Ook dit jaar mocht ik naar de Magento Imagine conferentie in Las Vegas. Samen met ruim 2.400 mensen uit 45 landen ben ik 3 dagen lang, van ‘s ochtends vroeg tot diep in de nacht, volledig ondergedompeld in de wereld die de Magento Community heet. Opvallend was dat Nederland goed was vertegenwoordigd met een delegatie van rond de 25 man. Voor mij staat Imagine voor inspiratie en netwerken. Omdat wij vanuit de Benelux opereren en omdat veel van onze klanten internationaal actief zijn of ambities in die richting hebben, is het volgens mij erg belangrijk om te weten wat er wereldwijd speelt in de e-commerce markt. In dit blogartikel deel ik een aantal highlights van het internationale e-commerce event. Als je wat dieper in de Magento wereld zit en benieuwd bent hoe de Magento community dit event heeft ervaren, lees dan zeker ook dit artikel: Imagine – The Greatest Commerce Show on Earth (Engels)

Voor een impressie van de conferentie bekijk je deze korte video:

Hoe doet Magento het in de markt?

Enkele jaren geleden stond Magento voornamelijk bekend als een marketinggericht en functierijk e-commerce platform met een snelle time to market. Het platform richtte zich met name op het midden- en kleinbedrijf, maar kreeg al snel veel aandacht vanwege de snelle toename van het aantal webwinkels die er gebruik van maakten. Door de snelle groei van de webwinkels op Magento ontstond er een gat tussen wat Magento aan snelheid en stabiliteit bood en wat er gevraagd werd vanuit de Enterprise markt. Daarom is er de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in het platform. En met succes, want dankzij de laatste releases zijn er enorme stappen gemaakt qua stabiliteit en snelheid. Op Imagine werd de nieuwste en snelste versie tot nu toe gelanceerd: Magento Enterprise 1.14.2

image03.jpg

De verbeteringen in het platform zien we terug in de cijfers: er zijn al webwinkels die op piekmomenten 2.800 orders per minuut verwerken. Er werden op Imagine veel cases gepresenteerd met enorme hoeveelheden bezoekers, catalogi, orders en omzet. Daarnaast lag de focus veel op multichannel marketing zoals mobiel, in-store & marketplaces.

Mobile is het snelst groeiende kanaal

De enorme groei van mobiel zal niemand zijn ontgaan. Op Imagine werd bevestigd dat dit kanaal de komende tijd nog een flinke groei zal doormaken. Meerdere webwinkels rapporteerden dat hun mobiele verkeer (en/of omzet) al groter was of binnenkort groter gaat worden dan desktop. Vandaar dat er veel geïnvesteerd wordt in mobile (first) design en in de beleving en behoeftes van mobiele gebruikers. Zo waren er verschillende voorbeelden van bedrijven die het gebruik van mobiel in fysieke winkels aanmoedigen voor extra interactie en aanvullende informatie over het product, bijvoorbeeld door het gebruik van Beacons en NFC (Near Field Communication).

image01.jpg

De toekomst van eBay Enterprise en dus van Magento

Magento is in 2011 voor 100% gekocht door eBay en heeft sindsdien een enorme groei doorgemaakt. Vanuit eBay is de strategische beslissing genomen om te focussen op hun core business marketplaces (bijvoorbeeld Marktplaats). Recentelijk is de business unit PayPal al afgesplitst door middel van een beursgang (IPO) en ook de business unit Enterprise, waar Magento onder valt, wordt in de loop van dit jaar afgesplitst. Er wordt op dit moment druk onderhandeld over de afsplitsing. Mogelijke vormen zijn overname, beursgang of verzelfstandiging. Voor de beeldvorming: eBay Enterprise verzorgt meer dan 25 miljard in online omzet.

Magento is een relatief klein onderdeel van het geheel, maar is wel van zeer groot strategisch belang voor eBay Enterprise vanwege de enorme groei (& potentie) en omdat het de ingang richting de webwinkels is. Belangrijk om te noemen is dat eBay Enterprise heeft bevestigd zich volledig te focussen op zowel de Community als de Enterprise markt, ook bij de lancering van het Magento 2.0 platform. Daarnaast is besloten om alle webwinkels die door eBay Enterprise worden beheerd en ontwikkeld, vanuit hun fulfillment strategie over te zetten op Magento. Dit betekent dat grote marktleiders (bijvoorbeeld Ahold) met honderden miljoenen of zelfs miljarden omzet worden overgezet op het Magento platform. Naast de vele Enterprise klanten die worden aangesloten, is er in combinatie met verschillende partners een MKB variant van Magento Community gelanceerd die Cloud based wordt aangeboden.

