Schokkend: de Telegraaf meldt dat 64% van de webwinkels geen extra aandacht aan marketing besteedt in de aanloop naar de feestdagen (bron). En dit terwijl 69% van de shops aangeeft dat Sinterklaas en kerst extra belangrijk zijn voor de omzet. Vanwege dit nieuws zijn wij gaan brainstormen over de feestdagen en mogelijke acties voor webwinkels. In dit artikel geven we tien tips om meer uit de feestdagen te halen.

Tip 1: Richt je webwinkel in naar de stijl van de feestdag

De feestdagen brengen een speciaal gevoel met zich mee. Sneeuw, cadeaus, Sinterklaas, de Kerstman: allemaal elementen die het gevoel van de feestdagen versterken. En dat is precies wat je wilt. Hoe meer je webwinkel aansluit bij het gevoel van de feestdagen, hoe meer je klant zich op zijn plek zal voelen. En hoe meer een klant zich op de juiste plek voelt, hoe meer je zult verkopen. Maar wat kun je zoal doen in je shop om dit te bereiken?

kerst-banner-700

Zorg voor een feestelijke homepage

Veel verkeer komt binnen op je homepage. En bezoekers die niet binnenkomen op een homepage, gaat toch vaak hier een kijkje nemen. Zorg dus dat je de bezoeker op je homepage feestelijk onthaalt. Plaats relevante teksten en een lachende kerstman in je banners, plaats hier en daar een stapel cadeaus en kleed het geheel winters en feestelijk aan.

Banners en CTA’s

Naast de homepage kun je landingspagina’s, categorieën en productpagina’s aankleden met Sinterklaas- of kerstbanners. Als je een Sinterklaas- of kerstactie hebt, wil je deze ook site-wide promoten. Plaats een banner in de header van je shop of plaats kleine banners in je zijbalk. Ook kun je calls-to-action (CTA), oftewel teksten of banners die de bezoeker aansporten tot actie, gebruiken om de bezoeker te wijzen op acties en hem hiernaar te verwijzen. Dit kun je doen in de orderbevestiging, facturen of via kaartjes met een kortingscode die bij elke bestelling doet.

Een categorie toegespitst op het feest

Verkoop je producten die zich goed lenen als cadeau? Dan kun je ook een categorie inrichten met sinterklaas- of kerstcadeaus. Zo verwijs je de bezoeker die komt voor een cadeau direct naar de juiste plek. Ook kun je zo proberen te gaan ranken in Google op keywords gerelateerd aan kerst of sinterklaas én je kunt deze categorie als landingspagina gebruiken voor Adwords campagnes.

topshop-gifts-700

Topshop.com heeft een categorie ingericht voor cadeaus

Tip 2: Zorg voor een leuk presentje na aankoop

chocoletter-150

De feestdagen zijn een tijd van verwennen. Geef daarom het goede voorbeeld door een klein presentje weg te geven. Zo creëer je klantenbinding en is een stimulans voor een herhaalaankoop. Je kunt bijvoorbeeld bij elke bestelling een chocoladeletter toevoegen of dit pas vanaf een bepaald aankoopbedrag te doen. Ook voor kerst is het leuk een kleine attentie toe te voegen. Een ‘bedankt voor uw bestelling’ kerstkaartje met een kortingscode vormt direct al een leuk geschenk. Wees creatief en zorg dat het opvalt, want attente presentjes kunnen veel betekenen voor je klantenbinding.

Tip 3: Gedicht of kerstkaartje

Naast zelf een kerstkaartje toe te voegen aan de bestellingen, kun je dit ook als extra product of dienst aanbieden in je webwinkel. Zo biedt Magento bijvoorbeeld ‘gift messages’. Deze functionaliteit kun je bijvoorbeeld gebruiken bij Sinterklaas om de klant een gedichtje (bijv. ‘laat hier je gedichtje achter’) te laten schrijven. Voor kerst kun je dit gebruiken om de klant een kerstwens te laten schrijven bij een cadeau.

