Sinds de officiële release van Magento 2, ruim een jaar geleden, stappen er steeds meer (e-)commercebedrijven en retailers over naar het nieuwe e-commerceplatform. Magento heeft sindsdien niet stilgezeten en heeft periodiek de nodige verbeteringen en nieuwe functionaliteiten toegevoegd. Maar waar staan we nu? En wat lijkt er binnen M2 aan te komen? In dit artikel zetten we de belangrijkste informatie en updates omtrent M2 voor je uiteen.

Welke features binnen M2 worden we blij van?

Admin Experience

Het gebruikersgemak voor het beheren van je webwinkel is flink verbeterd. Op het dashboard zie je in één oogopslag allerlei handige statistieken die je laten zien hoe je online shop ervoor staat. Zo zie je op een overzichtelijke manier de laatste klanten met de waarde van hun bestelling en aangeschafte producten, de meest recente en de meest populaire zoekopdrachten, de bestsellers, de meest bekeken producten, nieuwe klanten en nog veel meer.

Aan de linkerkant van de backend vind je alle instellingen, handig verdeeld per onderwerp. En mocht je iets niet een-twee-drie weten te vinden, dan kun je rechtsboven gebruikmaken van de zoekfunctie. Hiernaast vind je ook de notificaties en persoonlijke instellingen.

Uiteraard is het beheerderspaneel geschikt gemaakt voor zowel desktop, laptop als voor mobiele devices (tablet/mobiel) om webwinkeliers/beheerders 24/7 inzicht te kunnen bieden in de resultaten van de webwinkel.

Magento Demo: Admin Experience

 

Visual Merchandiser

Het beheren en juist categoriseren van producten binnen webwinkels is vaak een tijdrovende en ingewikkelde klus. Visual Merchandiser biedt een aantal mogelijkheden om dit te vereenvoudigen. Je kan bijvoorbeeld gebruikmaken van slimme categorieën, waar producten automatisch in verschijnen op basis van verschillende regels die je opstelt. Zo kun je ze filteren op fabrikant, kleur, datum van toevoeging, merk, hoeveelheid, et cetera. Ook kun je instellen op wat voor manier deze productcategorie automatisch gesorteerd moet worden: op prijs, voorraad, naam of misschien wel gesorteerd op kleur. Na het aanmaken van zo'n slimme categorie kun je zelf ook nog handmatig de volgorde veranderen door simpelweg 'drop and drag' toe te passen.

Magento Demo: Visual Merchandiser

 

Content Staging and Preview

Met Content Staging and Preview kun je gemakkelijk producten, aanbiedingen en content lanceren.

Een functionaliteit waar onze klanten blij van worden, aangezien je hiermee acties binnen de webwinkel vooruit kan plannen! In het Staging Dashboard zie je in een tijdlijn alle actieve en aankomende campagnes met verschillende kleurtjes handig aangegeven. Op dit dashboard kun je de campagnes filteren om zo bijvoorbeeld alleen de lopende zomercampagnes te zien. Ook handig is de kalender waarop je kan zien hoe bijvoorbeeld je homepage eruit ziet op een bepaalde datum in de toekomst. Zo kun je goed zien of bepaalde afbeeldingen wel goed getoond worden en de kortingen die je die periode wilt hanteren wel goed worden doorgevoerd.

Magento Demo: Content Staging and Preview

 

Customer Segmentation and Personalization

Met deze optie kun je een gepersonaliseerde shopervaring bieden, zodat je zowel gast bezoekers als geregistreerde shoppers aanspreekt. Bij een 'first time'-bezoeker kijkt Magento bijvoorbeeld naar welke pagina's worden aangeklikt en wat voor type producten wordt bekeken. Het platform weet hierdoor waar de bezoeker in geïnteresseerd is en waar er dus segmentatie kan worden toegepast. Wanneer de bezoeker vervolgens terugkeert naar een categoriepagina kan hij bijvoorbeeld een gepersonaliseerde aanbiedingsbanner krijgen, waarbij hij 20 procent korting kan krijgen op het type product dat 'ie zojuist heeft aangeklikt!

