8,2 procent van alle online transacties verloopt momenteel via de mobiel. En dit percentage zal de aankomende periode alleen maar stijgen. In Amerika heeft al een op de drie Amerikanen een mobiele betaling gedaan. Er zijn twee factoren die de doorbraak van m-commerce in Nederland tegenhouden. Zo hebben veel webwinkeliers hun webwinkel nog niet aangepast voor mobiele apparaten. Daarnaast zijn er nog onvoldoende ontwikkelde mobiele betaalmethoden beschikbaar, waardoor veel klanten afhaken in het aankoopproces. Zo is het meest populaire betaalssyteem van Nederland, iDEAL, nog niet volledig klaar voor mobiele betalingen. Alleen de ING biedt op dit moment een iDEAL betaalmogelijkheid voor mobiele apparaten.

In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden om je webwinkel te optimaliseren voor mobiele apparaten.

Wij verwachten dat betalen via mobiele apparaten de komende periode steeds gebruiksvriendelijker wordt en dat hiermee m-commerce in Nederland een extra boost krijgt. Op de werking van de mobiele betaalmethoden hebben wij echter geen directe invloed. Maar op de functionaliteit en design van webwinkels voor mobiele apparaten des te meer. Steeds vaker worden mobiele apparaten gebruikt voor het zoeken, vergelijken en kopen van producten. De cijfers zijn zo indrukwekkend, dat het mobile ready maken van de webwinkel niet meer een nice-to-have, maar een must-have is.

Wat is m-commerce?

M-commerce of Mobile Commerce, is de handel van producten en diensten via smartphones of tablets. Een consument kan op twee manieren een mobiele aankoop doen, namelijk via een mobiele app of via de webwinkel zelf.

mediact-responsive

Deze afbeelding toont het design van de website van MediaCT die zich aanpast aan het formaat van mobiele apparaten.

Analyse van je huidige webwinkel

Als webwinkelier kun je het je eigenlijk niet meer veroorloven om niets te doen met m-commerce. Ons advies is om eerst te kijken naar hoe je webwinkel op dit moment werkt op mobiele apparaten.

Hoe oogt je webwinkel?

Een probleem waar gebruikers tegen aan kunnen lopen is dat de webwinkel op hun smartphone of tablet niet gebruiksvriendelijk is. Dit komt vooral omdat de resolutie van de webwinkel niet aangepast wordt op de grootte van het scherm van de smartphones of tablets. Er moet dan gescrold worden en de webwinkel is niet meer overzichtelijk. Controleer hoe dit werkt bij jouw webwinkel. Ook zien we dat veel mobiele apparaten moeite hebben met het laden of correct tonen van afbeeldingen. Blijft de vormgeving intact? Is je webwinkel nog gebruiksvriendelijk?

Werkt alles goed?

Het kan zijn dat het design van de webwinkel goed en overzichtelijk is op een smartphone of tablet. Maar vergis je hier niet in. Controleer alle functies binnen je webwinkel Als je bijvoorbeeld een ‘hover’ op je menu hebt, gaat dit op mobiele apparaten niet werken. Een hover is namelijk een functie die alleen werkt met een muis. Bij een ‘mouse-over’ klapt een menu uit. Op een tablet zal deze functie niet werken omdat een tablet alleen op ‘klikken’ reageert. Dit zijn essentiële onderdelen van je webwinkel die je wilt controleren.

Kunnen klanten afrekenen?

Een ander probleem is dat de checkout van webwinkels over het algemeen niet is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Let hier op in je analyse, dit is een stap waar al jouw klanten doorheen moeten, je wilt dat deze foutloos en gebruiksvriendelijk werkt. Controleer dus of klanten überhaupt kunnen afrekenen, maar inventariseer ook de punten waar klanten kunnen afhaken door gebruiksonvriendelijke elementen.

Hoeveel mobiele bezoekers en klanten heb je?

