Magento 2 B2B
 

Alles weten over Magento 2 B2B?

 

 

Binnen de wereld van Business-to-Consumer (B2C) webwinkels blijft de concurrentie groeien en raakt de B2C markt steeds meer verzadigd. Het kan daarom lucratief zijn om te kijken wat voor perspectief de B2B markt je huidige B2C webwinkel biedt. In deze training gaan we in op de mogelijkheden binnen Magento om de B2B markt te bedienen.

Functionaliteit 1: Dealer login

girav-login_700

In Magento kun je een login maken voor je klanten. Zo kun je voor B2B klanten die ingelogd zijn andere prijzen tonen. Maar je kunt nog een stap verder gaan door een nieuw winkelzicht te maken specifiek voor B2B klanten. Via een login kun je dan deze B2B klanten een ander assortiment tonen met aangepaste prijzen. Ook kun je in een B2B winkelzicht artikelen plaatsen als: bulkproducten, displays en promotiemateriaal. Hier zie je hoe onze klant ‘Girav’ de B2B klant naar het B2B winkelzicht stuurt. Een winkelzicht specifiek voor B2B is een mogelijkheid, maar de oplossing is afhankelijk van hoe jij de B2B markt wilt bedienen. De andere optie is dat je B2B klanten laat inloggen, waarna je jouw reguliere assortiment toont met aangepaste prijzen.

Functionaliteit 2: Prijzen exclusief BTW tonen

kickoffice_700

In een B2B omgeving toon je prijzen exclusief BTW. In Magento kun je kiezen om prijzen exclusief BTW te tonen, maar ook om daarnaast de prijs inclusief BTW te tonen.

In de webshop www.kickoffice.nl worden prijzen exclusief en inclusief BTW getoond.

Functionaliteit 3: Staffelprijzen

Binnen Magento kun je per product staffelprijzen instellen. In de B2B-wereld wordt veelvuldig gebruik gemaakt van staffelprijzen, omdat vaak gewerkt wordt met grotere bestellingen dan in de B2C markt.

Functionaliteit 4: Klantgroepen aanmaken

In Magento kun je de klanten indelen in verschillende klantgroepen. Als voorbeeld kun je er voor kiezen vier klantgroepen aan te maken en deze de titels ‘platina’, ‘goud’, ‘zilver’ en ‘brons’ te geven. Per klantgroep kun je voorwaarden en voordelen instellen. Wanneer een nieuwe klant zich aanmeldt kun je de klant indelen in een klantgroep. Stel aan elke klantgroep hangt een bepaald inkoopvoordeel. Dan kun je op basis van hoeveel een klant inkoopt hem indelen in een bepaalde klantgroep. Ook kun je in magento prijzen en staffels voor producten instellen per klantgroep.

Functionaliteit 5: Kortingsregels toewijzen

Per klantgroep kan een kortingsregel worden aangemaakt, waarmee je je klanten beloont met diverse kortingstarieven. Ook is het mogelijk om de kortingen per individuele klant toe te wijzen. De kortingsregels kunnen binnen een klantgroep worden ingesteld. Bijvoorbeeld, iedereen binnen de desbetreffende klantgroep ontvangt 20% korting op de bestelling. Maar ook kun je kortingsregels binnen de klantgroep instellen op merk- en artikelniveau. Zo kun je besluiten dat de klantengroep ‘brons’ 10% korting ontvangt op merk X en 15% korting op merk Y. Dit kan nog verder gespecificeerd worden door de kortingsregels binnen de klantgroep voor verschillende artikelen in te stellen.

Functionaliteit 6: Snel bestellen via artikelnummers (SKU’s)

Een handige B2B functionaliteit van Magento is dat klanten kunnen zoeken en bestellen door middel van het invullen of uploaden van artikelnummerlijsten, de zogenoemde SKU-lijsten (Stock Keeping Unit). Binnen de B2B wereld wordt veel gewerkt met artikelnummers. De functionaliteit die het zoeken en bestellen door middel van deze artikelnummers mogelijk maakt, is tijdbesparend en vergemakkelijkt herhaalbestellingen bij B2B klanten. Deze functionaliteit kan gemakkelijk worden toegevoegd op de homepage en aan de ‘mijn account’ omgeving van de B2B klant. Belangrijk om te weten is dat bestellen via artikelnummers alleen beschikbaar is binnen het Magento Enterprise pakket.

Functionaliteit 7: BTW nummer als controle

Om Europees zakendoen te stimuleren, biedt de nieuwste versie ‘Magento 1.7’ en ‘Enterprise 1.12’ de mogelijkheid om BTW nummers te controleren. Dit kan ingesteld worden door de klant zijn BTW nummer te laten invullen wanneer deze een account bij jouw webwinkel aanmaakt. Het ingevoerde BTW nummer wordt vervolgens automatisch gecontroleerd via het VAT Information Exchange System, ontwikkeld door de Europese Commissie. Op basis van deze controle kun je dan regels instellen in welke klantengroep de klant moet vallen. Het voordeel is dat, wanneer bijvoorbeeld een Belgisch bedrijf inlogt, deze gespot wordt door de BTW nummer controle functionaliteit. Vervolgens wordt de klant ingedeeld in een klantgroep waarin niet het Nederlandse BTW tarief betaald hoeft te worden.

Meer weten over Magento en B2B opties?

Ben je geïnspireerd geraakt door dit verhaal? Wil je weten wat Magento voor je kan betekenen op B2B gebied? Lees meer.