Magento wordt gezien als een prominent onderdeel en uithangbord van eBay Enterprise. Daarom zal Magento veel meer geïntegreerd worden in de nieuwe organisatie. Dit betekent concreet dat wij als Magento Solution partner toegang krijgen tot zowel het volledige productaanbod als de resources van het nieuwe bedrijf. Zo zal het aantal medewerkers dat zich gaat bezighouden met het positioneren, vermarkten, ondersteunen en verkopen van Magento behoorlijk toenemen. Kortom, spannende tijden en prachtige kansen voor bestaande en toekomstige webwinkels die gebruik maken van het Magento platform. Tot slot zijn wij er als Magento Community en Solution partners zeker van dat er de komende tijd flink in het platform en de organisatie wordt geïnvesteerd. Dit zal meer stabiliteit, kwaliteit en functionaliteit opleveren en dus een toekomstbestendig platform!

Ontwikkeling rondom Magento 2.0

Ook de ontwikkelingen rondom het nieuwe platform Magento 2.0 staan niet stil. Het nieuwe platform is vooral gericht op schaalbaarheid, flexibiliteit en het verbeteren van de beheerervaring van webwinkels, bijvoorbeeld door de beheerinterface van Magento te verbeteren en te minimaliseren of het schaalbaar maken van de interface voor verschillende schermen. Een ander belangrijk punt is dat er een tussenlaag (API) gebouwd wordt, waardoor extensies of tools waarmee gekoppeld wordt, minder snel conflicteren of invloed hebben op het platform of de stabiliteit. Hoewel de ontwikkelingen snel gaan en veelbelovend zijn, verwachten we dat het nog wel even gaat duren voordat we Magento 2.0 op grote schaal gaan inzetten in de markt.

De klant centraal (omni-channel)

Het woord omni-channel komen we tegenwoordig overal tegen en werd op Imagine ook veelvuldig gebruikt in de verschillende keynotes en presentaties. Als we dit terugbrengen naar de essentie was de boodschap helder: de klant staat centraal. In de praktijk komt dit erop neer dat de klant en zijn gedrag (persona en bestelgeschiedenis) beschikbaar en bekend moet zijn via alle kanalen. Daarnaast moet de klant kunnen kiezen welk kanaal hij waar en wanneer wil gebruiken. Een mooie best practice was van het merk Rebecca Minkoff. Zij geven hun klanten in alle winkels de keuze of ze self service willen via een magic mirror, de kiosk of assistent via een styliste (voormalige winkelbediende). Via de kiosk kunnen ze het complete assortiment bekijken en betalen, of via een product wizard een persoonlijk koopadvies krijgen. Ook kunnen ze de stylisten om advies vragen. Ze kunnen via hun eigen mobiel de bestelling afronden of een product in hun online favorietenlijstje zetten. De kern van het verhaal is dat je de keuze bij de consument laat en dat je op een laagdrempelige manier de opties presenteert, zodat iedereen op zijn eigen gemak het product kan uitproberen en gebruiken. Deze strategie heeft Rebecca Minkoff geen windeieren gelegd. Het bedrijf groeit via alle kanalen erg hard. Bekijk ook zeker deze video waarin Rebacca Minkoff uitlegt hoe ze de magic mirror toepassen binnen de winkels.

image00.jpg

I want THE, not A product

Voor mij was één van de belangrijkste uitspraken: “I want THE, not A product. Deze uitspraak werd gedaan door Howard Saunders die ons op een uiterst vermakelijke manier vertelde dat consumenten alleen met zichzelf bezig zijn, puur focussen op de mening van anderen (expert), het liefst over zichzelf praten, zich absoluut niet gewoontjes willen voelen en er vooral bij willen horen. Je moet je als merk afvragen: spreek ik deze mensen eigenlijk wel aan of ben ik gewoon saai? Vertel je als bedrijf het juiste verhaal, zodat de koper zich beter voelt door zijn aankoop? Heb je hem geholpen met het vinden van het beste product? Is dit bewezen door experts, zodat mensen om hem heen zijn uitstekende smaak of keuze zullen bevestigen? Nee? “You are boring!”

En wie deed dit dan wel goed? Naast de gangbare namen zoals Apple kwamen er allerlei voorbeelden, zoals eBay pop-up (Londen), Dominique Ansel’s Cronut (New York), Cultbrooklyn.com, Normal (New York), Nixon Marias (Paris), H&M Runway (New York), Charlotte Crosby, Topshop Be the Buyer, Nike Running App, BetaBrand (San Francisco), Uber ice cream en de meest ultieme, Jafflechutes (Melbourne).

image02.jpg

Tot slot: Imagine 2015 Excellence Awards

Naast de vele interessante sprekers vormden de Excellce Awards voor MediaCT een hoogtepunt. MediaCT was dit jaar maar liefst 3 keer genomineerd. MediaCT mocht uit duizenden inzendingen wereldwijd ook een award mee naar huis nemen!

Kortom, dit was een zeer geslaagde en inspirerende conferentie waar ik veel van heb geleerd. Ik kijk nu al uit naar Imagine 2016!