B2B is booming! Hoewel de focus bij webshops vaak nog ligt op het verkopen aan de consument zien veel bedrijven de kansen en mogelijkheden van online B2B binnen hun organisatie. Zo was volgens het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester de B2B omzet via webshops in 2015 al twee keer zo groot als de B2C omzet. (bron)

b2b-header.jpg

Er zijn tegenwoordig steeds meer mogelijkheden om naast een B2C webshop ook B2B te integreren binnen een bestaande webshop. Partijen zoals Shopware, Intershop en Magento spelen hier met nieuwe functionaliteiten/modules uitgebreid op in. Maar wat zijn de voordelen nou precies? Magento biedt al geruime tijd verschillende B2B functionaliteiten aan binnen het platform, en sinds de komst van Magento 2 zien we duidelijk dat de functionaliteiten worden uitgebreid en doorontwikkeld. Over een aantal functionaliteiten willen we jullie in dit artikel graag meer vertellen.

Bedrijven

Omdat een organisatie vaak verschillende contactpersonen heeft, is er in de B2B module van Magento 2 de mogelijkheid om bedrijven te beheren. Dit betekent dat verschillende klanten met verschillende inloggegevens onder hetzelfde bedrijf gegroepeerd kunnen worden. Hierdoor kunnen zij specifieke bevoegdheden krijgen rondom bijvoorbeeld het zien van producten en de prijs van producten. Ook kan er op rekening besteld worden, en kan er een krediet(limiet) worden ingesteld per bedrijf. Daarnaast kan er in de backend een accountmanager aan het specifieke bedrijf gekoppeld worden, die de organisatie en bestellingen kan beheren.

 Voeg bedrijven en contactpersonen toe, en beheer ze in de backend van Magento.

Voeg bedrijven en contactpersonen toe, en beheer ze in de backend van Magento.

 Stel een krediet(limiet) in per bedrijf.

Stel een krediet(limiet) in per bedrijf.

Gedeelde catalogus

De gedeelde catalogus is een categorie van de webwinkel die door specifieke groepen gezien kan worden. Hierin is het mogelijk om specifieke producten voor B2B klanten en/of bedrijven beschikbaar te maken, maar ook (binnen een bestaande shop) producten een aangepaste prijs te geven voor B2B klanten. Dit kan op basis van percentage, vaste prijs of vaste korting per product binnen de catalogus.

 Pas prijzen aan per klant.

Pas prijzen aan per klant.

Bestellen en offertes

Het bestellen van producten kan op meerdere manieren: handmatig verzamelen in de winkelwagen, of bestellen op basis van SKU. Dit laatste is een praktische oplossing voor bedrijven die vaak bestellingen herhalen, en met een druk op de knop een eerdere bestelling kunnen inladen. Zo kan er veel tijd worden bespaard, en efficiënt worden besteld.

Individuele producten (af) prijzen voor B2B klanten kan naast de gedeelde catalogus ook via offertes gedaan worden. Zo kan een klant artikelen in het winkelwagentje plaatsen om vervolgens een offerte voor deze producten aan te vragen. De gekoppelde accountmanager kan in de backend de offerte bekijken, een prijsopgave doen en terugsturen naar de klant. Vanuit een offerte kan de klant direct bestellen, en wordt de bestelling direct in Magento verwerkt. Het grote voordeel van deze functies is dat zowel de klant als de organisatie veel tijd besparen, en het makkelijker wordt om zaken te doen.

 Laat klanten vanuit het winkelmandje een offerte aanvragen

Laat klanten vanuit het winkelmandje een offerte aanvragen

 Stel een offerte op in de backend van Magento

Stel een offerte op in de backend van Magento

B2B zit in de lift

De reden voor deze module, en de toenemende focus op B2B is duidelijk: Meer dan de helft van de zakelijke klanten doet meer dan 50% van hun zakelijke aankopen online in 2018. Daarbij vindt 74% van de ondervraagden dat aankopen doen via een website makkelijker is. Zakelijke klanten verwachten inmiddels een vergelijkbare klantbeleving als consumenten en daar speelt Magento met de bovenstaande verbeteringen zeker op in. (bron) Bekijk hieronder een korte video over de B2B module:

Als Magento experts zijn we bij MediaCT erg enthousiast over de mogelijkheden die de B2B module biedt voor organisaties. Benieuwd wat Magento voor u en uw zakelijke klanten kan betekenen? Lees hier nog meer over op onze B2B pagina of neem contact met ons op voor een demo.