Op vrijdag 24 augustus was de jonge ondernemer Floris Venneman te gast bij de FAS. Floris Venneman sprak over online en offline marketing. Volgens Floris kunnen online en offline marketing niet zonder elkaar en is de vraag niet óf je aan marketing doet, maar hoe je dit doet. Daarom heeft Floris zeven tips gegeven om online en offline marketing met elkaar te verbinden.

Floris Venneman

Floris Venneman is al vroeg begonnen met zijn carrière. Op dertienjarige leeftijd heeft hij samen met een schoolvriend zijn eerste website gelanceerd. Na vijf jaar samenwerken is hij op zeventienjarige leeftijd voor zich zelf begonnen. Floris is een jonge ondernemer met kennis van marketing, communicatie en sales. In 2005 is hij de commerciële kant opgegaan en heeft voor veel diverse opdrachtgevers gewerkt. Floris werkt momenteel samen met Lippe Wonen.

Verbinding van online en offline marketing

Volgens Floris is er eigenlijk geen verschil tussen online en offline marketing. Het doel van beide vormen is winst maken en het behouden van klanten. Een goede samenhang tussen online en offline marketing is daarom essentieel voor bedrijven.

Zeven tips om online en offline marketing te verbinden

1. Weet wie de doelgroep is

Leer de doelgroep kennen: Wie is hij? Wat doet hij in het dagelijks leven? Wat doet hij ‘s ochtends? Gaat hij op de fiets of in de auto naar het werk? Dit is relevante informatie om in verbinding te komen en te blijven met de klant.

2. Communiceer intern

Communiceer met de hele organisatie om zo informatie uit te wisselen en te ontvangen. Hierdoor blijven de medewerkers betrokken bij het bedrijf en komen de wensen en behoeften van de klant duidelijk naar voren. Zo staan de vloermedewerkers direct in contact met de klant en ‘kennen’ ze de klant beter dan de communicatiemedewerkers. Vertaal de informatie uit de winkel naar marketingcommunicatie om zo optimaal aan de behoefte van de klant te voorzien.

3. Inspiratie van buitenaf

Bedrijven willen tegenwoordig alles zelf bedenken. Er wordt niet gekeken naar andere bedrijven. Dit wordt als eng en vreemd ervaren. Er wordt niet geprofiteerd van de ideeën van andere bedrijven uit andere branches. Alles is al eens bedacht, maar het gaat om de perfecte combinatie van al deze ideeën die tot een goed concept leiden.

4. Blijf dicht bij het bedrijf

Het allerbelangrijkste is dat het bedrijf en de werknemers bij zichzelf blijven. Anders zijn moet ook een beetje bij het bedrijf passen. Er zijn bedrijven die te veel naar de buitenwereld kijken terwijl de kracht juist bij henzelf ligt en dit gebeurt ook andersom. Vind de balans tussen de kracht van jezelf, van het bedrijf en de buitenwereld.

5. Neem de trap in plaats van de lift

Bedrijven willen zo snel mogelijk naar het einddoel toe, ze gaan het liefst in de lift naar boven. Dat kan, maar dit is een moeilijke weg, neem liever de trap. Dat wil zeggen dat de kleine stappen worden gezet om zo naar het einddoel te werken. Denk hierbij aan planning, taakverdeling en afspraken. Zorg dat er een plan is waar die treden in beschreven staan en voorkom ad hoc besluiten.

6. Blijf in het bedrijf investeren

Vertrouwen hebben in het bedrijf is belangrijk voor zowel de klant als de medewerkers. Om het vertrouwen te behouden moet het bedrijf de kwaliteit consistent blijven uitdragen. Dit betekent onder andere investeren. Investeren kost geld en stopt nooit, maar is van essentieel belang voor de kwaliteit van het bedrijf.

7. Creëer ‘scharrelruimte’

Hoe groot of klein een bedrijf ook is, blijf naar buiten kijken en probeer dingen uit. Benut de vrije ruimte en word geïnspireerd. Durf het risico te nemen om iets nieuws te proberen.

Tijdens de FAS had Floris veel interactie met het geïnteresseerde publiek. Er werden tussendoor vragen gesteld en aanvullingen gedaan. Na afloop is er, onder het genot van een drankje, gezamenlijk nagepraat.

‘Steek je kop boven het maaiveld uit, want het uitzicht is geweldig!’ Aldus Floris Venneman.

3 Comments