Het ‘Content Marketing Survey Report 2012’, uitgevoerd door Econsultancy, heeft uitgewezen dat 90% van de ondervraagde digitale marketeers, geloven dat content marketing binnen 1 jaar van zeer grote betekenis zal zijn. Bedrijven worden steeds meer ‘publishers’ waardoor content marketing een op zichzelf staande discipline wordt. In deze training leggen we uit wat content marketing precies inhoudt en hoe je dit voor je webwinkel kunt toepassen.

Wat is content marketing

“Content is the creation of stories that are to be expressed through every possible connection. Each story must add value and significance to people’s lives and is the substance or matter of brand engagement and conversation” - Coca Cola

inbound-marketing-methodology-content-marketing

Content marketing is een specifieke jonge marketingtechniek die gebasseerd is op het vrij delen van informatie om zo marketingdoelen te bereiken. Het gaat om het creëren en verspreiden van relevante en waardevolle content, met als doel de huidige en potentiële consument aan te trekken en de betrokkenheid te vergroten. In de essentie gaat content marketing er vanuit dat, door het leveren van deze content, klanten eerder dan wel sneller geneigd zijn zich aan een merk of bedrijf te binden. Een resultaat wat voor iedere webwinkel zeer interessant is. Vraag je daarom af, wat doe jij aan content om consumenten aan je te binden? Dus: hoe ‘content’ is de marketing van jouw webwinkel?

Waarom content marketing?

Content wordt belangrijker omdat advertenties in print én online steeds minder effect hebben. Al eens van de term ‘bannerblindheid’ gehoord? Maar hoe bereiken we de consument dan wel? Juist, door relevante informatie. Het gebruiken van content noemen we ‘earned media’ en kan gezien worden als een nieuwe vorm van adverteren. Je probeert door middel van content je producten te vermarkten. De kunst is om te begrijpen waar de consument zich over wil laten informeren en dat je het antwoord op een relevante, aantrekkelijke en overtuigende wijze aan de consument presenteert. Waar je voorheen met adverteren ‘inbrak’ op het informatietraject (interruptionmarketing), ondersteun je nu de consument door met je informatieverschaffing (invitationmarketing) in te spelen op de behoefte van de consument. De belangrijkste redenen om content marketing toe te passen zijn; merkbekendheid, klantenbinding, genereren van leads, klantenkring uitbreiden, websitebezoek, leadership opbouwen en conversie verhogen.

Wil je actief met content marketing aan de slag? Vraag je dan het volgende af; welke content past bij mijn webwinkel en doelgroep en via welke kanalen kan ik mijn doelgroep bereiken?

Welke type content worden er gebruikt?

“Content is required if you want to take your brand from good to great in today’s communication environment.”

ContentTypes

Content ondersteunt bedrijven in het vertellen van hun verhaal. Welke typen content dit zijn en via welk kanalen je de content wilt publiceren verschilt per doelgroep, branche, bedrijf en product. Kernwaarden waar je altijd rekening mee moet houden is dat alle content die je naar buiten brengt relevant moet zijn voor jouw doelgroep. Voor de verschillende typen van content en de verschillende in te zetten contentkanalen kun je denken aan:

  • Typen content
  • Kanalen die je kunt inzetten
  • Artikelen
  • Eigen website
  • Social posts en updates
  • Externe websites
  • Nieuwsfeiten
  • Social media
  • Case studies
  • Blogs
  • Interviews
  • Magazines
  • Persberichten
  • Nieuwsbrieven
  • Blogposts
  • Afbeeldingen, Infographics
  • Video’s
  • White papers
  • E-books
content_marketing_01

Wat er vaak, ten onrechte, wordt gedacht is dat er weinig te vertellen valt over je producten. Want wat moet je nou vertellen over bijvoorbeeld systeemplafonds, haardhout, bureaus of kaarsen? Er is meer mogelijk dan je denkt. Veel consumenten zijn op zoek naar de verhalen achter de producten en/of het bedrijf. Om je op weg te helpen hier een aantal ideeën voor onderwerpen waar je content uit kan bestaan.

