De nieuwswebsite economie.groningen.nl plaatste deze week een bericht met daarin de aanbevelingen afkomstig uit het onderzoek van de Groningse hoogleraar economie & bedrijfskunde, Kees Roodbergen. In samenwerking met Thuiswinkel.org en Dinalog verrichte Kees Roodbergen onderzoek naar de ontwikkeling van webwinkels in Nederland. De aanbevelingen zijn er op gericht om te komen tot een nog efficiëntere en effectievere internetlogistiek. Een onderzoek van eigen bodem. We willen je dit natuurlijk niet onthouden.

Bron: economie.groningen.nl

 “Webwinkels kunnen nog sneller groeien door betere logistiek’

De groei van e-commerce en webwinkels in Nederland is de afgelopen jaren spectaculair gestegen. Maar het einde van de groei is nog lang niet bereikt. Zeker niet wanneer enkele belangrijke obstakels worden weggenomen. Die obstakels worden niet gevormd door internet of software, want daar is niks mis mee. Maar wel op het gebied van de logistiek: het leveren van de producten in pakketten aan de klant, kan nog sterk worden verbeterd. Dat blijkt uit onderzoek van de Groningse hoogleraar economie en bedrijfskunde, Kees Roodbergen.

Hij verrichtte een onderzoek naar de ontwikkeling van webwinkels in Nederland, samen met Thuiswinkel.org en Dinalog. Samen hebben ze acht aanbevelingen gedaan om te komen tot nog efficiëntere en effectievere internetlogistiek.

E-commerce is één van de weinige nog sterk groeiende sectoren in Nederland. De omzet steeg in 2012 tot zo’n €10 miljard en er kwamen 400.000 nieuwe online shoppers bij, ondanks de crisis en het gedaalde consumentenvertrouwen. Gemak, snelheid en een ruime keuze zijn van levensbelang voor een webshop. De logistieke organisatie moet dus op orde zijn, het is een kritische succesfactor. Dinalog, Thuiswinkel.org en de Rijksuniversiteit Groningen werken samen om daar wat aan te doen. De eerste stap is een zogenaamde ‘ position paper’ met acht aanbevelingen voor internetlogistiek.

Acht aanbevelingen

Dinalog, Thuiswinkel.org en Rijksuniversiteit Groningen schetsen in deze position paper een aantal kansen voor een efficiëntere en effectievere internetlogistiek. Dat heeft geleid tot onderstaande acht aanbevelingen die gericht zijn aan alle belanghebbenden: webwinkels, fulfilmentcenters, groothandels, producenten, pakketvervoerders en exploitanten van afhaalpunten:

Aanbeveling 1: Aflevervoorkeuren: Een aantal aanbevelingen hebben betrekking op de aflevervoorkeuren. Het voorstel is dat alle belanghebbenden gaan samenwerken aan het opzetten van gemeenschappelijke e-identity-concepten, waarin consumenten hun aflevervoorkeuren kunnen aangeven en delen met alle partijen in de keten.

Aanbeveling 2: Gericht aan de overheid: Pas wetgeving aan zodat de afhaalpunten niet langer worden beschouwd al detailhandel.

Aanbeveling 3: Breng webwinkels, fulfilmentcenters, pakketvervoerders en andere dienstverleners bij elkaar met als doel om samen volledig geïntegreerde retourketens te creëren die meer transparantie, snelheid en efficiëntie bieden.

Aanbeveling 4: Breng samen met alle schakels in de keten de belemmeringen voor een efficiënte grensoverschrijdende internetlogistiek in kaart om uiteindelijk een kennisplatform over cross-border e-commerce op te richten.

Aanbeveling 5: Gericht aan logistiek dienstverleners: Speel in op de behoefte van webwinkels aan pan-Europese oplossingen voor een efficiënte, effectieve en ongestoorde grensoverschrijdende internetlogistiek.

Aanbeveling 6: Gericht aan logistiek dienstverleners en kennisinstellingen: Stel samen met webwinkels een mindmap op die kan worden gebruikt in uitbestedingsprocessen en die een eerste aanzet tot een complete benchmarkstudie kan zijn.

Aanbeveling 7: Start met het maken van afspraken over het uitwisselen van informatie tussen de verschillende schakels om uiteindelijk te komen tot gestandaardiseerde communicatie-protocollen voor een ononderbroken tracking en tracing van zendingen in de gehele keten.

Aanbeveling 8: Breng alle schakels in de keten bij elkaar om de haalbaarheid van een open IT-platform, eventueel gekoppeld aan het e-Identity-Concept, te onderzoeken. Dinalog, Rijksuniversiteit Groningen en Thuiswinkel.org willen samen met de genoemde stakeholders in e-commerce deze aanbevelingen omzetten in concrete samenwerking en innovatieprojecten.