Magento Imagine 2018 stond helemaal in het teken van “Lead the Charge”: loop voorop in de vernieuwing. En met alle nieuwe functionaliteiten en plannen die door Magento gedeeld zijn tijdens Imagine, zijn er genoeg zaken om voorop te lopen.

 Magento Master Philip Jackson opent Imagine 2018

Magento Master Philip Jackson opent Imagine 2018

MediaCT is in voorgaande jaren natuurlijk ook aanwezig geweest bij Magento Imagine en zoals we vorig jaar al aangaven, het blijft altijd indrukwekkend. Dit jaar mocht ik namens MediaCT naar Las Vegas om Imagine bij te wonen. Het jaarlijks terugkerende evenement van Magento staat bekend om zijn grote (nieuwe) aankondigingen op het gebied van Magento. Direct aan de wereldberoemde “The Strip” was het weer drie dagen lang kennis opdoen, bestaande contacten aanhalen en nieuwe contacten leggen en jezelf onderdompelen in de ervaring die Imagine heet.

Functionaliteiten worden volwassener

Bij de vorige Imagine edities introduceerde Magento nieuwe functionaliteiten, zoals Magento Commerce CloudMagento Business Intelligence en Magento Order Management (MOM). Tijdens deze editie werd benadrukt dat deze systemen nog steeds druk worden doorontwikkeld en steeds volwassener worden. Hier kunnen we in de (nabije) toekomst dus ook nog een hoop van horen.

Magento 2.3

Momenteel wordt er door zowel Magento zelf, als door de gedreven internationale community, hard gewerkt aan het verbeteren van Magento. Door het werk wat er door de Magento community gedaan wordt bij het ontwikkelen van nieuwe features, gaat de algehele ontwikkeling een stuk sneller. Denk hierbij aan de Multi Source Inventory implementatie, en het oplossen van bestaande bugs in Magento. Hierdoor wordt er met Magento 2.3 een nieuwe versie neergezet die vol zit met nieuwe functionaliteiten. Wanneer deze versie beschikbaar wordt is nog niet bekend, maar de verwachting is wel dat deze later dit jaar beschikbaar wordt.

Page Builder (BlueFoot)

In december 2016 kwam het bericht naar buiten dat Magento BlueFoot had overgenomen. BlueFoot was de ontwikkelaar van een extensie waarmee in Magento de CMS pagina’s en onderdelen als categoriepagina’s eenvoudiger konden worden opgebouwd, o.a. door middel van drag-and-drop.

Inmiddels heeft Magento deze kennis vanuit BlueFoot gebruikt voor het ontwikkelen van de Page Builder extensie die beschikbaar is vanaf Magento 2.3. In de eerste versie, Magento 2.3.0, zal het gaan om een beta die beschikbaar gesteld zal worden voor de merchants die gebruik maken van Magento Commerce en voor Magento Partners, zoals MediaCT. In de versies daarna zullen verbeteringen doorgevoerd worden om de implementatie nog beter te maken.

Page Builder is iets waar al langere tijd vraag naar is, dus bij MediaCT zijn we dan ook erg benieuwd naar de werking van deze implementatie in Magento 2.3 bij onze klanten.

Multi-Source Inventory

Dit is het grootste project dat door de Magento community is opgepakt en is opgenomen in de core van Magento. Multi-Source Inventory is een systeem waarbij voorraad (inventory) verdeeld kan worden over verschillende plekken. Het kan dus zijn dat een webshop voorraad heeft in een opslag in Amsterdam, maar ook in Brussel of Hamburg. Deze voorraad kan dan in zijn geheel of voor een deel gebruikt worden als voorraad van de webshop.

 De community werkt mee aan Multi Source Inventory binnen Magento

De community werkt mee aan Multi Source Inventory binnen Magento

Het grote voordeel dat dit door de community opgepakt is, is dat er nieuwe ideeën en manieren van ontwikkelen worden ontwikkeld die door heel Magento nuttig zijn. In het geval van de Multi-Source Inventory is het bijvoorbeeld zo dat de manier waarop voorraad in Magento wordt berekend op de schop is gegaan. Als je meer over technische kant van de Multi-Source Inventory willen weten, het project staat in zijn geheel op Github.

Ondersteuning PHP 7.2

Een misschien wat technische verbetering in Magento 2.3 is de ondersteuning van PHP 7.2. Dit is echter voor iedereen van belang, aangezien PHP de basis is van iedere Magento webshop. Momenteel draaien de meeste webshops van MediaCT op PHP 7.0 en PHP 7.1. Deze versies worden echter nog maar bepaalde tijd ondersteund, waardoor het van belang is dat het systeem blijft draaien op de laatste versie van PHP. Voor deze oudere versies zullen vanaf dat moment namelijk ook geen beveiligingsupdates meer worden uitgevoerd.

