Dit artikel is een onderdeel van een serie artikelen vanuit de Product Consultants van MediaCT. Martijn praat je bij over de mogelijkheden van Magento 2 die standaard beschikbaar zijn of geïntegreerd kunnen worden, maar waar de vruchten vaak niet van geplukt worden. Magento 2 heeft heel veel features die nog onbekend zijn, of complexer om op te zetten. Dat terwijl ze van grote meerwaarde voor een webwinkel kunnen zijn!  


Klantsegmentatie wordt in de wereld van webwinkels vaak geassocieerd met emailmarketing, maar ook vanuit Magento is hier een breed scala aan mogelijkheden voor. Het tonen van aangepaste gepersonaliseerde pagina’s zal in de (nabije) toekomst een steeds grotere rol gaan spelen binnen e-commerce. Het zorgt ervoor dat klanten veel meer betrokken zijn bij de producten en merken die worden aangeboden. Als je als marketeer precies weet wat een klant interessant vindt, en precies op welk moment, dan zal de klant ook langer op de webshop blijven. Want klanten willen tegenwoordig persoonlijke aandacht in de webshop, de verwachtingen liggen hoger dan vijf jaar geleden. Ze verwachten dat zij voor hen relevante informatie te zien krijgen, zoals persoonlijke aanbiedingen. In dit artikel bespreken we de mogelijkheden van segmentatie en personalisatie.

 Segmentatie personalisatie Magento Commerce

Klanten en bezoekers segmenteren
Klantsegmentatie een standaard onderdeel van Magento Commerce, en kan op veel verschillende manieren in Magento worden ingezet. Met de overname door Adobe heeft dit extra bevestiging gekregen. De integratie met Adobe Experience Cloud gaat ook meer toevoegen in de toekomst. We verwachten dat personalisatie veel breder wordt getrokken en daarbij ook vanuit meerdere platformen wordt “gevoed”. Denk hierbij bijvoorbeeld ook aan integraties met Magento Business Intelligence (BI) of een van de onderdelen van de Experience Cloud.

Klantsegmentatie binnen Magento geeft je de mogelijkheid om dynamische klantgroepen te beheren op basis van klantgegevens zoals locatie, aankoopgeschiedenis en andere relevante informatie. Dit kan worden toegepast op zowel ingelogde klanten als gasten, en deze bezoekers kunnen in meerdere klantgroepen geplaatst worden en per groep benaderd worden. Afhankelijk van de ingestelde segmentatie regels worden klanten en bezoekers in real time gesegmenteerd. Het bekijken van een product of toevoegen aan winkelwagen kan van directe invloed zijn op wat een klant te zien krijgt.

Een aantal simpele voorbeelden:

  • Klanten die product X hebben gekocht sinds 1 januari 2018

  • Klanten die een gemiddelde orderwaarde hebben van boven de 50 euro

  • Klanten die sinds maart 2018 geen orders hebben geplaatst

  • Klanten die uit een bepaalde postcode regio of land komen

related2.jpg

Segmentatie en e-mailmarketing
Naast bovenstaande voorbeelden zijn veel complexe combinaties mogelijk. In principe kunnen alle kenmerken van klanten en orders gebruikt worden in regels voor segmentatie, met als voorwaarde dat de gegevens beschikbaar zijn. Ook kunnen er aanvullende attributen aan klanten gekoppeld kunnen worden zoals bijvoorbeeld geslacht of geboortedatum.

Daarnaast kan klantsegmentatie in Magento gebruikt worden als vervolgstap aan de hand van bijvoorbeeld een e-mailmarketing campagne. De e-mails die verstuurd worden zijn vaak al gericht aan een specifieke doelgroep, en deze segmentatie kan ook worden doorgevoerd in Magento om de boodschap kracht bij te zetten. Herhaling en herkenning is natuurlijk belangrijk voor een klant en het succes van een campagne.