Dit alles kan worden ingesteld met dynamische segmentatie. Je kan klanten segmenteren op verschillende criteria, bijvoorbeeld 'gast bezoekers die recent de tassen-pagina hebben bezocht' of 'gasten die een winkelwagen hebben staan met een waarde tussen de 75 en 100 euro'.

Bij geregistreerde klanten is - uiteraard - nog meer mogelijk, want je kan dan meer gegevens tracken. Je kan zo gerichte aanbiedingen maken voor bijvoorbeeld klanten die in hun hele aankoopgeschiedenis meer dan 3000 euro hebben uitgegeven, die bij hun laatste aankoop schoenen hebben gekocht of die winter-artikelen in hun wensenlijstje hebben staan.

Magento Demo: Customer Segmentation and Personalization

 

Promotions

Wat altijd een goede manier is om klanten vaker of meer bij jou te laten bestellen, is het plaatsen van aanbiedingen. Het M2 platform biedt de mogelijkheid om relevante en gerichte aanbiedingen te doen om je bestaanden klanten te overtuigen of om nieuwe klanten aan te trekken. Ga hiervoor naar het marketing-tabblad en stel de diverse regels in die je wilt laten gelden voor deze aanbieding. Geldt de korting bijvoorbeeld voor alle bezoekers of voor alleen de VIP-leden? De kracht van deze aanbiedingen-generator ligt 'm vooral in het feit dat je heel gedetailleerd te werk kan gaan. Zo kun je de couponcode alleen geldig maken voor klanten die zomerartikelen in hun wensenlijstje hebben staan. En uiteraard heb je ook de keuzemogelijkheid wat betreft het type korting. Ga je voor een percentage korting, voor een vast bedrag dat eraf gaat of ga je voor de 'koop 3, krijg 1 gratis'-variant?

Magento Demo: Promotions

 

Welke features binnen M2 komen eraan?

Advanced CMS

Eind vorig jaar nam Magento de technologie achter CMS-module Bluefoot over, waarmee de CMS-functies binnen het Magento platform aanzienlijk worden verbeterd. De verwachting is dat de uitgebreide versie een standaard functionaliteit zal worden bij een volgende release (2.3) binnen Magento Enterprise 2. Dankzij de Bluefoot-technologie kun je content toevoegen met 'drag & drop', plaats je producten of productgroepen gemakkelijk in blogposts of aanbiedingpagina's en voeg je in notime YouTube-filmpjes of Google Maps-kaarten toe aan je site.

B2B functies

Magento heeft een selecte groep, waaronder ons, de alpha-versie van haar Magento 2 B2B-extensie voorgelegd om te testen. Enkele van de features zijn het aanmaken van groepen, het toevoegen van werknemers, het aanmaken van categorieën met verschillende prijzen en producten voor verschillende B2B-klanten en het verwerken van alle offerteaanvragen die je via je webwinkel binnenkrijgt. Ook is betalen op rekening toegevoegd als betaalmethode. Alhoewel het een alpha versie betreft zijn de eerste indrukken hoopgevend. Een uitgebreider artikel volgt binnenkort.

Afgelopen jaar schreven we een aantal uitgebreide artikelen over M2 waaronder de lancering van de eerste M2-webwinkel in Nederland. Vanuit MediaCT ervaren we, ondanks de enorme groei van het wereldwijde Magento-ecosysteem, een steeds betere focus binnen Magento om het M2 Enterprise-platform verder uit te breiden. Ook wij zijn momenteel volop bezig met verschillende M2-implementaties. Wil je meer weten over M2? Neem vrijblijvend contact met ons op en/of houdt onze site in de gaten voor interessante M2-updates en -cases!