De kracht van e-mail marketing wordt nog steeds onderschat. Op veel websites en webwinkels is het e-mailnieuwsbrief inschrijfformulier vaak niet prominent aanwezig en moet er om gezocht worden. Dit is jammer want hoe moet je contact houden met de bezoeker die je website net bekeken heeft? En geen gegevens heeft achtergelaten?

Waarom wil je een e-maillijst opbouwen?

Leg jij de focus op het verzamelen van e-mailadressen? Niet? Dit betekent dat als je contact wil houden met je doelgroep je moet blijven adverteren (dus investeren). Ondanks dat iemand je website of je naam al eens gehoord heeft kun je die persoon maar op een manier bereiken. Je hebt dus geen invloed en kunt geen relatie opbouwen. Je moet dus blijven investeren in mensen die jou al eens gezien hebben. Zonde.

Als een ontvanger je e-mails ontvangt ben je weer ‘top of mind’. Zorg dat je in beeld blijft bij de ontvanger. Wanneer de ontvanger nooit iets meer van je hoort geldt dan ook ‘out of sight, out of mind’.

Naast dat je geïnteresseerden in één keer kunt bereiken door het versturen van een e-mail is verkopen vanuit een bestaande relatie veel makkelijker dan aan een nieuwe relatie. Nog een goede reden om te e-mailen.

Naam en e-mailadres is de start van een relatie

Een naam en een e-mail adres is voldoende om te starten met een relatie. Een relatietussen jou en de ontvanger, Een relatie waar je beide jarenlang plezier aan elkaar kunt beleven. Als iemand zich inschrijft voor je e-mail nieuwsbrief geeft hij daarmee aan dat hij geïnteresseerd is in jou en je producten of diensten. Door het regelmatig versturen van e-mails kun je de ontvanger:

  • op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen
  • betrekken bij nieuwe producten
  • vragen mee te werken aan een onderzoek naar de behoeftes / vragen stellen
  • uitnodigen voor seminars of andere evenementen
  • vooraankondigingen voor lanceringen doen
  • relevante aanbiedingen doen

Door periodiek een e-mailnieuwsbrief te versturen bouw je een relatie op. Daarbij is het belangrijk dat je de ontvanger ook echt informeert en helpt met waardevolle informatie. Dus niet alleen aanbiedingen.

Hou bouw je een e-maillijst op?

Hoe kom je aan e-mailadressen? Door een formulier op je website te plaatsen waar mensen hun naam en e-mailadres (mijn voorkeur gaat uit naar voornaam zodat je altijd persoonlijk kunt communiceren). Maar alleen dit formulier is niet voldoende. Het is belangrijk om duidelijke voordelen te noemen waarom mensen zich moeten inschrijven. Enkele voorbeelden om bezoekers te overtuigen om zich in te schrijven:

  • Ontvang gratis 10 tips over…
  • Gratis hoofdstuk ontvangen van dit boek?
  • Blijf op de hoogte van de laatste acties
  • Kortingscode ontvangen?
  • Zeker zijn van een plek?

Zorg ervoor dat het inschrijfformulier op alle plekken binnen de website terug komt.

Inschrijfformulier op Inspirerend Leven. Door duidelijk de voordelen te benoemen stijgt het aantal inschrijvingen.

Bovenstaande label is altijd in beeld op de website van De Blauwe Doos. Hier kunnen bezoekers een hoofdstuk downloaden bij het achterlaten van een naam en e-mailadres.

Inschrijfformulier op e-tail.be met drie duidelijke voordelen om je in te schrijven.

Tip!

Zorg dat je de nieuwsbrief inschrijving als een conversie doel instelt in Google Analytics. Zo kun je exact bijhouden hoeveel procent van de bezoekers zich inschrijven. 

Landingspagina’s gericht op inschrijvingen

Je kunt je in de internet marketing strategie ook focussen op het eerst verkrijgen van zoveel mogelijk relevante inschrijvingen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld te adverteren in Google Adwords en bezoekers te sturen naar een speciale landingspagina op je website. Op deze landingspagina zorg je ervoor dat mensen hun gegevens achter laten.

Case Schoenen

Nero Bianco verstuurt sinds kort maandelijkse nieuwsbrieven. De conversie uit deze nieuwsbrief ligt rond de 1,75 %en 2,25%. Elke maand groeit het e-mailbestand maar de conversie blijft nagenoeg gelijk. Dit betekent dus elke maand meer omzet dan de maand daarvoor. We weten zeker dat elke nieuwsbrief die verstuurd wordt verkopen opleveren. Deze verkopen hadden ze zonder een e-maillijst anders gemist. De volgende stap zal segmentatie zijn in de nieuwsbrieven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een nieuwsbrief gericht op mannen, vrouwen of (speciale) klanten. Door segmentatie toe te passen is het mogelijk om de nieuwsbrieven nog beter te laten aansluiten op de ontvanger. Dit heeft in de praktijk een positief effect op de conversie.

Nieuwsbrief Nero Bianco voor de nieuwe collectie. 

Fundament van je business

Als je e-mailadressen verzamelt en regelmatig e-mails verstuurt dan versterk je de fundament van je business. In het geval je concurrentie krijgt in Google Adwords of niet meer bovenin staat in de natuurlijke zoekresultaten dan heb je altijd je e-mail lijst nog waarmee je jouw doelgroep kunt bereiken. Op deze manier kun je lange tijd in business blijven ondanks toenemende concurrentie. Hoe goed is jouw fundament?

In het volgende weblog artikel lees je over het ontwikkelen van een e-mail marketing strategie.

2 Comments