Magento Commerce Order Management. We hebben er al eens over geschreven in ons blogartikel over Magento 2. De (e-)commerce markt ontwikkelt zich in een rap tempo en wordt steeds volwassener. Daarom is het hoog tijd dat we het Magento Commerce Order Management (MCOM) platform verder toelichten. Wat is het voor een platform, welke voordelen biedt het en wanneer heb je het nodig?

Ter illustratie allereerst een korte inleiding alvorens we MCOM nader toelichten. MediaCT was als één van de zes Magento partners in EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) uitgenodigd voor de Magento Commerce Order Management implementatietraining. Bij deze waardevolle training, die plaatsvond in Barcelona, hebben we uitgebreid kennis opgedaan van dit waardevolle platform.

Wat kunnen we met MCOM?

Waar kleine, minder complexe organisaties doorgaans prima met de huidige systemen uit de voeten kunnen, hebben grotere (e-)commerce organisaties te maken met informatie vanuit uiteenlopende kanalen. Het verzamelen, verwerken en toepasbaar maken van alle data zodat producten altijd verkoopbaar zijn, ongeacht het type kanaal, blijft voor deze bedrijven een grote uitdaging; denk alleen al aan het bijhouden van alle voorraad. Voorraad kan in het magazijn liggen, in de winkels of bij een dropshipment leverancier. En kan op uiteenlopende manieren worden verkocht zoals via de fysieke winkel(s), de webwinkel, maar ook via derden partijen (Amazon, Bol, Wehkamp etc.).

Om dit proces toch beheersbaar te houden waren (e-)commerce bedrijven tot voor kort vooral toegewezen op een losstaand Order Management Systeem, gekoppeld met een eigen extensie. Bij veeleisende (omni-channel) organisaties ontstaan hierdoor uiteenlopende deel-oplossingen per kanaal die veelal afzonderlijk en vaak ook door verschillende personen beheerd worden. Een arbeidsintensief traject dat veelal resulteert in onbedoelde (menselijke) fouten rondom orderafhandeling, magazijnbeheer en/of logistiek stroom van goederen.

Een belangrijk kenmerk van MCOM is dat het niet specifiek en alleen voor Magento webwinkels ontwikkeld is, maar dat het platform-onafhankelijk is.

Organisaties met hoge order volumes, veel verkoopkanalen, fysieke winkels en/of voorraadlocaties tonen daarom een groeiende vraag naar een allesomvattend platform. Een platform waarmee alle front-end informatie (fysieke- en online winkels, klantenservice) gestroomlijnd is met de back-end (voorraad, orderafhandeling, logistiek). Een platform waarmee dit proces geautomatiseerd wordt en tegelijkertijd overzichtelijk is voor gebruik.

Kortom, genoeg redenen voor Magento om in te spelen op deze behoefte met een allesomvattende SAAS oplossing: Magento Commerce Order Management.

MCOM vormt de spil tussen alle systemen waarmee een (omni-channel) onderneming te maken krijgt:

Het MCOM systeem bestaat uit verschillende modules die gebruikt kunnen worden om het (e-)commerce landschap naar wens van de (omni-channel) onderneming in te richten. Het doel is om processen over te nemen die uitstekend door MCOM kunnen worden uitgevoerd en andere, extra systemen overbodig maken. Naar wens kunnen onderdelen die verantwoordelijk zijn voor een specifiek proces worden toegevoegd of worden weggelaten. Een aantal van deze inzetbare modules zijn:

  • Payments: MCOM biedt ook de mogelijkheid om te functioneren als Payment Service Provider (PSP). Hoewel dit (nog) niet op de Nederlandse markt gericht is, kunnen internationale betaalmethoden zoals credit card en PayPal volledig uit handen worden genomen.
  • Inventory Management: Deze functie zorgt ervoor dat alle voorraad wordt bijgehouden binnen het MCOM platform die kan worden gedeeld met alle afhankelijke platformen. MCOM vormt daarmee de single source of truth waardoor de voorraadstatus altijd en overal correct wordt getoond.
  • In Store: Met In Store verwerk je bijvoorbeeld in-store pick-ups, verzendingen tussen winkels en andere logistieke zaken waarmee je met fysieke winkels te maken krijgt.
  • Customer Services: Manage meerdere klantenservices van verschillende stores in verschillende landen. MCOM is de brug tussen al hun systemen om het te allen tijde mogelijk te maken orders aan te maken, te wijzigen en/of retouren te verwerken.

Hoe ziet zo’n integratie van het MCOM platform er dan uit? Implementaties zijn natuurlijk altijd klantspecifiek gezien de diversiteit aan gebruikte systemen en IT infrastructuren bij bedrijven/organisaties. Om toch een goede indruk te krijgen hoe het MCOM platform kan worden ingezet hebben we een MCOM implementatie in onderstaande diagram visueel weergegeven.

Benieuwd hoe dit in de praktijk werkt? Het MCOM platform is o.a. succesvol geïmplementeerd op Frankfurt Airport (Fraport). Dat hebben ze samen met Magento kort samengevat in onderstaande video:

Voor wie is MCOM geschikt?

Een belangrijk kenmerk van MCOM is dat het niet specifiek en alleen voor Magento webwinkels ontwikkeld is, maar dat het platform-onafhankelijk is. Een voorbeeld daarvan is de koppeling met IBM Websphere die is toegepast bij Luxottica, de fabrikant van brillenmerken zoals Ray-Ban en Oakley. Daarmee beperkt MCOM zich niet alleen tot ondernemingen die het Magento webwinkel platform gebruiken, maar kunnen ook ondernemingen met alternatieve enterprise oplossingen gebruik maken van het MCOM platform.

Is het MCOM platform ook voor uw organisatie geschikt? Meerdere factoren binnen uw onderneming spelen hierin een rol. Passende vragen zijn: Maakt u actief gebruik van meerdere verkoopkanalen, zowel online als fysiek? Heeft u plannen tot verdere (internationale) uitbreiding? Beschikt u over één of meerdere webwinkels en fysieke winkels? Realiseert u een jaarlijkse omzet vanaf enkele (tientallen) miljoenen met een ordervolume van (minimaal) enkele honderden per dag? Zijn bestaande processen zoals orderafhandeling, magazijnvoorraad, logistieke afhandeling niet of nauwelijks goed ingericht, uiterst complex, arbeidsintensief en/of foutgevoelig? Indien u meerdere vragen met ‘Ja’ kan beantwoorden dan kan het MCOM platform voor u zeker uitkomst bieden!


Benieuwd naar de mogelijkheden en wat MediaCT hierin kan betekenen?