Met 1 miljard gebruikers vormt Facebook een platform dat veel kansen voor je webwinkel biedt. Facebook vormt een communicatie- en servicekanaal waar je werkt aan het vergroten van je naamsbekendheid, een positiever imago, een betere klantenbinding en uiteindelijk tot een grotere afname van je producten. Toch zien we in de praktijk dat veel bedrijfspagina’s in veel gevallen maar niet willen slagen. Ben jij al begonnen?

Weet jij wat je bereikt met je Facebook inspanningen? In dit artikel gaan we terug naar de basis. We helpen je met het bepalen van je strategie en laten zien hoe we het bereik van je content kunnen vergroten door het inzetten van Facebook advertenties.

Bepaal je Facebook strategie

Strategie

“The essense of strategy is choosing what not to do.” - Micheal Porter

Omdat ‘iedereen het doet’ wil nog niet zeggen dat Facebook ook binnen jouw communicatiestrategie valt. Het uitvoeren van een goed facebookbeleid kost tijd, en tijd kost geld. De grootste fout die bedrijven maken, is actief zijn op Facebook zonder strategie. Met als gevolg dat vele Facebook intenties mislukken.

Een Facebook strategie is een lange-termijnplan dat aangeeft wat je als webwinkel wilt nastreven. Het belang van een strategie wordt vaak onderschat, maar is essentieel. Je Facebook beslissingen moeten een eenduidige lijn vormen betreffende de communicatie van je webwinkel.

Voorbereiding

Bepaal eerst een duidelijke Facebook strategie voor je webwinkel. Denk na over de invulling van je pagina, je content en hoe je je klanten engaged krijgt. We geven je vier tips:

1. Ken jezelf en ken je klant

Wie ben je als bedrijf en wat is je identiteit? Wie zijn je klanten, wat kenmerkt ze en wat vinden ze belangrijk? Gebruik deze informatie wanneer de je content van je facebookpagina bepaalt.

2. Bepaal je doelstellingen

Zonder doelstellingen zijn je inspanningen moeilijk meetbaar. Wat wil je met Facebook bereiken? Doelstellingen voor je webwinkel kunnen zijn:

  • het vergroten van je fanbase
  • het verhogen van je naamsbekendheid
  • het genereren van traffic naar je facebookpagina of webwinkel
  • het genereren van verkoop
  • sampling of product try-outs bewerkstelligen
  • het verhogen van de betrokkenheid van je facebook fans

Let op dat Facebook gaat om het creëren van interactie en betrokkenheid. Het is ontzettend knap als je als bedrijf in een week 100.000 fans hebt verkregen, maar als je daarna niet over gaat op interactie, schiet je hier niks mee op.

3. Bepaal en plan het plaatsen van je content

Bepaal een lijst van onderwerpen die wel of niet deel uitmaken van je Facebook content strategie. Waar ga je het over hebben? Plan het plaatsen van content in je agenda voor consistent contact met je volgers. Vergeet niet de seizoensgebonden onderwerpen, zoals kerst, Valentijn of Pasen mee te nemen die voor jou van belang kunnen zijn.

4. Zie Facebook niet als een extra verkoopkanaal

Het echte succes van je social media strategie is afhankelijk van de kwaliteit van je content. Waar veel bedrijven de mist in gaan is door te focussen op het aanprijzen van hun producten. Je volgers raken dan snel verveeld. Wees inspirerend en geef insight information. Creëer roering en betrokkenheid onder je fans. Zorg ook dat de tone-of-voice in je berichten aansluit bij de kernwaarden van je bedrijf om je geloofwaardigheid en identiteit te bewaken.

Nadat je met bovenstaande tips een duidelijke strategie hebt bepaald kun je beginnen met het maken en inrichten van je eigen Facebook bedrijfspagina. Maar hoe doe je dit?