Controleer ook hoeveel mensen er via een smartphone of tablet jouw webwinkel bezoeken en hoeveel mensen er nu al iets kopen. In Google Analytics staat het mobiele verkeer vermeld en kan je de percentages aflezen.

mobiel-bezoek-analyitcs

Het e-commerce rapport van mobiele apparaten

Werkt je webwinkel op de populaire mobiele apparaten?

Via deze Google pagina vind je emulators waarmee je je webwinkel kunt testen. Dat houdt in dat je je webwinkel na kan bootsen in mobiele omgeving. Er staan handige tools beschikbaar voor ontwikkelaars die de mobiele content willen implementeren.

Nu je weet hoe je webwinkel werkt op mobiele apparaten, is het slim om te kijken wat mogelijke verbeteringen zijn.

Wat zijn de mogelijkheden voor je webwinkel?

In het kort heb je drie opties om je webwinkel aan te passen aan mobiele apparaten: responsive design, een mobiel thema en een mobiele app. Het hangt van de producten, klanten en webwinkel af welke optie het meest geschikt is. In de meeste gevallen zijn wij voorstander van responsive design om een webwinkel mobile-friendly te maken.

iphone-benifit

Responsive design

Responsive design is een techniek waarbij ‘vloeiende’ layouts worden toegepast. Met andere woorden: de afmetingen van de webwinkel passen zich aan naar de resolutie van het apparaat. Deze techniek wordt toegepast binnen de code van de webwinkel, zodat geen derde systemen, apps of een ander thema nodig is.

Als responsive design correct is toegepast, maakt het niet meer uit via welk apparaat de klant een aankoop wil doen. Of dit nu een smartphone, tablet of zelfs televisie is, met responsive design ziet je webwinkel er op elk apparaat perfect uit.

Hier links zie je de webwinkel www.benifitshop.nl op een smartphone. Deze webwinkel hebben we geoptimaliseerd voor mobiele apparaten door responsive design toe te passen.

Ook Google heeft uitgesproken een voorkeur te geven aan responsive design voor het mobile-friendly maken van websites. Wel is het goed alle voor- en nadelen van responsive design te weten, lees hier voor het artikel ‘Responsive Webdesign: the ultimate guide for web marketers’ op SEOmoz.

Mobiel Thema

Een tweede optie is dat je een apart thema implementeert speciaal voor mobiele apparaten. De mobiele bezoeker komt dan binnen op een omgeving die qua vormgeving en functionaliteit afwijkt van je normale webwinkel. Deze omgeving is volledig geoptimaliseerd voor mobiele apparaten. Zo kunnen overbodige functionaliteiten gestript worden, zodat de site sneller wordt.

Het voordeel van een mobiel thema is dus dat je de content en HTML specifiek kunt toepassen op de mobiele apparaten.

Een nadeel is dat je een aparte omgeving hebt die ook door Google zo wordt gezien. Je past de mobiele content exclusief toe op de gebruiker. Google zal de content van je mobiele omgeving niet indexeren of gebruiken bij de ranking van je webwinkel. Wel kun je de mobiele site op een apart (sub)domein zetten, bijvoorbeeld m.webwinkel.nl. Echter wordt dit gezien als een aparte site door Google en zo profiteert je hoofddomein niet van de autoriteit. Ook ontstaan er duplicate content problemen, waar je oplossingen voor moet zoeken.

Mobiele app

Een derde optie is om een mobiele app te laten ontwikkelen. In specifieke gevallen kan een app voordelen bieden ten opzichte van een mobiele site. Bijvoorbeeld wanneer je klanten op erg regelmatige basis aankopen doen en hierbij volledige optimalisatie van het bestelproces verwachten. Wel zijn wij van mening dat een app een ‘extra’ mogelijkheid is, dat naast een mobiele site kan bestaan, maar niet het primaire mobiele bestelsysteem zou moeten zijn.

Een app heeft voor de meeste webwinkels weinig voordeel ten opzichte van een mobiele site. Het voordeel van een mobiele site tegenover een app is vooral dat deze altijd werkt, op elk apparaat. Een app wordt voor een specifiek besturingssysteem gemaakt. Daarnaast is een website direct beschikbaar, kan makkelijker gedeeld worden en heeft een breder bereik.