Onlangs heeft Google een nieuwe gratis tool gelanceerd, Google Tag Manager. Naast Google Analytics stapt Google  opnieuw met een gratis tool een betaalde markt in. Google Tag Manager gaat hiermee de concurrentie aan met bestaande en betaalde tag management tools. Hoog tijd dus om te kijken of Google Tag Manager ook voor jouw webwinkel van belang kan zijn.

Wat is Tag Management?

Om het nut van Google Tag Manager te begrijpen is het eerst zaak te weten wat tag management exact inhoudt. Of je er van bewust bent of niet, tags staan centraal in je hele website. Tags vormen de basis in de online business en marketing en zijn codefragmenten op je site die gegevens verzamelen, je advertentiecampagnes targeten, advertenties bijhouden en andere functies uitvoeren. Ze zorgen voor de communicatie tussen de verschillende marketingtechnologieën, je website en je webstatistiekenpakket.

Een tag managementtool is handig wanneer je op je webwinkel gebruik maakt van deze online marketing scripts. Tag management bestaat uit het analyseren en managen van de verschillende marketing tags, om zo inzicht in je marketingactiviteiten te krijgen. Dit heeft grote voordelen voor jou als webmarketeer en daarom kunnen tags als essentieel worden gezien. Een correcte implementatie van site tags heeft een significant en meetbaar effect op de informatie die wordt verzameld en de opbrengst die wordt binnengehaald.

Waarom Tag management?

De eerste verantwoordelijkheid van een online marketeer is te begrijpen wat er gebeurt binnen het online verkeer in, van en naar je webwinkel zodat het verbeterd kan worden. Hier liggen verschillende vragen aan ten grondslag over klanten, platformen, sales kanalen en technologie. Om hier antwoord op te kunnen geven is het verzamelen van accurate data door middel van verschillende website tags essentieel. Het onderzoek ‘The ROI of tag management’ geeft ook aan dat tags als het fundament voor online marketing wordt gezien.

Hoe werkt Google Tag Manager?

Waar er voorheen alleen betaalde tag management systemen bestonden is met het betreden van de markt door Google Tag Manager de dienst nu gratis en vereenvoudigd. Google heeft met de tool er voor gezorgd dat de functionaliteiten van tag management toegankelijk is gemaakt voor veel gebruikers. De tool is gemakkelijk in gebruik en zal voor veel gebruikers genoeg bieden om eenvoudig en snel tags toe te voegen en te beheren. Je kunt tags van bijvoorbeeld Adwords, Google Analytics maar ook niet-Google-Tags via de de Google Tag Manager-gebruikersinterface toevoegen en bijwerken. De gemakkelijke interface maakt de kans op het maken van fouten kleiner en maakt het inschakelen van een webmaster overbodig.

Google Tag Manager werkt via een enkele tag, het zogenoemde containerfragment. Dit fragment plaats je boven aan de bodytekst op al je webpagina’s. Het Google Tag Manager-containerfragment is een tag voor de hele site die al je andere tags activeert. Waar en hoe deze geactiveerd moeten worden kun je vaststellen in de ‘regels’ die per toegevoegde tag door jou gelden. Zodra het containerfragment is geïmplementeerd op je site, is er weinig tot geen tussenkomst van het IT-team/de webmaster meer nodig om nieuwe tags te implementeren of bestaande tags te bewerken.

Het aanmaken van een Google Tag manager-account is zeer simpel en ook het werken binnen je Google Tag Manager account is erg gebruiksvriendelijk. Je gaat als volgt aan de slag:

Voorbereiding, identificeer je huidige tags op je website

Begin met het identificeren van alle tags die je op je site hebt geïmplementeerd en ook de locaties waar deze tags zich bevinden. Dit kan zijn in; de algemene kop- of voetteksten, op bestemmingspagina’s, bevestigingspagina’s, enzovoort. Op deze manier heb je een goed overzicht welke tags je straks aan je Google Tag Manager wilt toevoegen.

Maak een account aan:

Per bedrijf is maar één account nodig. Tags voor alle websites die dit bedrijf beheert, kunnen via dit enkele account worden beheerd.

