De wereld van e-commerce verandert in rap tempo. Binnen enkele jaren zal naar verwachting 80-90% van alle e-commerce verkeer via mobiele apparaten plaatsvinden. Op mobiel gebruiken consumenten vooral apps, die ze ook gaan verwachten van merken die online actief zijn. Apps zijn sneller, makkelijker en kunnen meer. Er liggen dus kansen om klanten via een goede webwinkel app nog meer aan je merk te binden.

Je hoeft maar naar het gedrag van consumenten op Black Friday 2015 te kijken om te weten dat mobile commerce niet te stoppen is. Onderzoek van IBM in de UK toont aan dat online verkopen met 50% stegen ten opzichte van 2014. Maar liefst 47% daarvan werd gerealiseerd vanaf een mobiel (+15% t.o.v. 2014). Deze en vele andere cijfers benadrukken de enorme groei en populariteit van mobile shopping apps. Sterker nog, merken en retailers die binnen een paar jaar geen mobiele shopping app hebben, zullen volledig worden ingehaald door andere partijen. Waarom? Dat hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

1. Mobile shopping apps leveren omzet op

PME Legend startte in april 2014 met een mobile shopping app. Na iets meer dan een jaar werd al 20% van alle online omzet gegenereerd door de PME iPhone en iPad app. De omzet op mobiel groeide in hetzelfde jaar met 38%. Deze resultaten zijn het gevolg van een betere beleving van consumenten in de mobiele app. Er worden 2,5 keer meer producten bekeken door app-gebruikers dan bezoekers van het mobiele web. En door die beleving converteren bezoekers ook nog eens drie keer zo vaak. In het artikel over PME Legend vind je meer informatie over deze resultaten.

Ook NYDJ heeft een webwinkel app op het m-commerce platform van Highstreet.

2. Eigen categorie in de App Store = groei

Waren shopping apps eerst half verborgen in de lifestyle-sectie, sinds 6 november hebben ze een eigen sectie in de App Store als reactie op de jarenlange groei van m-commerce. Het toekennen van een eigen categorie is een grote stap waarmee Apple het belang en de onstuitbare groei van shopping apps onderschrijft.

3. Native apps: broedplaats voor innovatie

Native shopping apps zijn specifiek bedoeld om webwinkels in app-vorm te tonen. Sommige webwinkels brengen een niet-native app uit, oftewel een vertoning van de normale mobiele webwinkel met een app icoontje. Maar juist binnen native apps zien we de meeste innovaties. Vaak gaat het daarbij om functies die alleen voor mobiel geschikt zijn. Twee voorbeelden ter verduidelijking:

Een van de grootste barrières in online shopping is het checkout proces. Zo’n 50% van de shoppers haakt daar immers af. Apple neemt deze barrière weg met het nieuwe Apple Pay. Alle data voor het afrekenen, inclusief bezorgadres, is gekoppeld binnen je Apple Pay account. Wil je iets afrekenen? Druk binnen de shopping app op de Apple Pay knop, kies je credit card en klaar ben je.

Een ander voorbeeld is 3D Touch, een technologie die je vindt in de nieuwe iPhone 6s en 6s Plus. Deze technologie zorgt voor nieuwe interactiemogelijkheden met de content op het scherm. Op basis van hoe hard je op het scherm drukt, kan de software reageren. In Highstreet wordt de nieuwe functie al volop gebruikt. Bekijk een voorbeeld van de werking van 3D touch in Highstreet. Het zijn functies die zowel op het mobiele als het “normale” web lastig of niet te reproduceren zijn.

4. App indexing en universal linking

Zowel Google als Apple weten dat de klantbeleving in mobiele apps beter is dan op het mobiele web. Daarom maken ze apps makkelijker vindbaar voor zoekmachines door de inhoud te indexeren met app-content indexatie. Als je in Google of Spotlight iets zoekt, krijg je behalve content uit websites ook content uit apps voorgeschoteld. Heb je de relevante app al geïnstalleerd op jouw device, dan wordt deze geopend. Zo niet, dan kom je in de Google Play Store of de App Store, want content die in een app is gevonden, is immers alleen in de app beschikbaar.

Regelmatig is de content in een app gelijk aan die van de bijbehorende website. Wanneer een gebruiker die de app heeft geïnstalleerd, op een zoekresultaat tapt, opent het resultaat automatisch in de app in plaats van op de mobiele website. Een gebruiker op een computer krijgt dezelfde content te zien, maar dan op de normale website. Deze ontwikkeling van universal linking, waarbij de app en de website dezelfde link delen, draagt bij aan de kracht van mobile shopping apps. Stel dat een gebruiker op Google mobiel zoekt naar een bepaalde spijkerbroek en die vindt bij PME Legend, dan leidt zijn tap niet naar het mobiele web, maar direct naar die spijkerbroek in de app. Daarmee kun je als merk de consument een betere beleving bieden en zo meer bezoekers omzetten naar klanten.

Samenwerking MediaCT en het Highstreet shopping app platform

In 2015 gingen MediaCT en Highstreet een samenwerkingsverband aan. Het doel van de samenwerking is om klanten van beide partijen een complete e-commerce oplossing te leveren voor zowel de desktop als mobile shopping. Het mobile shopping platform van Highstreet integreert naadloos met de Magento-implementaties van MediaCT. Verschillende klanten van MediaCT, zoals Flinders en NYDJ werken al met Higshtreet. Andere Magento webwinkel apps, waaronder die van Jac Hensen en Brandfield volgen binnenkort!

Heb je interesse om ook een native app te laten bouwen van je Magento webwinkel? Neem dan contact met ons op.