De concurrentie online is zo groot met al die webshops, dat het lastig is om klanten te binden. Met branding en marketing bent u al goed op weg. Door uw klanten iets terug te geven nadat ze een handeling in de webshop hebben verricht, maakt u het wel heel aantrekkelijk om regelmatig terug te komen.

De Reward Points functionaliteit van Magento Enterprise is hier ideaal voor. Met behulp van dit systeem bedankt u uw klanten met spaarpunten. Hierdoor stimuleert u hen tot actie over te gaan, terug te komen in uw webwinkel en zelfs nieuwe klanten aan te brengen.

INCREASE CUSTOMER LOYALTY AND REWARDS

The Magento Reward Points system makes it easy to offer programs to increase customer loyalty. You can set and manage incentives for registration on your site, product reviews, opt in’s for your newsletter and referring friends, and also control points redemption.

U kunt punten uitdelen zodra de klant:

  • iets koopt;
  • een account aanmaakt;
  • zich inschrijft voor de nieuwsbrief;
  • een product review schrijft;
  • vrienden uitnodigt;
  • een nieuwe klant aanbrengt door deze uit te nodigen;
  • een product tag aanmaakt.

Bovendien bepaalt u zelf een aantal limieten:

  • Welk minimumaantal Reward Points moet de klant hebben om ze te mogen uitgeven?
  • Hoe veel Reward Points kan de klant maximaal sparen?
  • Na hoe veel dagen verlopen de Reward Points?
  • Hoe vaak mag een vriend ingaan op een uitnodiging?
  • Voor hoe veel orders geeft u Reward Points nadat een vriend op een uitnodiging is ingegaan?
  • Hoe veel product reviews worden beloond?
  • Hoe veel product tags worden beloond?

Al deze instellingen zijn eenvoudig te beheren in de backend van Magento via [System > Configuration > Customers > Reward Points].

Loyale klanten

Uw klant heeft er voor gekozen een bestelling te plaatsen. Geweldig! En hoe zorgt u ervoor dat hij terugkomt en opnieuw iets bij u koopt? Een goede afhandeling van de order, een duidelijke klantenservice en uiteraard een goed product zijn essentieel. Met de Reward Points functionaliteit in Magento Enterprise kunt u uw klant belonen met spaarpunten nadat hij een order heeft geplaatst. Hiermee geeft u hem een extra reden om de volgende keer weer voor uw webshop te kiezen.

cart.png

Wisselkoers

Voor het verzilveren van het spaarsaldo maakt Magento gebruik van een wisselkoers die u zelf instelt. U geeft aan hoe veel één spaarpunt waard is en hoe veel spaarpunten er te verdienen zijn per orderbedrag. U kunt bijvoorbeeld voor iedere vijf euro één spaarpunt teruggeven en bepalen dat iedere spaarpunt tien cent waard is.

Als de klant een order met een waarde van € 119,- plaatst, heeft hij de volgende keer direct 23 spaarpunten (€ 2,30) te besteden.

exchange_rate.png

U kunt verschillende wisselkoersen aanmaken per Website en per Customer Group. Hierdoor kunt u bepaalde klanten een hogere of lagere wisselkoers geven. Als u over deze verschillende wisselkoersen open en transparant bent, kunt u klanten zelfs stimuleren om in een hogere klantengroep te komen.

Betalen met spaarpunten

Zodra de klant een positief spaarsaldo heeft, kan hij dit gebruiken tijdens het afrekenproces. Als het spaarsaldo hoog genoeg is om de hele order te betalen, worden de overige betaalwijzen verborgen. Is het spaarsaldo niet toereikend voor het hele bedrag, dan kan de klant de rest betalen via een van de andere betaalwijzen.

checkout.png

Bij een retourzending en het aanmaken van een creditfactuur kunt u de gebruikte spaarpunten teruggeven aan de klant.

Product reviews

De klant heeft zijn product ontvangen en is super tevreden over het product en de service die u hem heeft geboden. Hoe zorgt u ervoor dat hij deze ervaring met u en uw toekomstige klanten deelt? Het zou geweldig zijn als al uw klanten een product review schreven, maar dat kunt u helaas niet verplicht stellen. Wel kunt u het heel aantrekkelijk maken door er spaarpunten voor te geven. Een klant is sneller geneigd een product review achter te laten wanneer hij weet dat dit punten waard is. Hierdoor krijgt u actievere klanten binnen uw webshop. Wanneer een klant een review gaat schrijven, vraag hem dan iets te vertellen over het product, de levering, de service, etc. Deze informatie is interessant voor nieuwe klanten én uzelf als webshop-eigenaar.

review.png

Nieuwsbrief

Natuurlijk wilt u dat iedereen op de hoogte is van de laatste acties en de nieuwste producten. Dus hoe zorgt u ervoor dat een klant zich inschrijft op uw nieuwsbrief? Door ze te belonen met Reward Points, maakt u het heel verleidelijk. De klant heeft direct profijt van zijn inschrijving en als de nieuwsbrief inhoudelijk goed aansluit op zijn behoefte, wordt hij regelmatig gestimuleerd om weer eens in uw winkel te gaan kijken.

newsletter.png

Vrienden uitnodigen

Het versturen van een uitnodiging naar een vriend kan tot een zeer hoge conversie leiden. Maar als de klant die de uitnodiging verstuurt, daar zelf niets aan heeft, zal dit niet zo snel gebeuren. Bedank uw klanten voor het uitnodigen van vrienden door ze Customer Reward Points te geven. Als een genodigde een account aanmaakt en/of een order plaatst, krijgt de uitnodiger hier spaarpunten voor. Als webshop-beheerder kunt u een limiet instellen voor het aantal uitnodigingen en/of orders waar punten aan kunnen worden verdiend.

In Nederland hebben de OPTA en het CBP hier gezamenlijk een rechtsoordeel voor opgesteld om duidelijkheid te scheppen over de voorwaarden waaronder dit rechtmatig toegepast kan worden.

Actueel spaarsaldo via updates

De klant kan in zijn account altijd bekijken wat zijn huidige spaarsaldo is. Hij kan aangeven of hij op de hoogte gehouden wil worden van zijn spaarsaldo via e-mail. Hij krijgt dan updates wanneer zijn saldo is gewijzigd, bijvoorbeeld wanneer een product review is goedgekeurd, een vriend een order heeft geplaatst of een bestelling succesvol is afgerond.

account.png

Nieuwe mogelijkheden mogelijk

Er zijn nog andere mogelijkheden met spaarpunten te bedenken die niet standaard in Magento aanwezig zijn. Misschien wilt u bijvoorbeeld instellen dat:

  • spaarpunten pas te verzilveren zijn vanaf bepaald minimumbedrag (bestellingen vanaf € 50,-);
  • de klant spaarpunten verdient vanaf een bepaald orderbedrag (vanaf € 20,-);
  • bepaalde producten extra spaarpunten opleveren.

Magento is een pakket dat goed uit te breiden is. U kunt extensies laten ontwikkelen om dergelijke mogelijkheden toe te voegen aan de huidige functionaliteiten van Magento.

Conclusie

Door gebruik te maken van Reward Points kunt u de klanten van een Magento webshop loyaler en actiever maken. De mogelijkheden zijn goed geïntegreerd in de overige functionaliteiten van Magento. Daarnaast kunnen er door het maken van een extensie nog meer mogelijkheden worden ontwikkeld.

Voor vragen over Magento Enterprise en Reward Points of andere functionaliteiten van Enterprise kunt u contact met ons opnemen.

Dit is een artikel uit de reeks "Haal het beste uit uw Magento Enterprise Webwinkel"