Onderzoek heeft in het verleden uitgewezen dat webwinkeliers die veel, maar negatieve reviews hebben gekregen toch hoog scoorden in Google. Hoger dan betrouwbare webshops met positieve, maar weinig reviews. Dit voorval bracht Google in verlegenheid.

Matt Cutts, hoofd spambestrijding bij Google, reageerde vorige week op dit vraagstuk. Google is van plan een nieuwe methode in te voeren. ‘We willen niet dat webwinkels die door klanten slecht worden beoordeeld hoog in de zoekresultaten verschijnen’ aldus Matt Cutts. ‘Het is van belang te kijken naar de kwaliteit van online retailers en te onderzoeken hoe we hier beter mee om kunnen gaan’.

Hoe? Dat is nog niet duidelijk. Logischer wijs zal er goed gekeken moeten worden naar de ratings die gemaakt zijn. Er moet een onderscheid gemaakt worden tussen het aantal positieve en negatieve ratings. Alles om te voorkomen dat malafide webwinkels een hogere score kunnen genereren in de pageranking van Google.

Google Trusted Stores

In 2011 is Google in Amerika al begonnen met onderscheid te maken hierin door middel van Google Trusted Stores. Google Trusted Stores is een eigen keurmerk voor online retailers. Dit keurmerk geeft een cijfer aan een webwinkel. De score is gebaseerd op de service van de webshop en in hoeverre een webwinkel betrouwbaar en veilig is. Introductie buiten de VS laat nog op zich wachten. Het is vooralsnog niet duidelijk of een mogelijke wijziging van de pageranking samenhangt met Google Trusted Stores. To be continued...