Afgelopen week werd de Imagine e-commerce worldwide conferentie gehouden in het Hard Rock hotel in Las Vegas. Als een van de prominente Magento solution partners waren wij uitgenodigd om naar het event in Las Vegas te komen, om te zien en te horen welke plannen eBay voor de toekomst heeft en hoe het ervoor staat met de Magento community.

IMG_2876.jpg

Imagine werd dit jaar gehouden in het Hard Rock hotel in Las Vegas.

De bezoekers

En om maar met de deur in huis te vallen: een event organiseren kunnen ze! Het evenement was groots, uitbundig en tot in de puntjes verzorgd. Meer dan 2.000 aanwezigen uit meer dan 35 landen waren er - merchants, industriepartners, solution partners en ontwikkelaars. We werden getrakteerd op een uitgebreid driedaags programma. Behalve een beurs waren er paneldiscussies, keynote presentaties, breakout sessions, marathons, netwerkborrels, lunches en vele feestjes, waaronder de legendarische pool party en verschillende penthouse-feestjes. Kortom: er viel genoeg te beleven en te netwerken. En dat heb ik dan ook gedaan. Vele interessante gesprekken en sessies later kan ik terugkijken op een zeer inspirerend en interessant event waar ik veel van heb geleerd.

Imagine Ecommerce 2014 Magento Las Vegas MediaCT Tjitte Folkertsma
Imagine Ecommerce 2014 Magento Las Vegas MediaCT Tjitte Folkertsma
Show-voorbeeld-3.jpg

Intro van keynote presentatie Magento op Imagine worldwide e-commerce conferentie

unnamed-2.jpg

Roy Rubin houdt zijn keynote over de toekomst van Magento & eBay Enterprise

Samenvatting Imagine

Magento is in 2011 overgenomen door eBay en is sindsdien ongekend hard blijven groeien. Op een event als Imagine is duidelijk te zien dat de groei er nog lang niet uit is. Magento wordt veel ingezet voor - naar wereldwijde maatstaven - kleine webwinkels met een omzet tot € 25 miljoen en ook meer en meer in het middensegment (€ 25 tot 75 miljoen). Magento is inmiddels officieel de grootste in het hogere Enterprise-segment (meer dan € 100 miljoen). Zo heeft Magento dit jaar Hybris, Demandware, en ATG van Oracle ingehaald in de retailer top 100 als het meest gebruikte e-commerce platform ter wereld in het hoge segment.

Op Imagine werd de nieuwe CEO Mark Lavelle voorgesteld. Deze zeer ervaren ondernemer en nieuwe leider zal Magento de komende jaren naar het volgende niveau brengen, waarbij hij duidelijk aangaf dat ze zich als eBay zowel op de Community als de Enterprise markt gaan richten. Verder presenteerde hij cijfers over de markt.

unnamed-3.jpg

Er zijn nu 240.000 webwinkels die Magento gebruiken (groei van 50% ten opzichte van 2012). In 2013 is er voor 26 miljard omgezet via het Magento Enterprise platform. Er zijn 300 solutions en industriepartners en 2.800 gecertificeerde ontwikkelaars. MediaCT heeft nu 19 certificaten.

unnamed-4.jpg

Ook werd de roadmap voor Magento 2.0 officieel bekend gemaakt. De eerste release van Magento 2.0 zal eind dit jaar zijn. Daarna volgen nog meerdere releases. Eind 2016 kunt u Magento inzetten voor een live omgeving.

topmarkten-in-de-wereld-Magento-Enterprise-copy.jpg

Qua aantal merchants staat Nederland in de top 5

In de keynotes van Roy Rubin en Mark Lavelle met als thema “transform” was het centrale thema klanteninteractie en omni-channel. Als bedrijven in de e-commerce industrie zouden we allemaal moeten ervaren dat er dankzij de technologie een transformatie gaande is waarbij de sleutelwoorden klanteninteractie en omni-channel zijn. Daarnaast is het bedrijf Magento getransformeerd door de overname en integratie binnen de eBay familie. Denk hierbij aan de integratie met Paypal, eBay Enterprise and eBay Marketplaces en BillMeLater. Hierdoor hebben merchants een steeds korte time to marketing en kunnen ze desgewenst gebruik maken van de volledige productportfolio van eBay, waaronder fullfilment en customer service.

Naast de keynotes waren er ook vele breakout sessions georganiseerd waarvan binnenkort verschillende online worden gezet op de Imagine website. Tips zijn de sessies over responsive design, roadmap Magento 2.0, Big data, Design for Conversion en de vele praktijk cases.

LA Hoofdkantoor

Aangezien ik toch in de VS was, ben ik vanuit Las Vegas met de auto naar LA gereden om daar een kijkje te nemen op het hoofdkantoor van Magento, om daar verschillende medewerkers en mensen van het directieteam te ontmoeten en persoonlijk met hen verder te praten over de toekomstplannen van Magento. Toevallig kwam ik tijdens de rondleiding Roy Rubin tegen, de medeoprichter en voormalige CEO. Het was erg leuk om hem succes te kunnen wensen met zijn toekomstplannen en een allerlaatste foto te maken.

IMG_3013-copy.jpg

Roy Rubin en Tjitte Folkertsma bij Magento op kantoor in LA.

Meet Magento Nederland

Goed en wel thuis was het alweer tijd voor het volgende Magento event, namelijk Meet Magento van de Nederlandse Magento community, waar MediaCT zich als Gold sponsor volop heeft geprofileerd. Hier waren zo’n 500 mensen aanwezig. Ik heb tijdens dit event een presentatie gegeven waarin ik veel van de kennis die ik op Imagine had opgedaan, heb verwerkt onder de naam: ”E-commerce, de trends en de praktijk”.

Presentatie-Tjitte-Folkertsma-Meet-Magento-.jpg

Tjitte Folkertsma presenteert tijdens Meet Magento 2014

presentatie-Meet-Magento-Zaal-Tjitte-Folkertsma.png

Presentatie Tjitte Folkertsma op Meet Magento

Het was een prachtige week met lange dagen, waarin ik een schat aan waardevolle content heb meegekregen en vele interessante mensen heb ontmoet. Voor mij is weer eens extra duidelijk geworden dat Magento een blijvend fenomeen is en dat het platform de komende jaren zal uitgroeien tot de meest robuuste, betrouwbare high-end oplossing voor online retailers. Het is daarom een zeer interessante oplossing voor grote en kleine webwinkels die op zoek zijn naar een betrouwbaar platform met een grote community met partners, merchants en ontwikkelaars.

Las Vegas, see you next year!

Hartelijke groet, Tjitte Folkertsma