Tip 4: Speciale Sinterklaas- en Kerstcadeaubonnen

Cadeaubonnen zijn ideaal voor wie niet weet wat te geven. Daarnaast zijn cadeaubonnen een goede manier om meer traffic en naamsbekendheid te genereren. Vooral in de laatste dagen voor Sinterklaas en kerst slaat de stress toe en zijn cadeaubonnen populair. Tip: voeg een cadeaubon toe aan je assortiment en maak deze geheel volgens thema op door Sinterklaas en kerst designs toe te voegen. Bol.com speelt hier goed op in, ook Yoursurprise.nl doet dit goed.

cadeaubon_yoursurprise-700

Tip 5: Inpakservice met Sinterklaas- en kerstpapier

Een Sinterklaas- of kerstcadeautje is niks zonder het beroemde pakpapier. Vaak pakken mensen thuis de cadeautjes zelfs nog in om het echte Sinterklaas- of kerstgevoel te krijgen. Pakpapier is daarom erg belangrijk en kan voor je webshop een extra service vormen. Een inpakservice kan het verschil maken! Daarbij getuigt het van goede service en een persoonlijke touch aan de aankoop. De inpakservice kun je bij de checkout of op productniveau toevoegen. Geef klanten de mogelijkheid te kiezen tussen Sinterklaas- en kerstpapier voor optimale service. Want zeg nou zelf, iedereen wil toch wel een Sinterklaaspakketje met de post ontvangen?

Tip 6: Cross-sell cadeaus

Sinterklaas en kerst zijn de tijd van cadeaus. Probeer hier dan ook op in te spelen door producten te cross-sellen die leuk zijn als cadeau. Misschien heb je al producten in je assortiment die je extra kunt aanbieden, maar wellicht kun je ook speciaal cadeaus inkopen die aansluiten bij je assortiment. Verkoop je woonaccessoires, bied dan bijvoorbeeld kerstversiering aan als cross-sell. Verkoop je sieraden, bied oorbellen in speciale feestverpakking aan. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Tip 7: Nieuwsbrieven & kortingscodes

Nieuwsbrief
Never forget what you’ve got met je marketing activiteiten. Heb je een klantenbestand of een mailinglijst? Maak hier dan optimaal gebruik van. Deze klanten zijn bekend met een aankoop in jouw shop en daarom eerder geneigd opnieuw een aankoop bij jou te doen. Informeer je klanten daarom goed en geregeld in de aanloop van de feestdagen. Stel toegespitste nieuwsbrieven op waarin je je klanten op de hoogte brengt van wat je shop te bieden heeft. Help je klanten met hun oriëntatieproces door bijvoorbeeld een top tien van goedlopende artikelen te vermelden of bepaalde artikelen als ‘cadeautip’ te bestempelen. Ook kun je denken aan speciale verkoopacties, of exclusieve klanten kortingscodes.

Zorg voor goede follow-up
Klanten die voor Sinterklaas iets in je webshop hebben gekocht doen dit misschien wel weer voor kerst. Zorg dat je deze klanten hier ook in stimuleert door bijvoorbeeld een ‘cadeaubon bij je volgende bestelling’ voor de kerstperiode mee te sturen.

Voorbereiding
In afwachting van de feestdagen krijg je het als webwinkelier steeds drukker. Een tip is: bereid je acties die je wilt communiceren, de content van je nieuwsbrieven en de datum van verzending goed voor. Zet de nieuwsbrieven van te voren klaar zodat je ze op het gewenste moment direct kunt verzenden.

Tip 8: Adverteren op relevante sites

Rond de feestdagen worden bepaalde sites ineens populair. Sites waar je normaal niet aan zou denken om op te adverteren of om mee te samenwerken. Maar als je hier op tijd over nadenkt, liggen er erg mooie mogelijkheden.

Adverteer op feestdagen-sites
Wanneer Sinterklaas nadert, worden sites als sinterklaaslootjestrekken.nl en lootjestrekken.nl ineens hot. Ook kun je erop rekenen dat alle websites die hulp bieden bij het schrijven van gedichten duizenden bezoekers per dag gaan krijgen. Doe hier je voordeel mee: kijk op tijd of deze sites mogelijkheden voor adverteren bieden en of de site enigszins aansluit bij jouw shop.

Affiliate marketing
Doe je al aan affiliate marketing? Dan heb je in ieder geval al een productfeed. Kijk eens of in jouw branche er ook affiliatesites zijn die zich focussen op Sinterklaas of kerst. Ga er maar vanuit dat deze sites populair gaan worden. Neem contact op met de beheerder en zorg dat jouw producten gepromoot worden op deze sites.

