aida-model-homepage2

Het AIDA-model is een marketingmodel dat in de reclame- en marketingwereld een begrip is. Vooral in reclamecampagnes- en uitingen wordt dit model veel toegepast. AIDA staat voor Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen) en Action (actie). Deze vier letters (stappen) worden opvolgend door een persoon doorlopen bij het zien van een reclamecampagne- of uiting. De toepassing van AIDA in webdesign zie je minder vaak terug. Toch kan het AIDA-model, verwerkt in de vormgeving/ indeling van een homepage, een praktische en effectieve manier zijn om conversie te verhogen.

Waarom het AIDA-model?

Bezoekers bepalen binnen 1/20ste seconde of je website interessant is of niet. Dit blijkt uit onderzoek van Carleton University Ontario in 2006. Daarom is het van groot belang dat de aandacht van de bezoeker meteen wordt getrokken. Kleur, vorm en fotografie bepalen de eerste reactie van een bezoeker. Hou je 'm binnen? Dan is het zaak om de interesse te wekken. Met het AIDA-model verhoog je niet alleen je conversie, maar verlaag je ook het weigeringspercentage van je website.

Hoe pas je het AIDA-model toe in websites?

Bij binnenkomst op een website wordt de aandacht getrokken van de bezoeker, bijvoorbeeld door een foto of grote koptekst. Wanneer je de aandacht van de bezoeker hebt, geef je bondige informatie die de interesse van de bezoeker wekt. Wanneer de interesse is gewekt kijkt de bezoeker verder. Nu kom je op het punt waar je inspeelt op het verlangen van de bezoeker. Dit doe je door een interessant aanbod of een uitdagende vraag te presenteren. Hierna overtuig je door een Call-to-action de bezoeker om over te gaan tot actie. Dit hoeft niet per se een (bestel)formulier of checkout pagina te zijn, maar kan ook een andere pagina zijn met meer informatie. Zolang de bezoeker maar naar de pagina gaat die jij als doel gesteld hebt.

Westerse internetgebruikers zijn links ori├źnterend en bekijken websites in een F-vorm. Verwerk daarom het AIDA-model in deze F-vorm. Het F-vorm patroon kun je voor jezelf visualiseren door een grote F-vorm over je website te denken. Meer informatie over het F-vorm patroon vind je onderaan deze pagina bij interessante links.

Voorbeelden van toepassingen van het AIDA-model:

Hieronder vind je enkele homepages, waarin het AIDA model is terug te vinden. Klik op de afbeelding om de website te bezoeken.

  1. Attention
  2. Interest
  3. Desire
  4. Action
aida-model-silverback
aida-model-basecamp
aida-model-fatburgr
aida-model-the-invoice-machine

Invoicemachine.com

Tot slot

MediaCT past het AIDA-model in website vormgeving. Wij vinden het een praktisch en effectieve manier om conversie op een website te stimuleren. Het valt mij op dat veel webdesign bedrijven in Nederland hier weinig tot geen rekening mee houden.

De manier waarop je een website indeelt en welke informatie je plaatst spelen een belangrijke rol in hoe succesvol je website is. Wil je weten hoe bezoekers je website gebruiken? Dan kun je een eye-tracking of guerrilla usability test laten doen. Een website op een spontane en no-nonsense manier laten testen kan met Silverback. Dit is een applicatie voor Mac die het klikgedrag van de tester registreert en samen met een opname van het gezicht toont hoe gebruikers omgaan met je website. Een mooie manier om snel hobbels in je site te waarnemen.

Wil je een indruk hoe je bezoekers waarschijnlijk naar je site kijken? Upload dan een screenshot van je website op Feng-GUI.com en bekijk het resultaat!

Bronnen en interessante links

Meer weten over het AIDA-model?
Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/AIDA-model
Wapedia: http://wapedia.mobi/nl/AIDA-model

Informatie over F-vorm patroon (Engels)
http://www.useit.com/alertbox/reading_pattern.html

Heatmaps
http://www.feng-gui.com/

Usability en Eye tracking
De Blauwe Doos - Boek Usability en Eye tracking
Guerrilla usability test met Silverback: http://silverbackapp.com/

3 Comments