In 2015 is een van de uitdagingen van webshopeigenaren het op het juiste moment met de juiste boodschap bereiken van de doelgroep. Dit is altijd al het geval zou je zeggen, maar in 2015 geldt dat nog meer dan ooit tevoren. De reden hiervoor is dat consumenten per dag al vele honderden tot duizenden signalen te verwerken krijgen. Binnen al die signalen moet de webshop-eigenaar opvallen. Hoe? Dat wordt kort in dit artikel omschreven.

M-commerce: mobiel = groot publiek, dus neem het serieus

Het is niet meer de vraag of en wanneer mobiel de 1e plaats van desktop-omgevingen overneemt qua doorkliks vanuit e-mails. Dit is namelijk eind afgelopen jaar al gebeurd:

Mailplus- ecommerce-email-trends-2015.docx - Google Documenten
Mailplus- ecommerce-email-trends-2015.docx - Google Documenten

Mobiele apparaten waren eind 2014 goed voor 53% van de opens, tegen 25% vanuit webmail (via browsers) en 22% via desktop (denk aan Outlook 2010 / 2013, Mac Mail e.d.).

De vraag is meer: zijn uw webshop én e-mailtemplate(s) al responsive om er zo op ieder mobiel apparaat goed uit te zien. Is dat nog niet het geval, dan is er werk aan de winkel.

Responsive is een webtechniek die wordt ingezet om zowel websites als e-mails zichzelf dynamisch aan te laten passen aan het apparaat dat gebruikt wordt om het te bekijken. Denk aan schermgrootte, type browser of e-mail client en dergelijke factoren die er op van invloed zijn.

Want vergeet niet: niet alleen de e-mail moet er goed uit zien voor de ontvanger, ook de uiteindelijke landingspagina in een webshop! Het is zonde van de investering om een mooi ogende en goed responsive werkende e-mailtemplate te laten ontwikkelen, terwijl de webshop niet goed werkt op mobiel.

Relevantie en timing worden steeds belangrijker

Een standaard productnieuwsbrief met ‘voor elk wat wils’ aan typen producten gaat steeds minder resultaat opleveren. Mensen ontvangen steeds meer e-mails: of het nu bestelbevestigingen, persoonlijke e-mail, nieuwsbrieven of social media-notificaties zijn: de inbox loopt steeds sneller vol.

Dit betekent dat e-mailcampagnes en productnieuwsbrieven van webshops steeds meer relevantie moeten bieden voor de ontvanger. Is dat niet het geval, dan wordt de e-mail zonder pardon weggegooid of genegeerd.

Relevante content voor e-mail marketing is te bereiken door voorkeuren uit te vragen: vraag aan ontvangers in welk product of productgroepen ze geïnteresseerd zijn. Daarnaast is het bijhouden van klikgedrag in de webshop ook behulpzaam: dit is natuurlijk alleen mogelijk als mensen zijn ingelogd met hun account.

Door de voorkeursdata en gedragsdata te combineren zijn complete profielen van contacten op te bouwen. Als gevolg daarvan is relevante content aan te bieden, waardoor uiteindelijk de engagement in de inbox én de activiteit in de webshop omhoog gaat.

Timing is een belangrijk component van relevante e-mail marketing vanuit webshops. Dit is afhankelijk van de koopfase waar een consument in zit. Oriënterend, vergelijkend, beslissend? Pas daar de inhoud van de e-mail marketingberichten op aan.

Als iemand zich oriënteert, dan wil die persoon graag zien wat het aanbod is van een bepaald producttype en prijsklasse. Bij vergelijkend gaat het al meer richting reviews en een vergelijking op functie- en featureniveau.

Zodoende is op elk moment van de koopfase de juiste content aan te bieden aan een ontvanger: de juiste relevantie én timing om optimaal resultaat te halen uit e-mail marketing voor de webshop!

Voor een uitgebreider inzicht in bovenstaande en meer e-commerce en e-mail marketing trends in 2015, download de white paper op de website van MailPlus.