Als je ook gebruik maakt van banners in je affiliate marketing, overweeg dan om banners speciaal voor Sinterklaas en kerst in te zetten. Iedereen is rond de feestdagen bezig met het genereren van zoveel mogelijk omzet, zo ook jouw affiliates. Reken maar dat webshops met relevant materiaal beter gepromoot zullen worden.

Tip 9: Social Media

Social Media is een goed medium om aandacht voor je webwinkel mee te genereren. Zeker voor de feestdagen is het actief zijn op social media extra aandacht waard. Schrijf een feestdagen winactie uit of bedenk een ludieke competitie wat mensen in beweging brengt. Bijvoorbeeld: ‘wie bedenkt de leukste kerst groet?’ of ‘stuur ons de mooiste Piet’ en ontvang een speciaal Sinterklaas- of kerstcadeau. Maar ook alleen al het creëren van word-of-mouth door een dienst aan de bieden kan voldoende zijn voor extra traffic naar je webshop.

Wat je ook vaak ziet zijn speciale gimmicks rond kerst, bijvoorbeeld een applicatie waar je met je eigen foto een Rudolf the Rednose Reindeer wordt. Dit kun je ook laten ontwikkelen. Of zet een ‘zet je schoen’ actie op, waar mensen foto’s kunnen uploaden. Mogelijkheden genoeg en indien je een dergelijke actie onderneemt zorg er dan voor dat je mensen enthousiasmeert en activeert. Laat klanten jouw webshop betrekken bij hun feestdagen en zorg voor een leuke en enthousiaste ervaring. Huggybird.nl gaf het goed voorbeeld door via Social Media mensen te activeren om mee te denken met het ontwikkelen van de speciale Sinterklaas wenskaart die vervolgens bij Greetz.nl te koop zou zijn.

huggybird_social_media-700

bron: www.vivalamedia.nl

Zoekopdrachten in Facebook en Twitter
Tijdens de feestdagen gaan mensen zoeken naar cadeaus. En dit zullen ze ook doen via Twitter of Facebook. Wil je het maximale uit de feestdagen halen, zorg dan dat je direct kunt inspelen op relevante vragen. Als iemand vraagt ‘waar kan ik online een kerstboom kopen?’, en jij verkoopt kerstbomen, dan wil je hier antwoord op kunnen geven. Wat je kunt doen is een tool als Hootsuite of Tweetdeck gebruiken om zoekopdrachten te monitoren.

tweetdeck-700

Zoekopdrachten in Tweetdeck instellen

Tip 10: Zoekmachine optimalisatie

Als jouw producten zich goed lenen om als cadeau te geven, kun je ervan uitgaan dat in Google ook op deze manier wordt gezocht naar jouw producten. Als je speelgoed, chocolade, woonaccessoires of drank verkoopt, zullen mensen in Google zoeken naar jouw producten in combinatie met woorden als kerst, sinterklaas, cadeau, kado etc. Wat je kunt doen is proberen in te spelen op deze zoekopdrachten.

Categorie voor feestdagen
Wat je kunt doen, is een categorie voor elke feestdag aanmaken. Deze categorie voorzie je dan van relevante content en vul je met relevante producten. Wanneer de feestdag voorbij is, kun je de categorie uit de navigatie halen, maar wel beschikbaar houden voor Google. Op deze manier hoef je volgend jaar de pagina niet helemaal opnieuw te ranken.

Landingspagina
In plaats van een categorie, kun je ook een landingspagina opzetten met informatie over de feestdag en een call to action die de bezoeker naar de juiste producten of categorie leidt.

hallmark-kerstkaarten-700

Kerstkaarten op Hallmark.nl

Hallmark heeft het hele jaar door bijvoorbeeld een pagina over kerstkaarten online staan. Op deze manier verliezen ze geen posities in Google op de juiste zoektermen gerelateerd aan kerstkaarten.

Productteksten
Ook in productteksten kun je rekening houden met SEO. Als je producten verkoopt die erg geschikt zijn om als cadeau te geven, neem dan ook relevante keywords op in de teksten als cadeau, kerst, sinterklaas etc.

Dit zijn tien tips en met nog anderhalve maand te gaan voor Sinterklaas en een dikke twee maand voor kerst, is er nog veel wat je kunt oppakken om het maximale uit de feestdagen te halen. Doe dit dan ook snel en zie wat onze tips voor jouw shop kan doen!