Onderzoek van Become.eu, een wereldwijde speler binnen de markt van productvergelijkers, heeft uitgewezen dat Europese webwinkels meer geld uitgeven aan online reclame vanwege de ontwikkelingen binnen productvergelijker Google Shopping. De mentaliteit van Google Shopping verandert gestaag. Dit is het eerste signaal dat Google Shopping een kans heeft, meldt Emerce.

Google Shopping krijgt een kans

In februari Informeerden wij al over het feit dat Google de voorheen gratis dienst van Google Shopping om zou zetten in een betaalde versie. In februari ging de nieuwe versie van Google Shopping live. Niet meer gratis en als onderdeel van Google Adwords. Consumenten reageren tot dusver positief op de verandering. Become.eu heeft het onderzoek gehouden onder de webwinkels die bij Become.eu zijn aangesloten. Twee derde van het aantal onderzochte webwinkels heeft aangegeven het marketingbudget anders over de verschillende kanalen te verdelen. 33,7% van het aantal ondervraagden geeft zelfs aan haar reclamebudget te vergroten. Slechts 11% geeft aan zich te hebben teruggetrokken nadat Google Shopping een betaalde dienst werd.

Onwetendheid

Veel ervaring hebben de Europese retailers echter nog niet met Google Shopping. 46,5% van de ondervraagden heeft aangegeven eerst haar productfeed te willen optimaliseren om zich vervolgens verder in Google Shopping te verdiepen. Een stap in de juiste richting is echter gemaakt. We zullen de ontwikkelingen goed voor je in de gaten houden. To be continued.