Van alle internetgebruikers in Nederland hebben er 10,8 miljoen in 2013 iets online gekocht. Dat is opnieuw een stijging ten opzichte van het jaar daarvoor (10,6 miljoen) en ook voor 2014 wordt verwacht dat de stijging in online aankopen doorzet. Vorig jaar werd 20% van nagenoeg alle bestedingen online gedaan. In het eerste kwartaal van 2014 was dat al 22%.

Volgens de 12.000 consumenten die meededen aan de Thuiswinkel Markt Monitor, kopen we in 2020 52% van onze producten online. Ook de ruim 440 ondervraagde managers verwachten groei in de online aankopen, hoewel zij die iets gematigder inschatten. Zij denken dat we in Nederland 36% van alle aankopen online zullen doen in 2020.

Gebruikte media voor online aankopen in Nederland

De meeste online aankopen werden in 2013 nog steeds gedaan met een laptop of PC (63%), maar ruim een vijfde (22%) werd al gedaan met een tablet. Zelfs de smartphone heeft met 10% bewezen een prima medium te zijn om online te shoppen.

Voor 2020 wordt verwacht dat 33% van de online aankopen op tablets gedaan wordt en 21% op smartphones. Laptops en PC’s blijven met 25% een belangrijk medium, maar lopen procentueel flink terug. Ook interactieve televisies zullen volgens de verwachting met 9% een noemenswaardig deel uitmaken van de gebruikte media voor online aankopen.

Verdeling_online_aankoopkanalen
Verdeling_online_aankoopkanalen

Responsive design

Het wordt voor webshop-eigenaren dus belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat hun shop op een breed scala aan schermen getoond kan worden. Dat betekent dat de shop ook op lagere resoluties goed te bekijken moet zijn en touchscreen-vriendelijk moet werken. Daarom zijn steeds meer websites, waaronder webshops, gebouwd met een responsive design. Dit houdt in dat het design zich automatisch aanpast aan de resolutie van het apparaat van de gebruiker.

Tegenwoordig hebben nagenoeg alle PC’s en laptops een widescreen monitor. Hierdoor kunnen websites veel items naast elkaar tonen. Zodra iemand zo’n site betreedt via een apparaat met een lage resolutie, wordt een pagina zonder responsive design in zijn geheel verkleind. We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat de letters en afbeeldingen dan minuscuul en onleesbaar worden; we moeten steeds inzoomen op delen van de pagina en daarmee gaat de usability van de site dramatisch achteruit.

Met responsive design behouden alle items en afbeeldingen hun grootte zoals ze bedoeld zijn. De opzet wordt automatisch afgestemd op de schermgrootte, door bijvoorbeeld items onder elkaar te tonen in plaats van naast elkaar. Op die manier blijft het gemakkelijk om te navigeren op de pagina zonder dat het afbreuk doet aan het originele design. Met een responsive design hoeft er niet speciaal een apart design voor mobiele apparaten en tablets te worden gemaakt.

Responsive design Koffiecentrale.nl
Responsive design Koffiecentrale.nl

Webshop-app

Om uw webshop nog beter te integreren in het arsenaal van mobiele apparaten, kunt u uw webshop ook in een app gieten. Deze mobiele vorm van e-commerce (m-commerce) wordt ingezet door grote webshops als H&M.com, waarvan de app al miljoenen keren gedownload is.

Dankzij de vele mogelijkheden die Magento biedt, kan de frontend van uw webshop volledig geïntegreerd worden in een app. Om het nog gemakkelijker te maken, heeft MediaCT partners in m-commerce. JMango360 en Highstreet bieden een kant-en-klaar ontwikkelplatform waar u zelf uw app naar eigen wens kunt inrichten en publiceren. Afhankelijk van de leverancier bestaat deze mogelijkheid zowel voor de Android Play store en de Apple App Store als voor de Windows Marketplace en BlackBerry World.

Voordelen van apps

Omdat apps speciaal ontworpen zijn voor het besturingssysteem waarop ze draaien (iOS, Android, etc), kunnen ze maximaal gebruik maken van de hardware van het apparaat. Daardoor kunnen apps sneller draaien dan een webpagina.

Een groot bijkomend voordeel is dat u gebruikers actief kunt benaderen. Een app biedt de mogelijkheid om push notifications te sturen, bijvoorbeeld als de uitverkoop begint. Zo motiveert u gebruikers om de webshop-app nog eens te bezoeken. Kortom, met een app houdt u gebruikers meer betrokken bij uw online winkel.