Richt je eigen fanpagina in

2012-10-18_1730_fanpagina700px

Voorbeeld van onze eigen fanpagina MediaCT

Fanpagina versus profielpagina

Als bedrijf heb je te maken met een Facebook ‘fanpagina’ en geen persoonlijke ‘profielpagina’. Het verschil zit in de functionaliteiten en de analytische mogelijkheden. Een persoonlijk profiel heeft een limiet van maar 5000 vrienden en geeft niet de mogelijkheid om het resultaat van je berichten te meten. Een fanpagina heeft dit wel. Het opzetten van je fanpagina is een vrij eenvoudig proces waar Facebook je stap voor stap goed mee begeleidt. Zorg dat je bij alle stappen nagaat wat het beste van toepassing is. Zo moet je, voor een betere vindbaarheid, de juiste categorie voor je pagina kiezen, geef je de pagina een naam, en moet je een gebruiksvriendelijk URL adres bepalen die, let op, niet meer valt te wijzigen. Het kan zijn dat de gewenste URL pas van toepassing is indien je minimaal 25 ‘page likes’ hebt verzameld. Facebook wijzigt regelmatig haar policy, raadpleeg daarom eerst het helpcentrum van Facebook voor de meest recente informatie.

Fanpagina inrichten

Nu alles is opgezet begin je het met inrichten van je pagina. Voeg een profielfoto toe, upload een paginacover, vul je fotoalbums en begin met het plaatsen van relevante content. Je fanpagina is nu geladen en klaar om klanten te betrekken, entertainen en te informeren over de onderwerpen die je in je strategie hebt bepaald. Maar onthoud: wat en hoe je post heeft effect op je gewenste resultaat en je gestelde doelstellingen. Verdiep je daarom in het effectief posten en plaatsen van informatie. Het volgende artikel geeft je 20 tips.

Zet Facebook in als marketingtool - Adverteren op Facebook

Facebook is een uitermate krachtig netwerk. Nu je een fanpagina hebt opgestart wil je je doelgroep bereiken, binden en activeren. Naast eigen inspanningen (klanten e-mail en een Facebookbutton op je website) doe je dit door middel van Facebook advertenties.

2012-10-17_1550_catergorieen_facebookadds_700px

Facebook advertenties zijn eenvoudig op te zetten. Een duidelijk stappenplan helpt je hierbij. Klik hier om te beginnen. De kracht van adverteren op Facebook schuilt in de mogelijkheid om zeer diep te targeten. Je kunt voor jouw producten of webwinkel gericht adverteren op leeftijd, geslacht, woonplaats en interesses van je doelgroep voor het beste resultaat. Target mogelijkheden facebook

Verder maakt Facebook gebruik van ‘sociale context’. Indien een vriend of vriendin je pagina al ‘liked’, voegt Facebook voor andere vrienden de naam van je vriend(en) of vriendin(nen) toe aan de advertentie. Op deze manier ben je eerder geneigd een aanbeveling aan te nemen.

2012-10-17_1544_facebooksocialcontextadd

4 soorten Facebook advertenties:

2012-10-18_0905advertentieinterface

Om een advertentie aan te maken, ga je naar de advertentieinterface links onder je persoonlijke overzicht (zie afbeelding). Als je start met het plaatsen van Facebook advertenties houd in je in achterhoofd wat je wilt bereiken. Wat zijn de doelstellingen die in je Facebook strategie is bepaald? Er zijn verschillende soorten advertenties die voor elk doel het effectiefst zijn. Ben je een beginner, probeer dan eerst bedragen zoals €2,- per dag. Je kunt kiezen om per klik te betalen (CPC) of per weergave (CPM).

Ondanks dat de verschillende soorten advertenties opgericht zijn voor het behalen van bepaalde doelstellingen, blijft het toch een trial and error voordat je de meeste geschikte advertentie voor jouw doelstellingen hebt gevonden. Indien je veel advertentiecampagnes tegelijk wilt uitvoeren, of als je een groot budget hebt, kun je gebruik maken van Power Editor. Power Editor is een tool die het opzetten en onderhouden van al je campagnes vereenvoudigt en optimaliseert. Helaas is Power Editor alleen beschikbaar voor adverteerders met een groot budget.

De vier verschillende advertentie mogelijkheden zijn:

1. ‘Reguliere’ Facebook Advertenties

2. Gesponsorde verslagen (sponsored stories)

3. Page Post Ads

4. Promoted Posts

2012-10-18_0923_advertentievoorbeeld_stagiaire

1. ‘Reguliere’ Facebook Advertenties

De ‘reguliere’ Facebook advertentie is de meest bekende variant en aan te raden wanneer je een fanbase op wilt bouwen of een externe website wilt promoten. Met de Facebook advertentie kun je verschillende ‘bestemmingen’ promoten zoals je eigen Facebookpagina, je website, een evenement of een applicatie. Advertenties worden rechts in het scherm geplaatst op profielpagina’s, fanpagina’s, applicaties en bij foto’s.