In de praktijk
Een klant heeft een tijd geleden een blauw t-shirt gekocht uit een bepaalde serie. Deze klant zou wanneer hij is ingelogd een banner te zien kunnen krijgen waarbij nieuwe artikelen uit die t-shirt serie uitgelicht worden. Een andere mogelijkheid is om een banner te plaatsen naar gerelateerde artikelen of accessoires als een klant een bepaald artikel heeft gekocht. Wil je meer insteken op service, denk dan aan een banner die linkt naar een pagina met veelgestelde vragen of gebruiksvoorbeelden voor dat specifieke product.

related.jpg

Wel of niet ingelogd
Personalisatie kan het beste toegepast worden als een klant is ingelogd. Het is ook mogelijk om bezoekers te segmenteren op de inhoud van hun verlanglijst of winkelwagen wanneer zij niet zijn ingelogd, maar dit brengt dus de nodige beperkingen met zich mee omdat je weinig van ze weet. Wat motiveert bezoekers dan om sneller in te loggen en/of een account aan te maken waardoor je beter kunt personaliseren? Tegenwoordig is het niet voldoende om aan te geven dat een account handig is voor het beheren van orders, klanten verwachten meer. Geef aan wat een account juist uniek kan maken voor een klant. Denk hierbij aan sparen voor extra’s, toegang tot speciale VIP-producten (denk aan Amazon Prime), extra korting en gepersonaliseerde content.

Op het moment dat je weet dat een terugkerende klant altijd is geïnteresseerd in een bepaald merk, dan kun je de personalisatie zo inzetten dat nieuwe producten van dat merk vaker onder de aandacht komen. Aanvullende merken en producten kunnen ook goed werken: als er een ander merk is dat bij het favoriete merk past van de klant dan kun je dat merk ook aanraden. Dit kan bijvoorbeeld erg goed met parfum en wijn, maar ook met bijvoorbeeld riemen van merk B bij een pantalon van merk A.

Een andere interessante manier om personalisatie in te zetten is om klanten te laten weten dat er nog producten in de winkelwagen zitten. Hierbij kan een trigger met bijvoorbeeld gratis verzending de conversie verhogen.

Op welke manier kun je segmenteren?

Het volgende is beschikbaar voor gasten zonder account:

  • Producten in winkelwagen met aanwezige attributen

  • Winkelwagen totaalbedrag en verzendkosten

  • Onlangs bekeken producten en categorieën

Het volgende is beschikbaar voor ingelogde gebruikers naast bovenstaande:

  • Klantgegevens zoals bijvoorbeeld adresgegevens, regio en leeftijd

  • Producten in verlanglijstjes met aanwezige gegevens (merk, kleur, etc)

  • Inzicht in bestelde producten (merk, hoeveelheid, kleur, etc)

  • Bestelgeschiedenis (aantal bestellingen, bestel locaties en regio, gemiddeld en totaal orderbedrag en order status)

Met segmentaties kunnen ontelbaar veel combinaties en variaties gemaakt worden. Dit kan bijvoorbeeld zijn “Alle klanten met een gemiddelde waarde van 500,-” tot “Alle klanten met een gemiddelde waarde van 500,- die komen uit de stad Groningen of Amsterdam en veel producten bestellen uit de categorie "polo’s" en al de rode polo heeft gekocht”.

Personaliseren
Nadat er segmentatie groepen in Magento zijn aangemaakt kunnen ze worden toegepast op een aantal plekken in de Magento webshop.

Wat kan er direct vanuit Magento:

  • MS banners

  • Related products

  • Cross-sell products

  • Up-sell products

  • Klant prijsregels

Het interessante is dat dit vanuit Magento als combinatie geïmplementeerd kan worden. Zo’n combinatie zou bijvoorbeeld kunnen zijn: “Toon een banner, pas een korting toe en toon shirts van merk A die niet rood zijn, en toon deze banner in de winkelwagen.” Daarnaast biedt Magento ook ondersteuning om dit door te zetten naar andere externe systemen zoals een e-mailmarketing tool of een business intelligence tool, hierdoor zijn de mogelijkheden bijna onbeperkt.

Magento 2 heeft op dit moment al een breed scala aan mogelijkheden op het gebied van personalisatie. In de toekomst zal dit alleen maar verder worden uitgebreid. Magento heeft als ambitie om segmentatie en personalisatiemogelijkheden te integreren op basis van externe data, denk hierbij aan Magento BI. Ook zal het mogelijk zijn om in de nabije toekomst Magento volledige productlijsten en volledige content pagina’s op basis van personalisatie in laten delen.