In het vorige weblog artikel lees je tips over hoe je een e-mail bestand opbouwt en wat het belang daarvan is. Nu meer over het ontwikkelen van de juiste e-mail marketing strategie.

Waarom nieuwsbrieven versturen?

De drie belangrijkste redenen:

  1. Je genereert bezoekers
  2. Je creëert extra verkoopkansen
  3. Je versterkt en onderhoudt de band met je relaties

Al leest de ontvanger de e-mail niet, toch ben je dan weer even ‘top-of-mind’ bij de ontvanger. Hij ziet je naam immers weer voorbij komen.

Houd het e-mailbestand actueel

Allereerst is het van belang om regelmatig te mailen. Minimaal vier keer per jaar. Hiermee hou je het e-mailbestand ‘schoon’ en actueel. Als er een e-mailing wordt gedaan over een e-mailbestand dat lang niet gebruikt is, is de kans groot dat een aantal e-mailadressen niet meer bestaat. Hierdoor wordt de e-mail al snel voor spam aangezien doordat de internetproviders en e-mail diensten zoals GMail, Yahoo en Hotmail de mail niet kunnen afhandelen. Het effect hiervan kan zijn dat e-mail bij veel nieuwsbriefleden niet aankomt omdat de rest van de mailing dan ook aangezien wordt voor spam. Hierdoor kan de e-mail van juiste adressen ook in de spam-filters terecht komen!

Frequentie

Veel mensen vragen zich af hoe vaak ze een nieuwsbrief moeten versturen. Vaak hoor ik mensen zeggen Maar men krijgt al zoveel e-mail binnen. Waarom zou ik dan nog e-mails gaan versturen? Omdat het werkt. Omdat mensen al veel mail ontvangen, is geen reden om geen e-mail te sturen. Bepaal hoe vaak je per jaar een nieuwsbrief wilt versturen. Zet in je kalender op welke data de nieuwsbrief klaar moet zijn en wanneer deze verstuurd moet worden.

Thema's

Bepaal in je e-mail marketing strategie ook op welke thema's je wilt inspelen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Dierendag, Kerst, Valentijn, Moederdag, Vaderdag etc. Rond deze thema's kun je dan een actie doen. De e-mail is daarmee relevant en geeft ook direct de tijdelijkheid aan.

Valentijn actie in de nieuwsbrief van Transavia

Het juiste moment van versturen

Wat is het juiste moment van versturen? Dit is afhankelijk of je een e-mailing verstuurd naar bedrijven of consumenten. Naar bedrijven is het aan te bevelen om deze overdag te versturen. Bijvoorkeur op dinsdag, woensdag of donderdag, de mail is op dat moment het meest relevant voor de ontvanger. Voor lunchtijd is een mooi tijdstip om te versturen. Dan hebben de ontvangers ook de rust om de mail te lezen.

Slecht weer is goed

Wanneer je de nieuwsbrief aan consumenten verstuurt heeft het de voorkeur om dit op vrijdag aan het einde van de dag te doen. Of op zaterdag in de loop van de dag. De e-mail blijft dan het hele weekend ‘zichtbaar’. Mensen hebben dan de tijd om de e-mail door te nemen.

Een mooi moment om een e-mail te versturen is wanneer het regent of sneeuwt. Kijk hiervoor op de buienradar. Mensen zitten dan vaak binnen. Grote kans dat ze dan achter de computer zitten. Ik weet dat er webwinkel eigenaren zijn die staan te juichen als het slecht weer is.

Indeling van de e-mail nieuwsbrief

Laat voor je nieuwsbrief eenmalig een template (structuur) ontwerpen in de stijl van je website en gebruik deze elke keer bij het versturen. Een nieuwsbrief template bevat in ieder geval de volgende elementen:

  • duidelijke knoppen die aan zetten tot actie
  • eventuele logo’s van behaalde certificeringen
  • mogelijkheid om uit te schrijven
  • contactgegevens
  • verwijzing naar sociale media zoals Facebook, Hyves en Twitter profiel (indien aanwezig)
  • copyright en disclaimer
  • verwijzing naar de website
  • wanneer de nieuwsbrief wordt ingezet voor het onder de aandacht brengen van producten is het handig dat de template beschikt over de mogelijkheid van:
  • presenteren van producten (bijvoorbeeld 3 producten uit 5 categorieën of een top 10 van populairste producten)
  • tonen van acties

Nieuwsartikelen

Als de nieuwsbrief wordt ingezet voor het op de hoogte brengen van de ontvanger op bepaalde onderwerpen, zorg dat de template zo opgebouwd is dat er ruimte is voor 3 tot maximaal 5 onderwerpen. Per onderwerp moet er maximaal ruimte zijn voor één of twee alinea’s, waarna de ontvanger aangezet wordt tot klikken zodat het volledige artikel op de website verder gelezen kan worden.

Indeling bepaalt meetbaarheid

Een goede indeling en structuur maakt de nieuwsbrief meetbaar. Dit wordt gedaan door bij elk onderwerp, product of actie een unieke link te gebruiken. Zo kun je al binnen enkele uren na het versturen in e-mail marketing pakket zien waar het meeste op wordt geklikt of welke producten/aanbiedingen hebben geleid tot verkopen.

Koppelen aan Google Analytics

Zorg dat het verkeer uit de e-mailnieuwsbrieven apart wordt gemeten in Google Analytics. Veel e-mail marketingpakketten ondersteunen deze functionaliteit, maar het moet wel worden ingesteld. Voordeel is dat je effectiviteit van de mailing volledig kunt analyseren. Heb je een webwinkel? Dan reken je in seconden uit wat je nieuwsbrief heeft opgeleverd.

Verkeersbronnen overzicht in Google Analytics. Bezoek uit de nieuwsbrief wordt apart benoemd als verkeersbron

A/B testen

Voordat je de nieuwsbrief verstuurt, is het verstandig om te testen welke nieuwsbrief het beste werkt. Je kunt bijvoorbeeld testen welke titel leidt tot de beste openings 'rate'. Door bijvoorbeeld de eerste 5% van het bestand een a of een b variant toe te sturen ontdek je al snel welke variant het beste geopend wordt. Vervolgens kun je de rest van het bestand de winnende variant toe mailen.

In het volgende weblog artikel lees je over het opstellen van e-mail nieuwsbrieven ook zal ik enkele test resultaten uit de praktijk met je delen. Mag ik je hiervan op de hoogte houden? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

3 Comments