Vrijdag 1 juni spraken Sybrand Brouwer en Dirk Wolbers over Kramp.com. Sybrand sprak over het begin van Kramp.com, het heden en de wensen voor de toekomst. Social media expert Dirk Wolbers sprak over de ambities van Kramp.com op het gebied van social media.

Traditionele groothandel

Kramp is van oorsprong een traditionele groothandel gespecialiseerd in de agrarische markt. Ze hebben zich inmiddels in 16 landen gevestigd, hebben 1200 medewerkers in dienst en beschikken over 450.000 producten. Bij Kramp.com staat snelle levering en klantgerichtheid hoog in het vaandel. Zo is er bijvoorbeeld de regel dat als er voor 18:00 besteld is, het product de volgende dag voor 08:00 geleverd wordt. Kramp maakt gebruik van het zogenaamde multichannel distributie systeem.

Van Kramp naar Kramp.com

Na in 1995 begonnen te zijn met een cd-rom waar de gehele catalogus op terug te vinden was, werd er in 2000 gestart met de eerste webshop. Na het toevoegen van een aantal koppelingen in 2001 en 2002 begon de webshop al iets meer vorm te krijgen. Toch waren er nog weinig klanten die gebruik maakten van de webshop. Met de jaren groeide de populariteit en acceptatie onder de klanten en in 2008 lanceerde Kramp.com een geheel nieuwe webshop. E-business heeft Kramp veel gebracht, de omzet werd bijna verdubbeld en er wordt steeds meer geïnvesteerd. Een leuk feitje: 86% van de orderlines komt binnen via de webshop. Nadat Sybrand ons wat vertelde over Kramp.com en de ontstaansgeschiedenis van de webshop was het de beurt aan Dirk Wolbers om wat te gaan vertellen over de ontwikkelingen, social media en de rol van Kramp op deze verschillende kanalen.

Nieuwe ontwikkelingen

Kramp.com is steeds meer bezig met de ontwtikkelingen op het gebied van social media en heeft sinds kort ook een mobiele site voor smartphones en tablets. Met deze site kunnen klanten ook gebruikmaken van het nieuwe concept Scan to Order. Er kan dan een scan apparaat aan de tablet gekoppeld worden en zo kunnen producten meteen besteld worden. Naast deze features is Kramp.com bezig met het creëren van awareness rondom het bedrijf. Dit gaat via Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en YouTube gebeuren. Er zullen vooral via Facebook en Twitter regelmatig updates verschijnen en via de andere netwerken zal er maandelijks een update verschijnen.

De toekomst

Kennis is ontzettend belangrijk voor Kramp en in de toekomst wil Kramp de kennis die zebezitten gaan delen via YouTube en alle andere social media kanalen. Er zullen tutorials online komen voor de installatie van producten, adviezen en antwoorden op vragen. Kramp hoopt de goede resultaten van de afgelopen jaren voort te kunnen zetten en succesvol te kunnen blijven zijn binnen de e-business.