  • Ga naar www.google.com/tagmanager om een Google Tag Manager-account aan te maken.
    Log in met je bestaande Google account of maak een account aan voor je bedrijf.
  • Maak een container voor je site aan in het account.
    Een container bevat alle tags voor een specifieke website. Het is daarom handig om de container dezelfde naam als de website te geven. Heb je meerdere websites, maak dan verschillende containers aan en geef deze de naam van je verschillende webwinkels.
  • Voeg het containerfragment toe aan je site.
    Voor elke container wordt een containerfragment aangeleverd. Voeg dit fragment toe aan je site door deze boven aan het codegedeelte op elke pagina te plaatsen. Verwijder op hetzelfde moment de bestaande tags op de sitepagina’s.
Screen Shot 2012-11-28 at 15.45.24

1. Maak een Google Tag Manager account aan 

Screen Shot 2012-11-28 at 15.45.40

2. Maak een container aan binnen je Google Tag Manager account 

Screen Shot 2012-11-28 at 15.46.01

3. Voeg het containerfragment toe aan je site

Als je dit gedaan hebt, ben je klaar om verschillende tags aan je site toe te voegen via de gebruikersinterface van Google Tag Manager. De volgende tagtypen kunnen worden gebruikt:

  • Conversies bijhouden van Adwords
  • Doubleclick Floodlight-teller
  • Doubleclick Floodlight-verkopen
  • Google Analytics
  • Remarkting via Adwords

Ook geeft Google Tag Manager je de mogelijkheid eigen ‘aangepaste afbeeldingstags’ en eigen ‘aangepaste HTML-tags’ te gebruiken.

Container

De container die je nu hebt aangemaakt is in eerste instantie leeg. Begin met het vervangen van tags die je tijdens het aanmaken van de container hebt verwijderd. In de container kun je simpelweg door een ‘tag toe te voegen’ nieuwe tags (of je verwijderde tags) weer terugzetten. Ook kun je hier tags bewerken of in de toekomst verwijderen.

57785_google-container4

Google heeft een goede instructievideo en duidelijke -pagina waarin de handelingen duidelijk en eenvoudig aan je worden uitgelegd.

 Is Google Tag manager iets voor jouw webwinkel?

Google Tag Manager is voor iedereen die meer inzichten wil in de resultaten van zijn marketingtool en het verkeer.  Tag Manager is bedoelt om ervoor te zorgen dat marketeers geen technici meer nodig hebben om (conversie) scripts te plaasten en te analyseren. Met Google Tag Manager krijg je hierdoor als marketeer sneller en gemakkelijker inzicht in de resultaten van je marketing. Zoals gezegd is Google Tag Manager relatief eenvoudig zelf te beheren. Alleen bij de implementatie kan wat hulp nodig zijn. Door de verschillende tags van je website onder een beheerbron te plaatsen wordt het beheren en analyseren van tags een stuk gemakkelijker en toegankelijker. Ook worden je pagina’s sneller geladen. Dit omdat er geen losse tags meer op je webpagina’s hoeven worden geplaatst en omdat Google Tag Manager asynchroom werkt. Tags die bijvoorbeeld langzaam laden hebben geen effect op andere tags.

Inzicht in je data op één overzichtelijke en bruikbare plek kan je als webwinkelier veel tijd schelen. Daarbij geeft het je inzichten in de werking van je tags die je voorheen minder gemakkelijk overzichtelijk had. Google Tag Manager houdt bij welke tags op de site moeten worden geactiveerd en wat de regels zijn wanneer die tags moeten worden geactiveerd. Terwijl je bezoeker je pagina’s met het Google Tag Manager-containerfragment doorbladert en gebruikt, worden de regels geëvalueerd en worden de tags dienovereenkomstig geactiveerd.

Vraag je dus af of Google Tag Manager ook van belang kan zijn voor jouw webwinkel. Google Tag Manager bevindt zich in de beginfase en heeft voor grote, complexe website nu nog enkele tekortkomingen ten opzichte van andere betaalde management tools. Maar Google Tag Manager vormt wel degelijk een goede basis voor jou als onderneming om de tags die onderdeel zijn van je website inzichtelijk te krijgen. Google Analytics is ook ooit zo op deze manier begonnen en het zal niet lang duren totdat Google Tag Manager zich zal ontwikkelen tot een volwaardige tool.

Ben je geïnteresseerd geraakt in Google Tag Manager? Neem contact met ons op en kijk hoe we je hiermee kunnen helpen.

2 Comments