Dinsdag 21 februari was het zo ver, de presentatie van de KVK Groningen in samenwerking met MediaCT over het starten en optimaliseren van een webshop. Tijdens de 4,5 uur durende sessie gaf Michel Tel aan twintig online ondernemers meer informatie over het starten van een online winkel, wat de valkuilen zijn en waar de kansen liggen. Ook vertelde hij welke stappen je neemt bij het bouwen van een webshop en hoe je uiteindelijk bezoekers verleidt om producten te kopen in jouw webshop. Kortom, zeer waardevolle informatie voor elke webshopeigenaar.

Verschillende wensen, verschillende redenen

Tijdens de introductie vertelde Michel iets over zichzelf en MediaCT. Daarna was het de beurt aan de deelnemers. Meteen werd duidelijk dat we hier te maken hadden met een gemengd publiek. Waar de ene deelnemer al trots vertelde over zijn eigen webshop, waren er anderen die alleen nog maar een idee voor een webshop hadden.

Zo ook Marlies en Tineke, twee vrouwen die door omstandigheden hun baan kwijt raakten en nu een webshop met tweedehands kinderkleding willen beginnen. ‘Veel moeders vinden het zonde om veel geld uit te geven aan kinderkleding, wij willen daar op in spelen en leuke tweedehands kinderkleding aanbieden voor een zachte prijsje’. Aldus Tineke.

Veel van de deelnemers gaven als reden voor het starten van een webshop dat ze graag geld willen bijverdienen (naast een huidige baan) en onafhankelijk willen zijn van tijd en werkplek. Ook zien veel ondernemers het starten van een webshop als laagdrempelig en snel te realiseren, zonder veel financieel risico.

Wat kost een webshop gemiddeld?

Weet jij wat een webshop kost? Wat denk je dat een webshop je gaat opleveren? Dit zijn een aantal vragen die Michel stelde aan de deelnemers. Gedurende de sessie kregen de aanwezigen verschillende opdrachten voorgelegd en gingen ze dieper in op de budgettering van webshops.

Het doel van deze opdrachten was om de aanwezigen meer inzicht te geven in de mogelijkheden van webshops, maar ook om samen de valkuilen door te nemen. Michel vroeg de aanwezigen hoeveel tijd ze verwachten, bezig te zijn met het opzetten van een succesvolle webshop.

Verder werd er gekeken naar de verschillen tussen het huren, het kopen en het (op maat) laten bouwen van een webshop.

Veel moeders vinden het zonde om veel geld uit te geven aan kinderkleding, wij willen daar op in spelen en leuke tweedehands kinderkleding aanbieden voor een zachte prijsje.

Hoe zet je een webshop op?

Als online ondernemer is het belangrijk van te voren te weten met welke onderdelen je te maken krijgt bij het opzetten van een webshop. Michel liet de ondernemers kennis maken met de verschillende onderdelen die belangrijk zijn bij het opzetten van een webshop, zoals persona’s, wireframes en zoekmachine vriendelijke webteksten. Ook vertelde hij hoe je hier het meeste rendement uithaalt.

Tijdens de sessie gaf Michel handig tips bij het kiezen van het juiste product om te gaan verkopen en vertelde hij welke e-commerce pakketten geschikt zijn voor welk type webshop. Net zo belangrijk als het product dat je gaat verkopen, is de domeinnaam. Michel gaf advies over het kiezen van een waardevolle domeinnaam.

Bezoekers omzetten naar kopers

Het laatste deel van de sessie stond in het teken van het online verleiden van bezoekers en het verhogen van conversie. Hoe krijg je als webshop meer bezoekers en hoe zorg je er uiteindelijk voor dat deze bezoekers ook producten gaan kopen in je webshop?

Naast zoekmachine vriendelijke pagina’s is het belangrijk dat je gebruik maakt van psychologische principes, zoals schaarste, wederkerigheid en autoriteit.

Zelf aan de slag...

Aan het einde van de middag had elke ondernemer een lijst met actiepunten waar ze gelijk mee aan de slag konden. Volgens de twintig aanwezige ondernemers was het vooral een leerzame middag die zorgde voor nieuwe inzichten en een concreet stappenplan.