gebruikt worden. Bij de afgelopen verkiezingen in Nederland is er door verschillende politieke partijen gebruik gemaakt van de Hangouts in Google+.

Vindbaarheid in Google

Google+ zal naar verwachting invloed hebben op de vindbaarheid van je webwinkel in Google. Google+ heeft net als Facebook een ‘like button’ genaamd ‘+1’. De ‘+1’s die door middel van de Google+ pagina worden gegenereerd, kunnen invloed hebben op de vindbaarheid. Er zijn verschillende mogelijkheden om likes te genereren. Post interessante content zodat volgers je posts of comments gaan liken. Of implementeer de '+1' knop in je webwinkel bij de producten. Dit maakt het delen van de producten op Google+ toegankelijker.

+1

Voor- en nadelen van Google+

Welke voordelen en nadelen kent Google+. De volgende tabel geeft deze overzichtelijk weer.

Voordelen

  • Verwacht wordt dat het aantal toegekomen ‘+1’  invloed heeft op de vindbaarheid in Google.
  • Hangout biedt interne en externe communicatiemogelijkheden.
  • Mogelijkheid van segmenteren van de doelgroep door middel van de kringen in Google+. Maakt targeting gemakkelijker.
  • Voorsprong op je concurrent, vanwege niet volledige acceptatie Google+ door andere ondernemingen.
  • Profielgegevens kunnen in de toekomst als input worden gebruikt voor Google Adwords. Biedt bedrijven de kans gerichter te targetten met advertenties.

Nadelen

  • Google+ heeft nog een relatief lage fanbase in vergelijking tot Facebook en Twitter.
  • Doorgroei van Google+ gaat niet zo snel als men had verwacht.
  • Maar een kwart van de gebruikers is daadwerkelijk actief op Google+.
  • Er wordt nog niet geadverteerd op Google+ en is het niet duidelijk of dit in de toekomst mogelijk zal zijn.

Je eigen Google+ account

De vooruitzichten zijn dat Google+ zal blijven groeien en indien de ‘+1’ knop daadwerkelijk een belangrijke rol gaan spelen in de zoekmachine ranking, dan kan het aanmaken van een Google+ account voor je webwinkel lucratief zijn.

Stap 1. Geef je Google+ pagina vorm

Om een Google+ pagina voor je webwinkel aan te maken, moet er eerst een persoonlijk profiel aan worden gemaakt. Vervolgens maak je een Google+ bedrijfspagina aan en vul deze met content. Vermeld de benodigde bedrijfsinformatie, plaats je logo als profielfoto, kies een sprekende omslagfoto en voeg persoonlijke informatie toe zodat je identiteit zichtbaar is.

Stap 2. Creëer een database

De volgende stap is het creëren van een database. Je wilt een zo groot mogelijke database ontwikkelen en een eigen community creëren. Ga actief op zoek naar het Google+ account van bijvoorbeeld klanten, bedrijven, interessante blogs en ga deze volgen. Maak vervolgens kringen aan en plaats de volgers in de kringen.

Stap 3. Post en continueer content

Een belangrijk onderdeel van je Google+ pagina, is het creëren van content. Bepaal wat je wilt communiceren en hoe vaak je dat gaat doen. Lees hier meer over in de e-commerce training over content.

Stap 4. Communicatie inrichten

Om je Google+ pagina onder de aandacht te brengen, wil je al je mogelijke kanalen hier voor inzetten. Implementeer de ‘+1’ knop in je webwinkel bij je producten en content. Op deze manier geef je de consument de mogelijkheid de producten en content te verspreiden via Google+.

Ben je geïnteresseerd geraakt? Ga bij jezelf na wat Google+ voor jouw webwinkel kan betekenen en ga aan de slag!