Je staat in de rij bij de kassa en neemt een pakje kauwgom mee; je staat toch te wachten en het ligt binnen handbereik. Je zocht een bepaalde laptop maar je neemt toch een duurdere mee omdat die in de aanbieding is. Dat je uiteindelijk meer kwijt bent is niet zo erg, want deze heeft meer capaciteit.

Deze verkoopmethodes kun je binnen Magento ook toepassen om de conversie van je webshop een boost te geven. Dit kan in de vorm van zogeheten productrelaties als up-sells, cross-sells en related products.

In Magento Community Edition kan het aanmaken van de verschillende productrelaties veel tijd in beslag nemen. Je moet de cross-sells, up-sells en related products voor elk product afzonderlijk instellen. Met de Rule-based product relations functionaliteit van Magento Enterprise kun je dit proces automatiseren. Zonder veel moeite kun je producten specifiek richten op de klantgroepen die er volgens jou belangstelling voor kunnen hebben.

Welke productrelaties kent Magento ook alweer?

Magento hanteert verschillende productrelaties. In eerste instantie lijken ze op elkaar. Veel webwinkeliers kennen de verschillen niet of halen ze door elkaar. Daarom zetten we ze hier voor je op een rij:

  • Related Products worden getoond op de productdetailpagina. Zoals de naam al zegt, zijn dit producten die een relatie hebben met het product dat de klant heeft geselecteerd. Het is de bedoeling dat de klant deze producten koopt naast het product dat hij bekijkt. Voorbeeld: een sleeve bij de aanschaf van een laptop.
  • Cross-sells zijn producten die gepromoot worden op de winkelwagenpagina. Ze zijn te vergelijken met de kassakoopjes in de supermarkt. Het is de laatste mogelijkheid om aantrekkelijke aanbiedingen te tonen aan de klant, de laatste kans om hem te verleiden tot een impulsaankoop. In tegenstelling tot Related Products hoeven Cross-sells niet gerelateerd te zijn aan de producten in de winkelwagen.
  • Up-sells worden getoond op de productdetailpagina. Ze willen de klant verleiden een ander product te kopen dat populairder, duurder of van betere kwaliteit is. Met behulp van up-sells kun je als webwinkeleigenaar vergelijkbare producten koppelen waar je meer marge op maakt. Bijvoorbeeld dezelfde laptop met meer capaciteit tijdelijk voor een aantrekkelijke prijs.

Rule-based product relations in Magento aanmaken

Laten we het eens in de praktijk brengen. Zoals bij andere weblog-artikelen zullen we ook hier als voorbeeld gebruik maken van een standaard Magento webshop met een aantal demo-producten. Tussen de demo-producten zitten een digitale camera genaamd ‘Madison LX2200’ en een cameratas met de simpele naam ‘Large Camera Bag’.

image2.png

Zo’n tas past natuurlijk perfect bij de camera. Verder zijn er geheugenkaartjes verkrijgbaar voor de Madison LX2200. Het mag duidelijk zijn dat dit een mooie gelegenheid is om een relatie tussen deze producten te leggen. Het kruimelpad boven de productafbeelding van de Madison LX2200 laat zien dat dit product onder de categorie ‘Electronics’ valt. De tas en de geheugenkaartjes vallen onder de categorie ‘Electronic Accessories’.

Om een nieuwe regel aan te maken, ga je naar de admin van Magento [Catalog > Rule-Based Product Relations] en klik je op ‘Add Rule’.

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Add rule

Aan de linkerkant zie je drie tabbladen:

Rule information: Hier kun je de algemene regelinformatie invoeren, zoals de naam, de prioriteit, de periode en het klantsegment. Products to Match: Hier geef je de condities op waaraan de overeenkomstige producten moeten voldoen die de klant bekijkt. Het overeenkomstige product is het hoofdproduct op de productdetailpagina. In dit voorbeeld zullen we de condities toepassen op de Madison XL2200. Products to Display: Hier bepaal je aan welke condities de producten moeten voldoen die weergegeven moeten worden bij het product dat de klant bekijkt; de Madison XL2200.

Regel Informatie

Het mooie van deze Magento Enterprise functionaliteit is dat je hier kunt opgeven voor welke periode de productregel moet gelden. Zo kun je lang van tevoren regels aanmaken die je tijdens een drukke periode (zoals de feestdagen) wilt inzetten. Verder kun je de regel richten op een specifieke klantengroep om de meer doelgerichte relatie te tonen. Als er een klantengroep aanwezig is waarvan de leden geïnteresseerd zijn in digitale camera’s, dan zouden hier up-sells getoond kunnen worden met duurdere camera’s, in plaats van related products. De kans is immers groot dat deze klanten bereid zijn meer te investeren. Wil je meer weten over het aanmaken en beheren van klantgroepen binnen Magento Enterprise? Lees het eerder geplaatste artikel Customer segmentation.