  • Welke nieuwe producten zijn er binnen gekomen?
  • Uit welke ingrediënten en/of bestanddelen bestaat het product?
  • Wat is de gebruikswijze van het product, en kan ik deze ook op meerdere of verschillende manieren inzetten?
  • Tegen welke problemen kunnen consumenten aanlopen om een desbetreffend product aan te schaffen?
  • Uit welke periode komt het ontwerp van het desbetreffende product?
  • In welke stijl past het profiel van het product?
  • Waar komt het product vandaan en wat is kenmerkend voor die streek/land?
  • Hoe wordt het product verscheept?
  • Welke features, details en/of kleuren beschikt het product? Wat is hier kenmerkend/bijzonder aan?
  • Welke ontwikkelingen spelen er in de markt (opkomende trends, restricties, wijzigingen in policies, etc.)?
  • Welke voordelen biedt het om bij jouw webwinkel te kopen?
  • Wie is de webwinkel, wat is je brand story?

Stappen voor het opzetten van content marketing

Zoals gezegd is content marketing een discipline op zichzelf geworden. Het bepalen van je onderwerpen, de typen content die je daar voor in gaat zetten, en de kanalen die je gaat gebruiken om je doelgroep te bereiken zijn stappen die thuishoren bij het bepalen van je content strategie. Als je hier aan begint, doe dit goed en wees voorbereid. Zo niet, dan zul je zien dat je veel tijd en moeite investeert zonder een effectief resultaat. Onderstaande acht stappen helpen je hierbij:

1. Bepaal duidelijke doelstellingen
De eerste stap is om na te denken over de doelen die je wilt behalen. De stappen die je hierna neemt zijn daarvan sterk afhankelijk. Doelstellingen kunnen zijn:

  • Naamsbekendheid
  • Betere online vindbaarheid
  • Het verkrijgen van relevante links
  • Meer verkeer of leads naar je webwinkel

2. Bepaal je content, de inzetbare typen content en welke kanalen je in wilt zetten

3. Wijs een toegewijde content marketeer aan
De grootste obstakels voor effectieve content marketing is het gebrek aan human resources, gebrek aan budget en een gebrek aan content creation skills. Het creëren van content kost tijd en is arbeidsintensief. Wijs een content marketeer aan of maak een werknemer verantwoordelijk zodat je volledige focus en toewijding aan content marketing hebt.

4. Creëer een brand story
Door het creëren van een eigen brand story voor jouw webwinkel zorg je voor een eigen identiteit en een differentiatie ten opzichte van je concurrenten. Wees creatief, eerlijk en realistisch. Ook het verhaal dat je webwinkel op de zolderkamer begonnen is en nu is uitgegroeid tot een grote speler kan consumenten enthousiasmeren en met je webwinkel verbinden.

5. Wordt een expert in jouw content vakgebied
Een autoriteitspositie maakt consumenten nieuwsgierig en geeft vertrouwen.

6. Werk- en creëer samen
Je hoeft het wiel niet zelf uit te vinden. Werk samen met interessante partijen die je content willen plaatsen of deze samen met je willen creëren. Denk aan je leveranciers of ontwerpers, maar ook aan bepaalde fora of online groepen. Maak gebruik van elkaars netwerk om de consument te kunnen bereiken.

7. Ga de dialoog aan
Als je content eenmaal op een platform staat kun je de interactie aangaan. Wat vinden de consumenten van je content, lost het hun probleem of vraagstelling op? Wees actief en reageer.

8. Evalueer
Je wilt op den duur wel weten wat al je inspanningen hebben opgeleverd. Evalueer de resultaten naar aanleiding van je doelstellingen. Bedenk dat het evaluatieproces onafgebroken is waarbij je kijkt of het nodig is om je huidige strategie te optimaliseren.

Dus vraag jezelf af, hoe ‘content’ is jouw webwinkel? Content marketing is niet alleen goed om de consument te bereiken, te activeren en zo de betrokkenheid bij je merk, product of webwinkel te vergroten. Content marketing is ook zeer belangrijk voor je SEO. Hoe dit in zijn werk gaat bespreken we in een volgend artikel. Dan laten we je zien, hoe je door middel van simpele aanpassingen, optimale leesbaarheid en vindbaarheid door zoekmachines voor je webpagina's kunt bewerkstelligen.