Facebook telt alleen al in Nederland meer dan 7,5 miljoen gebruikers. Voor online ondernemers een perfecte kans om via dit kanaal hun doelgroep te bereiken en hun sales een boost te geven. Sander Hof, online marketing consultant bij StormMC en gespecialiseerd in social marketing, nam ons mee in de wereld van de Facebook marketing.

Facebook marketingstrategie

Ons online gedrag heeft een ware transformatie ondergaan. In de jaren 90 begon onze online zoektocht vaak met startpagina’s, in de jaren 2000 kregen we daarbij hulp van Google. En nu zijn er de social media. Facebook is hierin een belangrijk verkoopkanaal geworden.

Het bereiken van je doelgroep en het realiseren van conversie vereist een gedegen voorbereiding. In een Facebook marketingstrategie zijn de volgende vijf aspecten van belang:

  1. Placement
    Hoe promoot je je content? Denk hierbij aan de desktop newsfeed, mobile newsfeed (Facebook-app) en de locatie van je boodschap op de Facebookpagina.
  2. Ad format
    Facebook hanteert momenteel ca. 12 verschillende vormen, waaronder de foto PPA (page post ad), link PPA, domain ad en mobile (app install + offers).
  3. Targeting
    Bereiken van je doelgroep: breed (native targeting), smal (custom audiences) of re-targeting. Koppel doelgroepen binnen je CRM-systeem aan Facebookprofielen om ze specifiek te targeten. Bereik je huidige doelgroep, maar vind ook nieuwe doelgroepen.
  4. Optimization
    Hoe ga je je strategie optimaliseren? Je wilt zo veel mogelijk conversie. Laat Facebook bij “bidding optimization” voor je aan de slag gaan met de conversiepixel om het effect van je campagne beter inzichtelijk te maken. Creative optimization: test met diverse “creatives”. Mix lifestyle met producten, stem afbeeldingen af op de doelgroep, vermeld prijzen, kortingen en aanbiedingen in de copytekst. Unpublished posts: realiseer uitstekende resultaten door verschillende afbeeldingen en call to actions te testen.
  5. Measurement
    Meten is weten. Kijk naar het aantal click tags, view tags en conversion tags. Hier komt ook weer de Facebook conversiepixel om de hoek kijken.

Plan van aanpak

Aan de hand van de gekozen strategie stel je een testplan op om in kaart te brengen welke doelgroepen en manieren van targeten voor jou werken. De meeste bedrijven gebruiken attributiemodellen, vaak “last touch attributie”, maar we moeten meer naar “multitouch attributie”. Alleen dan kunnen we het conversietraject eerlijk volgen en inzicht krijgen in wat de klant heeft getriggerd om een product aan te schaffen. Na een uitgebreide testfase kun je gaan schalen om je doelgroep uit te breiden en de conversie te laten groeien.

Conclusies

  • Verkoop via Facebook werkt, maar engagement op de Facebookpagina is een vereiste
  • Een goed testplan is essentieel
  • Zorg voor een goede meting van behaalde resultaten
  • Zorg voor creatives van hoge kwaliteit en houd rekening met de op Facebook gebruikte formate
  • Zet custom audiences in voor het behoud van bestaande klanten
  • Gebruik look-alikes en native targeting om nieuwe klanten te vinden