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - New rule

Bij de algemene regelinformatie kun je het volgende invullen:

Rule Name: Hier kun je de naam opgeven van de productregel, bijvoorbeeld Camera Accessories. Priority: Zijn er meer productregels die elkaar overlappen, dan kun je hier de prioriteit van de regel opgeven. In dit voorbeeld zijn er geen overlappende regels en mag de waarde “0” blijven. Status: Deze moet ingesteld zijn op ‘Active’ om de regel toe te passen. Apply To: Hier kun je instellen waaraan de regel toegekend moet worden. De opties zijn Related Products, Up-sells en Cross-sells. From Date en To Date: Hier kun je de periode opgeven wanneer de regel toegepast moet worden. Zoals te zien in de afbeelding is er gekozen voor een periode, maar deze velden mogen leeg blijven. In dat geval is de regel altijd geldig. Result Limit: Hier kun je een limiet opgeven van het aantal gerelateerde producten dat getoond mag worden. Standaard is dit maximaal 20. Voor nu laten we het veld leeg. Customer Segments: Hier kun je opgeven voor welke klantengroep de regel toegepast moet worden. Voor nu stellen we de dropdown in op ‘All’ in plaats van ‘Specified’ omdat normaal gesproken deze klantgroepen nog aangemaakt moeten worden.

Overeenkomstige producten

Nu kun je bepalen aan welke condities de producten onder ‘Products to Match’ moeten voldoen. Je definieert in deze stap een groep producten waarbij, als ze door een klant worden geselecteerd, de overeenkomstige producten worden getoond die je in de volgende stap gaat instellen. Er zijn vele mogelijkheden en combinaties te maken. Zo kun je condities maken op basis van productnaam, prijs, artikelnummer, enz. Je kunt er ook voor kiezen om de regel te laten werken bij alle producten uit een categorie. De Madison XL2200 valt bijvoorbeeld in de categorie ‘Electronics’. Je kunt gemakkelijk instellen dat het product moet voorkomen in de categorie ‘Electronics’ en de prijs moet hoger zijn dan €300. De categorie ‘Electronics’ kies je uit een lijstje en Magento vindt zelf de bijbehorende categorie ID 24.

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Edit rule

Producten om weer te geven

Nu kun je condities aanmaken voor de producten die moeten worden weergegeven. Het werkt volgens hetzelfde principe. De accessoires, de tas en de geheugenkaartjes zitten in de categorie ‘Electronics Accessories’. Je wilt dus deze categorie verwerken in de conditie. De eenvoudige conditie ziet er als volgt uit:

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Edit rule

Het resultaat

Klik bovenin op ‘Save’. De regel wordt opgeslagen en afhankelijk van de ingestelde periode getoond in het regeloverzicht. Als je nogmaals de productdetailpagina van Madison XL2200 bekijkt, zie je dat er Related Products aanwezig zijn.

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Resultaat

Hieronder is te zien dat de regel automatisch wordt toegepast bij een ander product dat voldoet aan de conditie.

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Resultaat

Dit voorbeeld is met opzet eenvoudig gelaten, zodat het makkelijk te volgen is. Wie vooruit denkt, heeft mogelijk opgemerkt dat de related products ook getoond zullen worden bij andere electronica, zoals tv’s en koelkasten. De conditie uitbreiden met een attributenset zou dit probleem verhelpen; bijvoorbeeld alleen producten die gebruik maken van de attributenset “madison digitale camera’s”. Webwinkeleigenaren doen er goed aan, als ze een webshop beginnen, alvast na te denken over de inrichting en opbouw van categorieën en attributen. Met name bij meertalige webshops, die vaak gebruik maken van meerdere categorieën, kunnen er beter condities worden gemaakt op basis van attributensets.

Tenslotte blijft het mogelijk om per product apart de productrelaties in te stellen. Je kunt bepalen dat alleen deze worden getoond of dat een combinatie met de rule-based product relations moet worden gemaakt. Dit is in te stellen voor de hele webshop, maar ook voor een specifiek product. Dit doe je bij ‘Position Behavior’:

Rule-based Product Relations in Magento Enterprise - Settings / Instellingen

Erg verleidelijk

Als webwinkeleigenaar wil je je klanten steeds verleiden om (meer) producten te kopen binnen je webshop. Het is aan jou om hier de juiste verkoopmethodes voor in te zetten en de Rule-based product relations zullen je daarbij zeker helpen. Doordat je productregels instelt, hoef je niet per product de related products, cross-sells en up-sells in te stellen. Bij goed gebruik kun je efficiënt en doelgericht producten onder de aandacht van je klanten brengen. Dankzij deze Enterprise-functionaliteit ben je minder tijd kwijt en kun je een hogere conversie realiseren. Dat klinkt verleidelijk, toch?

Dit is een artikel uit de reeks “Haal het beste uit uw Magento Enterprise Webwinkel