Voordelen

  • Diepe targeting van doelgroep
  • Verschillende bestemmingen promoten
  • Zichtbaar op alle pagina’s (profiel-, foto- en applicatiepagina’s)
  • Eenvoudig te realiseren
  • Weinig inspanning

Nadelen

  • Niet zichtbaar op mobiele versie
  • Niet zichtbaar op nieuwsoverzicht

2.Sponsored Stories

2012-10-18_0921_sponsored_story

Met ‘Sponsored Stories’ betaal je voor extra zichtbaarheid van een verslag op het vriendennetwerk van een gebruiker van jouw pagina. Ook wel ‘betaalde mond-tot-mond’ reclame genoemd. Er zijn twee verschillende soorten, de ‘Sponsored Like Stories’ en de ‘Sponsored Page Post Stories’. Met een Sponsored Like Story gebruik je een bestaand verslag die omgezet wordt tot een advertentie. Op het moment dat iemand fan wordt van jouw pagina, wordt dit verslag omgezet tot een advertentie en getoond aan zijn of haar vriendendatabase. Sponsored Page Post Stories worden gebruikt om extra activatie bij je doelgroep te creëren. Een bericht of post wordt in het algemeen maar door 13% van de fanbase gelezen. Is dit bericht gekoppeld aan een Sponsored Page Post Story, dan is dit al snel door 70% van je fanbase.

Sponsored Stories laten altijd de profielfoto en de naam van de vriend(en) zien die de actie heeft uitgevoerd en aan de rechterkant van pagina’s vertoond. Anders dan bij de advertenties heeft het als voordeel dat de stories ook zichtbaar zijn op de mobiele versie van Facebook en op het nieuwsoverzicht staan.

Voordelen

  • Extra zichtbaarheid
  • Word-of-mouth effect
  • Persoonlijk karakter
  • Zichtbaar op nieuwsoverzicht mobiele versie

Nadelen

  • Alleen gebruik bestaand verslag mogelijk
  • Diepe targeting niet mogelijk
  • Zichtbaar alleen voor vrienden van fans

3. Page Post Ads

Stel je voor, je hebt een evenement die je extra onder de aandacht wilt brengen. Met ‘Page Post Ads’ richt je je op bestaande en niet-fans waar je het bericht wilt promoten. Je maakt gebruik van een door jou zelf recent geplaatst bericht of post, en target dit op een bepaalde doelgroep. Dit kan zijn in de vorm van een stuk tekst, foto, video, link of een poll van je evenement. Je Post Add wordt getoond aan de rechterkant van alle pagina’s en is ook zichtbaar in het nieuwsoverzicht van fans en vrienden van fans.  

Voordelen

  • Bereik bestaande en niet-fans
  • Alleen recente posts mogelijk ter gebruik
  • Doelgroep targeting
  • Grote zichtbaarheid; pagina’s en nieuwsoverzicht

Nadelen

  • Alleen gebruik bestaand verslag mogelijk
  • Diepe targeting niet mogelijk
  • Zichtbaar alleen voor vrienden van fans

4. Promoted Posts

‘Promoted Posts’ is een functionaliteit alleen beschikbaar voor pagina’s met meer dan 400 fans. De Promoted Posts maak je aan op je pagina zelf en niet via de advertentieinterface. Net als Sponsored Stories koop je met Promoted Posts extra bereik maar dan voor je berichten. Je bericht wordt gepromoot onder de fanbase die je bericht nog niet heeft gelezen.

Voordelen

  • Extra zichtbaarheid bestaande posts
  • Word-of-mouth effect
  • Persoonlijk karakter
  • Zichtbaar op mobiele versie

Nadelen

  • Bereikt alleen je huidige fanbase
  • Alleen voor fanpagina’s met >400 fans

Tot slot: Facebook is een middel, geen doel

Nu je aan de slag kunt met het optimaliseren van je Facebook activiteiten bedenk nogmaals dat Facebook een middel is en geen doel. Stel je klant centraal, niet je product, en je zal zien dat je een prachtige communicatie- en servicekanaal erbij hebt.

We wensen je veel succes!