In deze laatste reeks van drie artikelen over e-mail marketing lees je meer over het opstellen van nieuwsbrieven. Bij het versturen van een nieuwsbrief zijn er drie doelen:

  1. De e-mail moet geopend worden
  2. De e-mail moet gelezen worden
  3. De inhoud moet de ontvanger aanzetten tot de gewenste actie

Laten we eerst te zorgen dat de e-mail geopend wordt.

Onderwerp van de e-mail is bepalend

Het onderwerp van de e-mail bepaalt of deze geopend wordt. Het is niet gemakkelijk een goed onderwerp te bedenken. Er is maar ruimte voor ongeveer 35 tot maximaal 40 tekens om de ontvanger te motiveren zodat deze de e-mail opent.

Don’ts:

  • Praat niet over jezelf: zet in de onderwerpregel niet je bedrijfsnaam
  • Gebruik geen onderwerp als ‘nieuwsbrief #3’, dit nodigt niet uit tot openen
  • Gebruik geen valuta tekens in de onderwerp regel ($$$ of €€€), dit wordt snel als spam gezien door lezers
  • Gebruik geen uitroeptekens, dit wordt vaak als spam gezien door spamfilters
  • Schrijf het onderwerp niet in HOOFDLETTERS
  • Zinnen die bestaan uit ‘Maak kans op’ worden al snel al spam aangezien

Goede e-mail pakketten beschikken over een functie waarmee ingeschat wordt hoe spamgevoelig de mail is. Het geeft dan een percentage weer dat aangeeft dat de e-mail als spam wordt aangezien.

Do’s

  • Gebruik “…” (de 3 puntjes) aan het einde van een zin, dit zorgt voor het Zeigarnik effect, mensen willen dan verder lezen
  • Noem de naam van de ontvanger in de titel
  • Communiceer voordelen
  • Een vraag gebruiken als titel

Zorg dat het voordeel dat wordt genoemd in de onderwerpregel ook daadwerkelijk in de e-mail terugkomt. Mensen lokken met een ‘vals’ voordeel wordt afgestraft in de vorm van uitschrijvingen.

Afzender

Naast het onderwerp is de afzender ook medebepalend of een e-mail wordt geopend. Een ontvanger kijkt eerst naar het onderwerp en dan naar de afzender. Als de afzender niet herkent wordt dan is de kans groot dat de e-mail niet geopend wordt. Zorg ervoor dat je geen e-mailadres gebruikt zoals: [email protected].

Belangrijk is dus dat de ontvanger herkent van wie de mail afkomstig is. Of dit nu een bedrijfsnaam is of van een persoon. Dit is afhankelijk van het type bedrijf, product, dienst en doelgroep. Bepaal zelf wat het beste bij je past.

Een interessante case study over het gebruik van een persoonsnaam als afzender vind je hier: ‘Using an Employee Name in the 'From' Line’ http://www.marketingsherpa.com/article.php?ident=31605

Zorg ervoor dat de ontvanger de mail leest

Veel mensen die een nieuwsbrief versturen willen vaak te veel vertellen. Uit onderzoek van Jakob Nielsen ( bron: http://www.useit.com/alertbox/newsletters.html) uit juni 2007 blijkt dat de gemiddelde lezer binnen 51 seconden een nieuwsbrief leest. Tevens wordt de nieuwsbrief door maar 19% volledig gelezen. Houd hier rekening mee bij het maken van je nieuwsbrief.

Om ervoor te zorgen dat de e-mail daadwerkelijk gelezen wordt hier enkele tips.

  • Zet het belangrijkste bericht (voor de lezer) bovenaan
  • Beperk het aantal onderwerpen (2 tot 3)
  • Zorg dat de e-mail waardevolle informatie bevat
  • Het voordeel voor de lezer moet duidelijk zijn
  • Zorg voor effectieve ‘call-to-actions’

De content dient volgens het AIDA (Attention, Interest, Desire, Action) te worden opgebouwd. Meer over het AIDA model kun je lezen ons eerdere artikel: ‘Het AIDA model online toegepast om conversie te verhogen‘ https://www.mediact.nl/weblog/het-aida-model-online-toegepast-om-conversie-te-verhogen

Maak het persoonlijk

Nieuwsbrieven worden beter gelezen als ze persoonlijk zijn. Wat klinkt beter? Beste Linda, of Geachte mevrouw de Mol? In de laatste vorm is er sprake van een grotere afstand naar de ontvanger.

Wij versturen alle nieuwsbrieven met een persoonlijke aanhef. Het gebeurt ons nog regelmatig dat wanneer wij een e-mailing versturen dat we een bedankt mail krijgen dat we hem of haar op de hoogte hebben gebracht!

Voorbeeld van een persoonlijke mailing waarin de ontvanger is verwerkt in de tekst

Nieuwsbrief met ‘lees verder’ links om de ontvanger naar de website te krijgen.

Zet aan tot actie

Het derde doel is de ontvanger daadwerkelijk tot actie aan te zetten. Je wilt dat de ontvangers naar je website gaan om daar verder lezen, te kopen of bijvoorbeeld mee te doen aan een actie. Dit doe je door duidelijke knoppen te plaatsen en doorverwijs links aan te maken. Zorg dat ontvangers, om het hele bericht van een artikel te lezen, door moeten klikken naar de website.

Tommy Hilfiger nieuwsbrief met actie knoppen in de plaatjes. Elke link komt op het juiste product in de webwinkel uit.

9 Comments