Daarnaast worden met deze update van PHP ook weer meerdere snelheidsverbeteringen doorgevoerd, wat ook weer voor winst zal zorgen door heel Magento.

Two Factor Authentication

Over beveiliging gesproken, de mensen bij MageSpecialist uit Italie hebben eerder een extensie geschreven in Magento waarbij Two Factor Authentication beschikbaar wordt. En dat wordt vanaf Magento 2.3 standaard meegeleverd, wat voor een extra laag van beveiliging zorgt voor zowel de beheerders van de webshop, als voor klanten.

Wanneer Two Factor Authentication geactiveerd is in Magento 2.3, zal er na het invoeren van de gebruikersnaam en het wachtwoord een extra controle komen. Er zal een 6-cijferig nummer ingevoerd moeten worden vanuit bijvoorbeeld de Google Authenticator app, die op zowel Android als iPhone beschikbaar is. Zonder deze code is het niet mogelijk om in te loggen. Deze functionaliteit is al beschikbaar voor veel andere platformen, zoals LinkedIn, Facebook en Slack.

Ook andere extensies met betrekking tot beveiliging zijn met deze release meegenomen, zoals Google reCaptcha voor het inloggen bij de backend en frontend van Magento.

Optimalisaties, bugfixes en meer

En naast de nieuwe functionaliteiten zoals hierboven beschreven, is er door zowel Magento als de Magento community hard gewerkt aan optimalisaties in het platform, bugfixes en andere verbeteringen ten opzichte van Magento 2.2.

Een andere mooie toevoeging, zeker op technisch vlak, zijn de asynchrone web APIs. In Magento 2 is het eenvoudiger geworden om systemen te koppelen via zogenaamde APIs. In Magento 2.3 wordt het mogelijk om deze koppelingen en synchronisaties asynchroon te laten verlopen. Hierdoor hoeven systemen niet meer op elkaar te wachten bij het verwerken van de gegevens die gesynchroniseerd worden. Dit is erg handig bij het verwerken van grote hoeveelheden data, maar ook zeker voor kleinere hoeveelheden.

Omnichannel

Bij Magento Imagine waren er, naast de gebruikelijke presentaties van Magento en hun partners, ook zogenaamde “Breakout Sessions”. Dat zijn meerdere presentaties die op hetzelfde moment worden gehouden. Een van die presentaties ging over Omnichannel, iets wat bij MediaCT al langere tijd een belangrijk onderwerp is. Rebecca Brocton van JH uit Groot-Brittannië gaf een presentatie over het onderwerp en begon met een aantal statistieken. Klanten zien alle aspecten van een winkel, zowel online als offline als een geheel, en daarmee zijn de verwachtingen dus ook hoog. Uit deze statistieken bleek ook dat een groot gedeelte van de webshops in de wereld nog lang niet aan deze verwachtingen voldoen. Het is belangrijk voor een webshop, maar ook voor de eventuele fysieke winkel(s) die daarachter schuil gaan, dat ze weten wie haar klanten zijn. Een concreet voorbeeld hiervan is het terugbrengen van een product naar de winkel die gekocht is in de webshop. Of het vragen voor hulp of reparatie bij de klantenservice op verschillende momenten.

 Rebecca Brocton

Rebecca Brocton

Het is belangrijk dat deze aspecten samengebracht worden door (web)winkeliers, want uiteindelijk is de klant veel meer dan alleen iemand die een product koopt. Je zou kunnen zeggen dat iedere klant een evangelist van je (web)winkel is.

Dit alles is iets wat waarschijnlijke vele webwinkeliers zelf weten (ze zijn immers zelf vaak ook consument bij andere webshops), maar misschien nog beter kunnen implementeren in hun eigen processen. Stof tot nadenken dus.

Progressive Web Application

Een paar jaar geleden was het responsive maken van je website of webshop de volgende stap in het vergroten van je bereik met een webshop, en inmiddels is dit de standaard. De volgende stap in de groei is een Progressive Web Application (PWA).

In Magento 2.3 wordt PWA Studio uitgerold, ontwikkeld door het team Magento developers van James Zelten. Door deze implementatie zal de manier waarop een webshop werkt volledig anders worden. bij een PWA werkt de webshop namelijk meer als app dan als een website. En dat geldt niet alleen voor mobiele telefoons en tablets, maar ook voor desktops. Het grote voordeel is dat een hoop in de browser van de bezoeker wordt gedaan en niet op de server van webshop zelf. Dat zorgt ervoor dat informatie sneller kan worden weergegeven.

