Volgens het marktonderzoek van Thuiswinkel ligt het totale aantal online aankopen in 2014 op 30.636.152 en zijn er zo’n 9.911.944 online kopers. De top 3 branches met het grootste online aandeel op basis van bestedingen zijn tickets voor attracties en evenementen (80,1%), losse vliegtickets en accommodaties (78,4%) en pakketreizen (62,8%). Verder laat dit onderzoek ook zien dat de meeste online bestedingen worden gedaan via de laptop (46%), gevolgd door de desktop (40%), de tablet (10%) en ook de smartphone wordt steeds vaker gebruikt voor online aankopen (2%). Een aantal trends die zich zullen blijven ontwikkelen in 2015 zijn daarom ook mobile shopping, social shopping en omni-channel retailing. Het is hierbij van belang dat de digitale en offline wereld elkaar ondersteunen en zo relaties met de klanten te versterken.

Social Shopping

world-map-social-networks
world-map-social-networks

Op het gebied van social shopping is de digitale gemeenschap van cruciaal belang. Door middel van het gebruik van social media kanalen is het nooit eerder zo eenvoudig geweest om word-of-mouth marketing te bedienen. 70% van de online consumenten vertrouwen op de adviezen van hun vrienden en kennissen in plaats van de reclameboodschappen van een merk. Aanbevelingen van producten worden in een zeer korte tijd verspreid in hun eigen online community en zo helpt de klant zelf met de distributie van het product.

superdry
superdry

Verder smelten bij social shopping de echte en de virtuele wereld samen. De Like-knop geeft niet alleen op je Facebook-wall een aanbeveling van een product, maar was ook al snel te zien op hangers in de winkels. Om de winkelervaring positief en persoonlijk te maken voor de klant vertrouwen veel merken, zoals Superdry, op visuele ondersteuning, zoals digitale catwalks, fittingen en kleedkamers. Deze virtuele tools waarmee niet alleen de klantenbinding wordt versterkt, maar ook bijdragen aan het maken van online aankopen, zorgen ervoor dat er minder rendement nodig zal zijn. In de toekomst kunnen deze snelle ontwikkelingen in de digitale wereld van de mode-industrie leiden tot de ontwikkeling van online showrooms van modewinkels.

Mobile Shopping

Volgens de M-Commerce monitor van Thuiswinkel stijgt het aantal aankopen via de smartphone enorm. De statistieken laten zien dat smartphones en tablets steeds vaker worden gebruikt om te winkelen. Veel Nederlandse online winkels hebben nu web aanwezigheden (inclusief apps) die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Mobiele apparaten zijn van cruciaal belang voor de toekomst van online retailers, gezien de online en offline wereld samensmelten.

mobile-shopping
mobile-shopping

Met behulp van GPS, WLAN en radio-antennes kunnen adverteerders de locaties van hun klanten achterhalen. De nieuwste apparaten bevatten ook een vingerafdrukscanner, bewegingssensoren en gezichtsherkenning. Verder worden persoonlijke gegevens ook verzameld door het gebruik van apps. Een voorbeeld hiervan is de fitness app die de adverteerder vertelt hoeveel men weegt en hoeveel calorieën men eet. De apps van modebedrijven geven informatie door met betrekking tot onze favoriete merken, kledingmaten en hoeveel tijd we online doorbrengen. Momenteel weet niemand ons koopgedrag en voorkeuren beter dan dat de smartphone dat doet.

Hedendaagse onderzoekers beweren dat mobile couponing een grotere rol zal spelen. Gebaseerd op de locatie van de klant zullen apps aangeven waar men met korting kan winkelen bij nabijgelegen bedrijven en zo nog beter in staat zijn te begrijpen wat hun eigenaren willen. De smartphone bezit informatie over het koopgedrag, gewoontes en wensen van de eigenaar en combineert deze informatie met de locatie van de eigenaar. Technologische ontwikkelingen op het gebied van smartphones bieden enorm veel mogelijkheden om gebruikers met relevante aanbiedingen aan te trekken. Tenslotte zal elk product worden aangesloten op het internet. Zo kan men de virtuele coupon direct inwisselen naar eigen voorkeur en kan de betaling direct via de telefoon plaatsvinden.

Omni-channel

omnichannel
omnichannel

Omni-channel retailing is het gebruiken van meerdere distributiekanalen. Consumenten kunnen overal en op elk gewenst moment hun aankopen doen. Op deze manier is e-commerce een ervaring zonder grenzen, waar kopers bepalen waar en wanneer ze winkelen. Merken zijn verantwoordelijk voor het verstrekken van een soepele winkelervaring in alle verkoopkanalen. Inmiddels is de shopping ervaring zo persoonlijk geworden dat consumenten aankopen doen vanuit het bed, de bank of zelfs onderweg. Het gebruik van mobiele apparaten versterkt op deze manier de klantenbinding in zowel de online als offline wereld.

Onlangs heeft Tjitte van MediaCT ook een lezing gegeven over zijn visie op de toekomst van e-commerce. In deze lezing in het Infoversum bij een bijeenkomst van de Rabobank kwamen bovenstaande onderdelen uitvoerig aan bod. Met betrekking tot Social Shopping haalt Tjitte een heel mooi voorbeeld aan van BlackMilk Clothing, waarbij het een trend is om via Instagram te delen dat je het nieuwste kledingstuk van het merk bezit. Bekijk de presentatie hieronder:

Preso Rabobank Visie lezing

Tjitte over de toekomst van E-commerce bij lezing Rabobank
Tjitte over de toekomst van E-commerce bij lezing Rabobank