ideal_winkelwagentje_220

Vanaf 13 februari zullen ook Nederlandse webwinkeliers moeten gaan betalen voor het gebruik van Google Shopping. Na de invoering in Amerika is nu ook Nederland aan de beurt. Google zet de voorheen gratis Google Shopping dienst om naar een betaalde versie. Om artikelen met foto’s, beschrijving en prijs in zoekresultaten te tonen zal de webwinkelier hier voortaan voor moeten betalen.

Van gratis naar betaald

De productfeeds uit het Merchant Center van Google worden vanaf 13 februari onderdeel van reclamedienst AdWords. Een opname in Google Shopping wordt daarom gekoppeld aan Google Product Listing Ads. Product Listing Ads zijn dynamische advertenties in de zoekmachine van Google die als aanvullende dienst gezien kan worden op de huidige Adwords.

De overgang heeft als voordeel dat de artikelen de gegarandeerde zichtbaarheid van AdWords krijgt. De Google Shopping resultaten zijn als extra reclameblok zichtbaar bovenaan de pagina boven de organische zoekresultaten. Hier wordt ruimte gemaakt om vijf producten naast elkaar te tonen. Verder creëert Google ook aan de rechterkant van de resultatenpagina, naast de zoekresultaten, een extra positie waar webwinkeliers de producten kunnen promoten. In dit extra blok worden de productfoto’s, de prijs en de winkel van de advertenties getoond.

Google Shopping resultaten

Afbeelding 1: Zoekresultaten en weergave Google Shopping. 

Google Shopping Ads

Afbeelding 2: Zoekresultaten en weergave Product Listing Ads in Adwords.

Consumenten

Voor de consument heeft de overgang naar een betaalde versie van Google Shopping en daarmee de vernieuwde weergave van de zoekresultaten, als gevolg dat een zoekresultaatpagina meer op een ‘reclamefolder’ gaat lijken. Consumenten reageren tot dus ver positief op de verandering. Het aantal kliks is dan ook met een factor drie toegenomen.

Google Shopping percent of clicks

Afbeelding 3. Toename aantal kliks en indrukken van advertenties.

Advertentiekrediet

Images in Google adverteren werpt zijn vruchten af. Wil je hier als webwinkelier van mee profiteren zorg dan dat je Merchant Center gekoppeld word aan je AdWords account. In de aanloop naar de transitie op 13 februari probeert Google Nederlandse webwinkeliers met advertentiekrediet voor Product Listing Ads te winnen. De winkeliers die het snelst overgaan op de betaalde versie van Google Shopping kunnen 75 euro promotietegoed en 10 procent cashback ontvangen.