Dit alles doet Magento door gebruik te maken van GraphQL, een technische term voor een techniek waarbij niet meer de hele webpagina wordt ingeladen, maar de onderdelen los. Door deze techniek kan de browser bijvoorbeeld tegen Magento zeggen: “Geef mij alle producten in de categorie Schoenen”, waarna Magento niet een volledige pagina met opmaak, afbeeldingen, enz. teruggeeft, maar enkel een tekst met daarin de informatie van al die producten. Daarnaast wordt dit gedaan zonder dat de hele pagina (header, footer, menu, enz) opnieuw ingeladen wordt, wat er samen voor zorgt wat de snelheid van de gehele webshop ten goede komt.

 Het PWA panel tijdens Magento Imagine 2018

Het PWA panel tijdens Magento Imagine 2018

Progressive Web Apps hebben daarnaast nog een ander groot voordeel ten opzichte van een mobiele website. Bij een mobiele of responsive website kan je weinig halen uit de mogelijkheden van een mobiele telefoon. Met een PWA kan je gebruik maken van pushberichten (bijvoorbeeld wanneer een product weer op voorraad is) en informatie van de gebruiker, zoals zijn/haar huidige locatie of het weer. Uiteraard kan dit alleen op basis van toestemming van de gebruiker, maar het geeft wel een heleboel opties om de website meer te personaliseren.

Wat wel een veelgestelde vraag was gedurende Imagine was de combinatie van PWA met SEO. Doordat bij een PWA de hele site wordt geladen en verwerkt via JavaScript, gaat de gebruiker niet daadwerkelijk naar een andere pagina. Dit is echter te verhelpen door naast een PWA versie van de website, ook de aanroepen via de “ouderwetse” manier te laten lopen. Hierdoor is de webshop ook voor mensen die geen JavaScript gebruiken of bots, zoals die van Google en andere zoekmachines, goed te gebruiken.

Naast de PWA Studio van Magento zelf, zijn er ook andere opties beschikbaar die momenteel al verder zijn ontwikkeld dan de PWA Studio van Magento, zoals Front-Commerce, VueStoreFront en Deity. De PWA Studio oplossing van Magento bevindt zich momenteel nog in een ontwikkelfase en wordt afgeraden voor productie.

In februari van dit jaar heeft Martijn al een blogpost geschreven over wat een PWA inhoudt. Meer informatie over wat een PWA precies inhoudt is in die post te vinden.

Migreren van Magento 1 naar Magento 2

Een ander onderwerp wat tijdens Imagine regelmatig aan bod is gekomen tijdens presentaties, maar ook op de wandelgangen, is de migratie van Magento 1 naar Magento 2. Om over te stappen van Magento 1 naar Magento 2 is er meer nodig dan een upgrade downloaden en installeren, zoals gebeurt bij de security patches van Magento 1. Magento 2 kan eigenlijk gezien worden als een ander platform. Een migratie van Magento 1 naar Magento 2 is een langer durend project dat veel impact kan hebben op meerdere vlakken: zo moeten de beheerders van de webshop bijvoorbeeld een nieuw systeem leren en er moet (tijdelijk) gewerkt worden met twee platforms om zowel de nieuwe shop te ontwikkelen als de bestaande shop te onderhouden.

Maar wat duidelijk werd gedurende het event is dat het ook van belang is om naar de andere kant van een migratie te kijken. Waarschijnlijk is de huidige webshop al enige jaren oud en is er al aardig wat (maat)werk verricht om de webshop te laten zijn zoals ze nu is. De vraag is alleen of dit werk allemaal nog wel even relevant is. Extensies die misschien niet meer gebruikt worden en weg zouden kunnen, functionaliteiten die inmiddels standaard in Magento 2 zitten of vroegere ideeen of werkwijzes die herzien zouden kunnen worden bij de migratie naar Magento.

 Bekijk de migratie van Magento 1 naar Magento 2 eens van een andere kant.

Bekijk de migratie van Magento 1 naar Magento 2 eens van een andere kant.

Daarnaast is een migratie naar Magento 2 hét moment om ook de frontend te herzien. Met de kennis van nu kunnen onderdelen binnen de webshop anders opgepakt worden of misschien wel weggelaten worden, omdat het toch niet uitpakt zoals gewenst. Of gooi de hele frontend in zijn geheel over de kop en begin helemaal overnieuw. Dus los van de uitdagingen rondom zo’n migratie, biedt het ook een hoop kansen, misschien zelfs wel meer dan nu in de Magento 1 omgeving mogelijk zijn.

 Lead the charge... en tot volgend jaar!

Lead the charge... en tot volgend jaar!


Verder was ook deze Imagine weer een kans voor MediaCT om met bekende en onbekende gezichten bij te praten over de wereld van e-commerce en alles wat daar omheen speelt en leeft. Het was weer een geweldig evenement. Tot volgend jaar!