De Beurs van Berlage gonsde op 2 juni van de laatste ontwikkelingen, nieuwste trends, beste tactics en innovatieve mogelijkheden op het gebied van e-commerce. De eerste editie van E-commerce Live! van Emerce bracht de grotere retailers, webshops, direct sellers, fabrikanten, groothandel en merken samen om te praten en ervaringen uit te wisselen over de belangrijkste aspecten van het online ondernemen. Sprekers van Google, Bol.com, Kieskeurig.nl, Jumbo Supermarkten en tal van andere e-commerce ondernemingen behandelden een breed scala van onderwerpen. Ook MediaCT was aanwezig om kennis te delen met collega’s, ondernemers en andere geïnteresseerden.

De Beurs van Berlage was voor deze dag opgedeeld in zes podia voor presentaties. In een zevende ruimte bevonden zich round tables. Hier werd de mogelijkheid geboden om bij de aanwezige ondernemingen aan tafel te schuiven en te discussiëren over onderwerpen die binnen hun expertise vallen. Dit leverde interessante sessies op die zowel voor de bezoekers als voor de ondernemingen van waarde bleken.

Round Table sessie MediaCT (Tjitte Folkertsma) - Ecommerce Live
Round Table sessie MediaCT (Tjitte Folkertsma) - Ecommerce Live

Het aanbod van presentaties bleek overweldigend te zijn. Hoewel het programma van tevoren bekend was gemaakt, was het tijdens het event zelf moeilijk om hieraan vast te houden. Alle presentaties leken uitermate interessant en de inloop bij de meeste presentaties was zo groot, dat er niet altijd genoeg zitplaatsen waren. Sommige presentaties werden gedurende dag nog eens herhaald, andere presentaties bleken qua onderwerp en informatie met elkaar overeen te komen. Dit was geen slechte eigenschap van het evenement, integendeel; het bood juist bevestiging in de zin dat veel sprekers het met elkaar eens waren - of juist niet. Veel van de sprekers op E-commerce Live! boden praktische handvatten met betrekking tot design, conversie, analytics en data. Het was een leerzaam, inspirerend programma voor iedereen die in deze branche actief is. Ook de ruime tijd die gereserveerd was voor vragen aan het eind van iedere presentatie, leverde interessante antwoorden en inzichten op.

Tjitte sprak in zijn presentatie over de huidige positie van e-commerce ondernemingen in de e-commerce wereld. Hoewel Tjitte dit onderwerp ook vorige week tijdens het Meet Magento event besprak, werd zijn presentatie tijdens E-Commerce Live! opnieuw druk bezocht. Het aantal zitplaatsen bleek ook hier niet voldoende te zijn en het resultaat was een goed gevulde zaal met geïnteresseerden in dit onderwerp.

Bekijk hier de presentatie van Tjitte Folkertsma

Tjitte Folkertsma presentatie op E-commerce Live - Without you I'm nothing
Tjitte Folkertsma presentatie op E-commerce Live - Without you I'm nothing

Highlights volgens MediaCT

Volgens MediaCT sprongen er drie presentaties uit die vooral de moeite waard waren vanwege hun actualiteit en toepasbaarheid.

Stefan Wobben van Concept7 vertelde over Human Centered Design. Dit ging net als de presentatie van Tjitte over de klant die centraal staat. Hij vertelde over hun nieuwe dienst srprs.me: door heel veel mensen te interviewen en onderzoek te doen, ontstond srprs.me, een reisbureau dat reizen organiseert die volledig zijn afgestemd op de wensen van de klant en waarvan de bestemming een verrassing is.

Sjoerd Mesker en Dennis Rosenbrand gaven samen een presentatie over hoe het analyseren van big data je verder kan helpen in het verbeteren van je webshop. Ze legden uit hoe je gegevens van je huidige klanten kunt verwerken tot één overzichtelijk geheel, om daar voorspellingen mee te maken en je (online) strategie op aan te passen.

Jurjen Jongejan van ISM eCompany gaf een boeiende presentatie over conversieverhoging. Hij legde uit waarom conversieverbetering belangrijk is voor je webshop en hoe je, zonder extra te investeren in advertenties, meer omzet kunt behalen onder je bestaande klanten. Jurjen besprak een stappenplan dat iedere webondernemer ‘aan de muur moet hangen’, wat hij tijdens de rest van de presentatie op een overtuigende manier onderbouwde.